اخبار ویژه


زلزله در کابینه یا ادامه فعالیت وزیران دولت یازدهم؟!
گروکشی محافل حامی دولت برای گرفتن سهم بیشتر از کابینه دوازدهم شدت گرفته است. این محافل رسانه‌ای با انتشار تحلیل‌هایی سعی می‌کنند برای تغییرات‌ مطلوب خود فضاسازی کنند.
هفته‌نامه صدا در این باره و در گزارشی با عنوان «زلزله در کابینه» نوشت: گفته شده که نعمت‌زاده، وزیر صنایع، چیت‌چیان، وزیر نیرو، واعظی، وزیر ارتباطات، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و طیب‌نیا وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم حضور نخواهند داشت.
بر اساس این گزارش؛ محمد شریعتمداری جایگزین چیت‌چیان در پست وزارت نیرو می‌شود، نهاوندیان رئیس دفتر کنونی رئیس‌جمهور هم به وزارت ارتباطات می‌رود، اکبر ترکان به جای آخوندی وزیر مسکن می‌شود؛ حسین کمالی از چهره‌های اصلاح‌طلب هم جای ربیعی را در وزارت کار خواهد گرفت. احتمال معرفی موسوی لاری به جای رحمانی فضلی در سمت وزارت کشور و حضور پزشکیان به عنوان وزیر بهداشت نیز از دیگر گمانه‌زنی‌هاست.


در این گزارش گفته شده که نوبخت دیگر قرار نیست سخنگوی دولت باشد. همچنین احتمالاً با جدایی سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش، مهرعلیزاده وزیر ورزش خواهد شد و سلطانی‌فر هم به سازمان جوانان می‌رود.
معرفی سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر علوم از دیگر تغییرات کابینه به روایت صدا است. صدا در این گزارش احتمال داده است که میرزاده رئیس پیشین دانشگاه آزاد به جای محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور شود.
در همین حال روزنامه آرمان از ضرورت «دمیدن روح تازه در کالبد اقتصادی دولت» نوشت و خاطرنشان کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی برای بار دوم، زمزمه‌هایی درباره تغییر کابینه دولت روحانی شنیده می‌شود. رئیس‌جمهوری در یکی از نشست‌های خبری خود عنوان کرد که میانگین سنی کابینه اندکی جوان‌تر خواهد شد. با این سخن بحث‌ها در مورد عملکرد وزرا بالا گرفت و ارزیابی‌های مختلفی شنیده شد. تیم اقتصادی دولت یازدهم بی‌شک یکی از موفق‌ترین تیم‌های اقتصادی تاکنون بوده است که با وجود میراث‌داری تورم، بدهکاری و ورشکستگی‌های متعدد توانست بسیاری از این عقبگردها را جبران کند و اقتصاد را به مسیر رو به پیشرفت بازگرداند.
این روزنامه خواستار ابقای وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، رفاه و کار و جهاد کشاورزی شد.وزارت ارشاد پس از تذکر رهبری کوتاهی خود را چگونه جبران می‌کند؟
مشاور فرهنگی و امنیتی رئیس‌جمهور تصریح کرد بیانات رهبری فصل‌الخطاب است.
حسام‌الدین آشنا در پیامی توئیتری و درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب نوشت: «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان فصل‌الخطاب است».
رهبرمعظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه گذشته با دانشجویان از جمله با انتقاد از اختلال در برخی دستگاه‌ها‌ فرمودند:  من به همه آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتبا می‌گویم؛ هر کدام کار کنید؛ مستقل و به قول میدان جنگ، آتش به اختیار. البته در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، اما اگر چنانچه رابطه قرارگاه قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستور آتش به اختیار می‌دهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید- قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید - آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند  درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.
«گاهی اوقات انسان احساس می‌کند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند؛  حالا مثلا فرض بفرمایید این همه ما مسئله فرهنگی در کشور داریم، مسائل مهم که شاید من بتوانم ده مسئله اصلی فرهنگی را بشمارم که اینها دچار مشکل است؛  فرض کنید مسئله سینما، یک مسئله مهم است، ]یعنی[ مسئله  فرهنگی مهمی است که سینمای کشور چه جوری اداره می‌شود، از کجا پشتیبانی می‌شود - حالا پشتیبانی خارجی هم پیدا می‌کنند برای فیلم‌ها - اداره هنر کشور و سینما که چیز کوچکی نیست؛ مثلا فرض کنید ده مسئله این جوری می‌شود پیدا کرد، ]اما[  ناگهان می‌بینید مثلا فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، می شود مسئله اصلی؛ نامه‌نگاری می‌کنند!  پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله اصلی را از مسئله فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مسئله اصلا بی‌اعتبار بی‌اهمیت فرعی را به عنوان یک مسئله اصلی، درشت می‌کنند. وقتی این جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش به اختیاری است که عرض کردم».
