پاکستان هم با اعزام نیرو به کمک قطر شتافت


سرویس خارجی- بحرانی که آل‌سعود در شبه جزیره عربی به‌راه انداخته اکنون به سمت گردابی پیش می‌رود که ممکن است ریاض را غرق کند. ماجرای قطع روابط سعودی با قطر روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و ریاض تنهاتر. روز جمعه شبکه سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که «دوحه به عربستان، امارات و بحرین هشدار داده که به سوی هر کشتی که بخواهد وارد آب‌های قطر شود، آتش خواهد گشود.» این منبع آمریکایی که خواستار عدم افشای نامش شده بود، همچنین گفت که «قطر نیروهایش را در بالاترین درجه آماده‌باش قرار داده و ارتش این کشور 16‌تانک «لئوپارد» را از پادگان‌ها خارج و در دوحه مستقر کرده است.
 «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه نیز پیش از این مصوبه پارلمان این کشور در مورد اعزام مستشار نظامی به قطر را امضا و برای اجرا ابلاغ کرده است. اکنون اما خبر رسیده که پاکستان نیز به دنبال اعزام نیرو به قطر است. بنا بر اعلام روسیا الیوم، مقامات پاکستان قصد دارند ۲۰ هزار نظامی به قطر اعزام کنند. پاکستان پیش از این در کنار سعودی‌ها در یمن می‌جنگید و این چرخش می‌تواند ضربه جدی به سعودی‌ها وارد کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که دوحه در بحران دیپلماتیک با همسایگان خود بسر می‌برد. همانطور که اشاره شد، اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز توافق گسترش همکاری نظامی با قطر را امضا کرده است. بر اساس این توافق، ترکیه نیروهای نظامی خود را در پایگاه نظامی «الریان» مستقر می‌کند و همچنین حق تاسیس پایگاه‌های نظامی دیگری در قطر را نیز خواهد داشت. به موجب این توافقنامه، ترکیه ۱۳۰ مستشار نظامی به قطر اعزام کرده که این تعداد در آینده به ۵ هزار نفر خواهد رسید.
جنگ بزرگ
در همین حال «گسیمون هندرسون» عضو ارشد بنیاد واشنگتن برای خاور نزدیک ضمن بررسی تنش‌ها بین دوحه و ریاض، درباره احتمال وقوع «جنگ بزرگ» بین عربستان و ایران و نقشی که آمریکا باید ایفا کند، سخن گفت. این کارشناس آمریکایی مدعی شد که «قدرت‌های سنی خلیج‌فارس، برای مدت‌های طولانی مایل به جنگ با ایران بوده‌اند و تنش‌های امروز بر سر قطر شاید بتواند بهانه مورد نیاز آنها باشد.»(!)


طعنه اردوغان به عربستان
«رجب طیب اردوغان»، اما یک روز پس‌از اعزام کمک به قطر در اظهاراتی بر حمایت قاطع کشورش از دوحه در میانه تنش‌های این کشور با کشورهای عربی تأکید کرد. به گزارش الجزیره، اردوغان اعلام کرده: «برخی، از حمایت ما از قطر ناراحت هستند اما ما حمایت از برادران قطری‌مان را ادامه خواهیم داد و آنها را تنها نخواهیم گذاشت.» اردوغان، همچنین بدون توضیحات بیشتر گفته: «به خوبی می‌دانیم هنگامی که در ترکیه کودتا شد، چه کسانی در خلیج‌فارس خوشحال شدند.» اشاره اردوغان احتمالاً به عربستان است. وی گفت که وزیر خارجه آمریکا خواستار کاهش محاصره علیه قطر شده اما او خواستار آن است که این محاصره به طور کامل رفع شود.
واکنش جدید ترامپ
همچنین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر در مورد بحران شبه جزیره عربی اعلام کرد، «قطر از مدت‌های مدید در سطح بسیار بالا به تامین بودجه تروریسم پرداخته است.» این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی مطبوعاتی جمعه خود از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان، مصر و امارات متحده عربی و بحرین خواست تا سریعا محاصره قطر را کاهش دهند!
احتمال برکناری ولیعهد
 قوت گرفت
«مجتهد» شاهزاده افشاگر سعودی اما در تازه‌ترین مطلب خود نوشته که «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی از اقدامات و مواضع این کشور بر ضد قطر که از سوی «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد اتخاذ می‌شود به شدت ناراضی است، اما وی تحت کنترل قرار گرفته و نقشش در حوادث عربستان صفر است. فعال افشاگر سعودی تاکید کرد، هرچند ولیعهد سعودی از مواضع این کشور در قبال قطر ناراضی است، اما کاری از پیش نمی‌برد، بنابراین، این موضوع احتمال برکناری وی در آینده‌ای نزدیک را افزایش داده است.
وی افزود: بسیاری از شاهزادگان خاندان سعودی از تصمیمات بچگانه محمد بن سلمان متنفر و از تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی چنین تصمیماتی نگرانند اما محمد بن سلمان همه آنان را خفه کرده است به گونه‌ای که هیچ اراده و اختیاری در کارها ندارند. به نوشته مجتهد، محمد بن سلمان از تصمیمات قطر اینگونه نتیجه گرفته است که محمد بن نایف ضعیف‌تر از آن است که در برابر تصمیم برکناری‌اش مقاومت کند و خاندان سعودی نیز ناتوان‌تر از آن هستند که جلوی چنین اقدامی بایستند به همین علت بعید نیست که وی به زودی محمد بن نایف را برکنار کند.
مجتهد در همین حال از خودداری برخی بیمارستانها از درمان بیماران قطری و نیز ممنوعیت برخی از آنان از سفر به قطر برای تشییع جنازه پدرانشان خبر داده است. مجتهد نوشته‌های خود را با این عبارت به پایان رساند که محمد بن سلمان حقیقت خاندان سعودی را به آنان نشان داده است یعنی نه عربیتی نه مردانگی نه انسانیتی و نه شهامتی.
خبر دیگر اینکه وزیر خارجه قطر از کمک‌های ایران در جریان بحران در شبه جزیره عربی تشکر کرد.