پمپاژ امید با فوتبال


آفتاب یزد - گروه شبکه: مرحله گروهی فصل ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایران خیلی خوب به پایان رسید و ۳تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور توانستند بلیت حضور در مرحله یک هشتم نهایی را دریافت کنند. در این رقابت‌ها ۲ تیم استقلال و پرسپولیس با ۱۴ گل زده، بهترین خط حمله را در اختیار داشتند و نیروی هوایی عراق و گوا هند با دو گل زده، ضعیف‌ترین آمار را به ثبت رساندند. همچنین در عملکرد دفاعی نیز تراکتور ایران بهترین عملکرد را داشت و با ۳گل خورده در کنار الوحده امارات بهترین خط دفاعی را در اختیار گرفت. اکنون صعود سه تیم فوتبال پرسپولیس، استقلال و تراکتور تبریز به دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.
> پیام تبریک معاون وزیر ورزش
در این راستا معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پیامی این موفقیت را تبریک گفت. به گزارش ایلنا، علی نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان نوشت: «صعود مقتدرانه به دور حذفی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را به هواداران پرشور، کادر فنی، بازیکنان و مدیریت، تیم‌های استقلال تهران، پرسپولیس تهران و تراکتورتبریز تبریک عرض می‌کنم. بدون تردید حضور ۳ باشگاه ایرانی در جمع ۸ تیم حاضر در مرحله یک چهارم پایانی منطقه غرب لیگ قهرمانان آسیا، آنهم در شرایطی که هیچ یک از نمایندگان کشورمان از امتیاز میزبانی برخوردار نبود، نشان از همت والا و تلاش تحسین برانگیز بازیکنان، تدبیر و برنامه ریزی کادر فنی آن‌ها داشته و مهر تاییدی است بر پویایی لیگ خلیج فارس فوتبال ایران، به عنوان قدرتمندترین لیگ فوتبال غرب قاره کهن به لحاظ فنی. این موفقیت ما و همه فوتبال‌دوستان ایران را سخت امیدوار ساخت که در ادامه راه، سربازان با غیرت و پرتوان تیم ملی فوتبال کشورمان با وجود ناملایمات و سلب حق مسلم میزبانی از ما در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، بار دیگر با عزم و ایمان خاص ایرانی، سدها را شکسته، راهی جام جهانی شوند. همچنین ضمن خسته نباشید جانانه به مدیران، مربیان و بازیکنان تیم فولاد خوزستان، دیگر نماینده فوتبال ایران
که با وجود کنار رفتن از دور مسابقات، نمایشی بسیار تحسین برانگیز ارائه کردند، امید آن دارد که در مراحل بعد نیز شاهد موفقیت نمایندگان فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها باشیم.»


> لیگ با کیفیتی داریم
از سوی دیگر یک کارشناس فوتبال می‌گوید شرایط بدنی تیم‌های ایرانی خیلی خوب بود و این نشان می‌دهد ظرفیت فوتبال ایران بیشتر از حریفان آسیایی است. بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: «عملکرد هر چهار نماینده ما باتوجه به امکانات فنی که داشتند خوب بود. تیم‌های ما از نظر امکانات نسبت به تمام تیم‌ها ضعیف‌تر هستند اما در بحث فنی تیم‌های ما بسیار خوب کار کردند و این نشان می‌دهد که لیگ برتر ما لیگ بسیار باکیفیتی است و دستاوردهای لیگ‌مان را دارید می‌بینید. تیم‌های ما در منطقه غرب آسیا بسیار خوب بودند.» او اضافه کرد: «پرسپولیس چند دوره است که خوب بازی می‌کند و از بازیکنانش به بهترین شکل ممکن بازی می‌گیرد. کادر فنی این تیم خیلی خوب بازیکنان را کنترل می‌کنند و نوع بازی و مدیریت تیم بسیار درست است و همین باعث موفقیت تیم شده است. ما جزو کشورهایی هستیم که مربی خارجی نداشتیم و همچنین کمترین خارجی‌ها را در تیم‌هایمان داشتیم اما حریفان ما با کادر فنی و بازیکنان خارجی در این دوره از رقابت‌ها حاضر شدند.» این کارشناس فوتبال با بیان این‌که ما فوتبال ملی خالصی را به این مسابقات فرستادیم، گفت: «به نظر من حتی فولاد هم عملکرد خوب و بازی‌های به مراتب خوبی داشت. دیگر نمی‌شود گفت بدشانسی آورد