مشتریان نفت ایران در انتظار نتیجه مذاکرات


گروه نفت و انرژی: مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن در حال برگزاری است؛ در کنار مذاکرات، ایران تلاش میکند جایگاه بازارهای نفتی خود را بهدست آورد. در همین راستا امیرحسین زمانینیا، معاون وزیر نفت با محمد بارکیندو در وین دیدار کرد. رفتار سایر تولیدکنندگان نفت نیز خبر از بازگشت نفت ایران در آیندهای نزدیک به بازارهای جهانی میدهد. البته در این میان برخی از خریداران سنتی نفت ایران منتظر نتیجه مذاکرات نماندهاند و آنگونه که خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده، چین به عنوان اصلیترین مشتری ایران، واردات نفت خود از کشورمان را افزایش داده است. طبق گزارش رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بیسابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس میگیرد.

گفته میشود در این شرایط، هند هم که به نتیجهبخش بودن مذاکرات در وین امیدوار است، میخواهد در سال جاری میلادی در لیست واردکنندههای نفت از ایران باشد. در واقع ایران در آستانه توافق جدید است و در این میان گمانهزنیها درباره آینده نفت ایران و سهم آن در بازارهای جهانی هر روز بیشتر میشود. منابع غربی گمانهزنی میکنند که تولید نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معاملهگران نمیتوانند میزان نفتی که ایران میتواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند.

«مانیش راج»، مدیر مالی شرکت «ولاندرا انرژی» چندی پیش گفته بود: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک میشود و به نظر میرسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریمهاست. او بر این باور است که به محض رفع شدن تحریمهایی که در دوران دونالد ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.

آژانس بینالمللی انرژی هم در جدیدترین گزارش ماهانهاش که دو هفته گذشته منتشر شده بود، عنوان کرد با وجود تحریمهای آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال
اخیر است. گفته میشود سایر خریداران نفتی ایران نیز در انتظارند تا سیگنالهای مثبت را از وین
دریافت کنند و با رفع تحریمها به جمع مشتریان نفت ایران باز گردند.

آمارهای وزارت نفت نشان میدهد که ایران بعد از اجرایی شدند برجام روزانه تا ۴.۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید میکرده که حدود ۳ میلیون بشکه آن صادر میشده است.

این در شرایطی است که پیش از برجام صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید اما ایران توانست به سرعت و ظرف ۴ ماه، صادرات و بازارهای صادراتی نفت خود را بازیابی کند.

چند روز قبل منابع غربی گفته بودند که نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد. ژورنال نفت و گاز با اشاره به گزارش شرکت تحقیقات نفت کپلر نوشته: شروع مذاکرات نشانه مثبتی از اتفاقات آتی است.

ممکن است تهران و واشنگتن بهزودی سر میز مذاکره بنشینند و اگر چنین اتفاقی روی دهد و به توافق برسند، حدود دو میلیون بشکه در روز نفت ایران میتواند به مجموع تولید اوپک افزوده شود.

محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هم در گفتگویی با ایسنا پیش از این گفته بود: ایران مشتریان سنتی خود را دارد و اگر تحریمها برداشته شود، هر چند ممکن است که در کوتاهمدت نتواند به روال سابق بازگردد اما بازگشت ایران به بازار نفت و وقوع یک تحول امری شدنی است. این در حالی است که ایران در حال حاضر میزان نفت بیشتری از آنچه آمار رسمی نشان میدهند، صادر میکند که عمده آن به مقصد چین است.

پس از رفع تحریمها، آمار صادرات هم روشنتر خواهد شد. شاید مشکل بزرگتر برای تولیدکنندگان نفت آمریکا این باشد که صادرات نفت ایران به هند آغاز خواهد شد و جای بخشی از نفت آمریکا را میگیرد.

هند پس از توقف خرید نفت ایران به دلیل تحریمهای واشنگتن، به واردات نفت آمریکا پرداخت. آژانس بینالمللی انرژی هم در جدیدترین گزارش ماهانهاش که مدتی قبل منتشر شده بود، عنوان کرد با وجود تحریمهای آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.