یادآور می‌شود صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - که حرف و حدیث به هنگام بررسی صلاحیت وی در مجلس فراوان بود - اوایل خردادماه ضمن نامه‌نگاری علنی به رئیس صدا و سیما، خواستار پخش آهنگ ربنای یک خواننده پیوند خورده با گروهک‌های سلطنت‌طلب و بهائیت و شبکه‌ دولتی انگلیس در ماه رمضان شده بود. همچنین در راستای همین سیاست مشغول‌سازی افکارعمومی به مسائل حاشیه‌ای، رئیس سازمان گردشگری از ثبت ملی آهنگ خواننده مذکور خبر داده بود.
روزنامه ایران دیروز یادداشتی به قلم وزیر ارشاد منتشر کرد که در آن ضمن اشاره به حضور در مراسم افطار رئیس‌جمهور آمده بود:
«انتهای شب در راه بازگشت به خانه، سخنان مهم مقام معظم رهبری در بین دانشجویان را که ساعتی قبل منتشر شده بود، مرور کردم. تذکرات داهیانه ایشان نسبت به تعیین اولویت‌ها و اصلاح روش‌ها همواره راهنما و راهگشا بوده است و دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مبنای برنامه‌ریزی خود را در همین چارچوب تعریف و خود را ملزم به تحقق آن می‌داند؛ چنان که از آغاز دوره مسئولیتم در این وزارتخانه تاکید کرده‌ام راه رسیدن به قله‌های توسعه فرهنگی حرکت بر مدار گفتمان و قطب‌نمای فرهنگی رهبری معظم است. خانواده بزرگ فرهنگ و هنر اشراف و احاطه رهبری عزیز بر مباحث فرهنگی را سرمایه‌ای بی‌بدیل برای خود می‌داند و با تمام توان برای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش خواهد کرد. خدا را شکر کردم که رهبری هوشمند، دولتی خدمتگزار، نیروهای نظامی و امنیتی جان برکف، اصحاب فرهنگ دلسوز و ملتی مقاوم داریم.»
وزیر ارشاد با وجود سپری شدن چند روز از تذکر رهبر انقلاب، توضیح نداده که در عمل برای جبران بدعملی‌ها و کجروی‌ها و کج‌فهمی‌ها در وزارت‌ ارشاد چه برنامه‌‌ای دارد؟رهنمود آتش به اختیار یعنی پرت بودن برخی مدیران فرهنگی
کارگردان فیلم تبلیغاتی رئیس‌جمهور در سال 92 تصریح کرد رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم آتش به اختیار روشن است و نباید تحریف شود.
حسین دهباشی نوشت: آن که جملات قبل و بعدش را نشنیده / نخوانده تقصیری ندارد شما اما که می‌دانی منظور از «آتش به اختیار» در واقع «خوداتکایی فرهنگی» است، چرا تحریف می‌کنی؟
و مگر نه اینکه خردمندانه‌ترین سخنان هستی که کتب آسمانی هستند را هم اگر از متن و منظور اصلی منقطع و برجسته کنی، تعابیری می‌شوند سخت نابخردانه؟
آیا در دولتی که هم مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و هم وزیر فرهنگ و ارشاد آن از مقامات سابق وزارت اطلاعات‌اند، سخن از مختل بودن فرهنگ و هنر عجیب است؟
وی می‌افزاید: رهبری گفته اگر می‌بینی وزارت ارشاد (که قرارگاه مرکزی فرهنگ است) در اولویت‌بندی امور هنری پرت است، خودت بنویس، بساز، بگو! یعنی تو را به خیر این برادران نام‌آشنای سابقاً گمنام امید نباشد، حرف بدی است؟
مرحوم جلال آل‌احمد عبارتی دارد به این مضمون که «سیاستمداران مهمان تاریخ هستند و هنرمندان میزبان آن». این برادرتان تعبیر «آتش به اختیار» رهبری را اینگونه می‌فهمد که میزبان به مروت و معرفت مهمان دل نبندد و خود چاره‌ای کند بر تدارک سفره غذای روح این جامعه تشنه و گرسنه که دو لقمه طعام پاکیزه و نورانی فرهنگ و هنر است.وحشت اسرائیل از الحاق نیروهای مقاومت در مرز عراق و سوریه
مدیرکل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: خطر ناشی از قدرت روزافزون ایران در سوریه، باید مورد توجه و نگرانی اسرائیل باشد.
چاگای تزوریل در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم پست، افزود: البته، مسئله هسته‌ای ایران همواره در اولویت قرار دارد، اما باید توجه داشت، خطر سلطه ایران بر منطقه، فوری و قریب‌الوقوع است.