چون اینجا شانس مطرح نیست. آن‌ها تجارب لازم را پیدا کردند و حتما برای دوره‌های دیگر از این تجربه استفاده می‌کنند و امیدوارم بتوانیم در سال‌های بعد موفق‌تر عمل کنند و از گروه صعود کنند.» او درباره عملکرد استقلال و تراکتور نیز بیان کرد: «استقلالی‌ها کادر فنی جوان و بازیکنان آینده‌داری دارند و این نوع عملکرد باعث دلگرمی تیم ملی ما خواهد بود و تیم ملی ما می‌تواند از این جوان‌ها به نحو احسن استفاده کند. تراکتور هم عملکرد موفقی داشت و حریفان خودش را به خوبی کنترل کرد. مربیان جوانی دارد و توانسته در این دوره از رقابت‌ها به نتیجه خوبی هم برسد. من تیم تراکتور را هم بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.» ذوالفقارنسب اضافه کرد: «صعود سه نماینده، توانمندی و کیفیت فوتبال ما را نشان می‌دهد. با وجود مشکلاتی که وجود داشت و ناهماهنگی که برای تیم‌های ما به وجود آوردند اما هم کادر فنی و هم بازیکنان ما عملکرد با کیفیت و خوبی داشتند و این نشان می‌دهد که فوتبال فقط درون زمین نیست و بخش عمده آن در ذهن و در خارج از زمین است که باید مدیریت و کنترل شود و برنامه ریزی صورت بگیرد.»
> موفقیت نمایندگان ایران تاثیر مثبت روانی در جامعه داشته است
امیرحاج رضایی نیز گفت: «پیام روشن رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا این است که توانمندی نیروی انسانی فوتبال ایران حتی فراتر از شرق آسیا هم هست.» مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: «این اتفاق خوب قطعا بار روانی مثبت در جامعه ایجاد کرده است و در شرایط کنونی که دوران پاندمی کرونا و مشکلات اقتصادی وجود دارد، بازخورد بسیار مناسبی را به همراه داشته است و موجی از نشاط را شاهد هستیم.» وی ادامه داد: «پیام روشن نتایج خوب نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا این است که ظرفیت انسانی فوتبال ما واقعا از غرب و حتی شرق آسیا بالاتر است و باید قدر این پتانسیل را بدانیم و با توسعه زیرساخت‌ها شرایط بهتری را هم فراهم کنیم.» حاج رضایی گفت: «نمایندگان ایران در قیاس با سال‌های گذشته عملکرد بهتری داشتند و کادر فنی آن‌ها هم قطعا به نقاط قوت و ضعف تیم‌های خود تسلط دارند و می‌توانند اتفاقات خوبی را هم در ادامه با برطرف کردن نقاط ضعف رقم بزنند.»
> واکنش کاربران
همچنین این صعود با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تبریک به پرسپولیس، استقلال وتراکتور این اتفاق یه دهن کجی بزرگ از طرف تیم‌های ایرانی به afc است که حتی
۱ میزبانی هم به تیم‌های ایرانی نداد. اما بین ۸ تیم برتر غرب آسیا، ۳ تیم ایرانیه و چون به هم نخوردن، این احتمال وجود داره که حتی هر ۳ نماینده رو در جمع ۴ تیم منتخب غرب آسیا در نیمه نهایی داشته باشیم چه شود! ایشالا تیم ملی هم همینطور با موفقیت، جواب تبعیض‌های afc رو بده».
کاربر دیگری گفته است: «سه تیم از ایران به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. به نظرم جای تبریک داره به همه ایرانی ها».
دیگری نوشت: «تنها کشوری در آسیا هستیم که سه تیمش به مرحله بعدی لیگ قهرمانان صعود کرده. پرسپولیس بیشترین امتیازهای مرحله گروهی مسابقات را در تاریخ فوتبال‌مان کسب کرده‌است و تنها تیم در آسیا هستیم که بدون بازیکن خارجی بازی می‌کنیم و تکیه‌مان روی بازیکنان بومی است».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «پرسپولیس، استقلال و تراکتور با تکیه بر مربیان وطنی به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. آن هم در مسابقاتی که نه میزبان بودند و نه امکاناتشان با برخی رقبایشان قابل قیاس بود. مبارکشان باشد. خواستن توانستن است. حتی در میان همه فشارها و مشکلات».
کاربر دیگری نوشت: «سه تا نماینده ایران صعود کردند و افتخار برامون آفریدند... دمتون گرم».