آنچه باید درباره کرونای هندی بدانیم!

آزاده رحمانی‪-‬ جهش در ویروس‌ها امری عادی است و ویروس‌ها در جریان انتقال از بدن یک فرد به فرد دیگرجهش می‌یابند.در بسیاری از موارد، این جهش‌ها تغییری در قابلیت انتقال یا ایجاد عفونت‌های سخت توسط ویروس‌ها ایجاد نمی‌کنند. اما جهش‌ها زمانی که در محل اتصال ویروس به سلول‌های انسان که در حقیقت راه اصلی ورود آنها به بدن و ایجاد چرخه عفونت است، رخ می‌دهند بسیار نگران‌کننده می‌شوند. در چنین مواقعی معمولا یک جهش مهم در ویروس اتفاق می‌افتد که بر سرعت تکثیر ویروس و انتقال آن از یک فرد به فرد دیگر تاثیر‌گذار است. برای مثال، از ابتدای پاندمی کرونا ویروس تاکنون سویه‌های جهش یافته‌ای در انگلستان، آفریقای جنوبی، برزیل و ایالت کالیفرنیای آمریکا ایجاد شده‌اند که فقط یک جهش در محل اتصال ویروس به سلول انسان در آنها ایجاد شده بود اما همان جهش سبب شد که این ویروس‌ها توانایی بیشتری در ایجاد بیماری ریوی سخت و حتی مرگبار بویژه در افراد آسیب پذیر داشته باشند.
آنچه کرونا ویروس جهش یافته هندی را به یک سویه بسیار مسری تبدیل کرده آن است که در این ویروس همزمان دو جهش در پایانه‌های اتصال این ویروس با گیرنده‌های سلول‌های انسان ایجاد شده است.در حقیقت، سویه جهش یافته هندی ترکیبی از سویه‌های جهش یافته قبلی در برزیل، آفریقای جنوبی و کالیفرنیا است که هر کدام به تنهایی مسری و خطرناک بودند. این دو جهش همزمان سبب شده که سرعت تکثیر و ایجاد عفونت توسط ویروس جهش یافته هندی در مقایسه با سایر جهش یافته‌ها تا 20% افزایش یافته است به گونه‌ای که این ویروس می‌تواند راحت‌تر به سلول‌های بدن انسان وارد شده و سبب ایجاد عفونت شود.
نکته اصلی و حائز اهمیت در مورد کرونا ویروس هندی آن است که این دو جهش که هر دو در محل اتصال ویروس به سلول‌های انسانی رخ داده‌اند در حقیقت در قسمتی از ویروس قرار دارند که هدف واکسن و یا آنتی بادی‌های خنثی‌کننده قرار می‌گیرند تا شخص ایمن شود. اما جهش‌های مذکور سبب شده‌اند که خنثی‌سازی و غیرفعال‌سازی این ویروس تا 50% کاهش یابد. این بدان معنا است که متاسفانه اگرچه واکسن‌های موجود نظیر فایزر، مدرنا، آسترازنکا و اسپوتنیک V قادر به ایمن‌سازی بدن در برابر ابتلا به سویه‌های تک جهشی نظیر جهش یافته‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی هستند اما پیش‌بینی می‌شود که کارایی آنها در مقابل سویه دو جهشی هندی تا 50% کاهش یابد. به این ترتیب،بهترین و تنها راه حفاظت جوامع در برابر چنین سویه‌های جهش یافته‌ای واکسیناسیون همه افراد جامعه است تا در صورت مواجiه با ویروس فقط به یک بیماری خفیف تا متوسط اما غیرمرگبار مبتلا شوند.با توجه به روند بسیار کند واکسیناسیون در کشور درخواست می‌شود که هموطنان عزیزمان در محل‌های
پر رفت و آمد همواره از دو ماسک استفاده کنند.
در حال حاضر این ویروس به غیر از هند به بیش از 10 کشور جهان نیزراه یافته است که آمریکا، انگلستان، استرالیا، آلمان، بلژیک، ایرلند، نیوزلند، سنگاپور، نامیبیا از آن جمله هستند. متاسفانه به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است که ورود این ویروس از مرزهای آبی توسط هندی‌ها به ایران را نشان می‌دهد.