به گفته وی، تحولات سوریه باعث عدم توازن شدید در منطقه شده که به نفع ایران است؛ قدرت گرفتن ایران در سوریه مسئله‌ای است که باید اکنون به آن پرداخته شود.
تزوریل خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که ایران برنامه‌ای راهبردی برای ساخت یک پل زمینی ممتد دارد و در صورتی که در ساخت این پل که از ایران تا لبنان امتداد دارد، موفق شود، به یک تغییردهنده راهبردی قواعد بازی تبدیل خواهد شد.
وی که 28 سال در سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) خدمت کرده، از «حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در برنامه ساخت این پل به عنوان پیامی مهم از سوی ایران یاد کرد و گفت: حضور ایران در مرز عراق و سوریه، فصلی جدید است. غرب و اسرائيل باید از خطر ناشی از بالندگی و قدرت ایران و حزب‌الله جلوگیری کنند.
یادآور می‌شود در پی پیروزی‌های اخیر محور مقاومت، رزمندگان در جبهه سوریه و عراق ضمن پاکسازی داعش، در مرز به یکدیگر ملحق شدند.همکاری سازمان تروریستی منافقین با داعش
یک روزنامه ایتالیایی با اشاره به عملیات تروریستی چهارشنبه گذشته در تهران نوشت به نظر می‌رسد بخشی از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به داعش ملحق شده‌اند.
لارپوبلیکا نوشت: «گروه تروریستی در تهران روز چهارشنبه گذشته عملیات تروریستی انجام دادند و به نظر می‌رسد سازمان مجاهدین خلق به داعش پیوسته است.»
به گفته وزیر اطلاعات ایران، نیروهای امنیتی با کشف یک شبکه تکفیری مانع از پیوستن هزاران جوان از طریق تلگرام به داعش شده‌اند.
حسن روحانی در واکنش به حملات تروریستی در تهران گفت که وقایع روز گذشته «چهارشنبه» اراده ملت ایران در مبارزه با تروریسم و افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
روزنامه لاستمپا نیز نوشت: روز «چهارشنبه» تهران پس از سال‌ها هدف دو حمله همزمان تروریستی واقع شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین خلق ایران که یک سازمان مارکسیست اسلامی بود، در همدستی با صدام حسین حملات تروریستی خونباری را در ایران انجام داده بود.
این روزنامه افزود: هر چند در سال‌های گذشته تروریسم در قالب گروه جندالله در استانهای جنوبی ایران اقدامات خرابکارانه انجام داده بود، اما گروه‌های تروریست تاکنون به تهران نرسیده بودند. داعش عادت دارد که تمامی اقدامات تروریستی دنیا را به خود نسبت بدهد و مسئولیت این حمله را نیز برعهده گرفته است. اما مسئله این است که تروریست‌های سلفی تاکنون در مناطق مرکزی ایران فاقد حمایت مردمی و فاقد زیرساختارهای لجستیکی بوده‌اند.لوپوئن: معامله با حامیان تروریست‌ها دامن غرب را خواهد گرفت
یک هفته‌نامه فرانسوی، پیوند مالی آمریکا و عربستان را خودفروشی توصیف کرد و نوشت: قرارداد شرارتی که دامن غرب را می‌گیرد، میان ترامپ و شاه سعودی امضا شد.
هفته‌نامه لوپوئن در تحلیلی به قلم کمال داود نویسنده و روزنامه‌نگار الجزایری نوشت: اگر از دور به سفر اخیر ترامپ به ریاض نگاه کنیم چیز تازه‌ای در آن پیدا نمی‌کنیم: ماجرا به شکل ساده آن می‌تواند از این قرار باشد که پادشاه عربستان از ایران ترسیده و به وحشت افتاده و در همین حال، رئیس‌جمهوری آمریکا به او قول حمایت داده و به وی سلاح فروخته است. در واقع، این ماجرا با نگاهی ساده به آن، ادامه همان پیمان و ماجرایی است که از زمان «لاورنس عربی» همواره بین غرب و آل‌سعود جاری و ساری بوده است. سعودی‌ها پول و نفت به غربی‌ها می‌دهند، غربی‌ها هم به آنان اسلحه می‌فروشند. اما وقتی ما به عمق این نمایش مسخره نگاه می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که این دو با کمال دورویی و ریا تلاش می‌کنند تا این نمایش مسخره را به عنوان اتحاد در مبارزه علیه تروریسم به خورد مردم جهان بدهند، دچار حیرت می‌شویم.
وی می‌افزاید: ما به دست‌هایی سلاح می‌دهیم که طی دهه‌های اخیر بر پیکر ما فرود آمده است. به ماشینی ابزار می‌دهیم که تولیدکننده اصلی بدبختی ما و پدیده قرن ما، یعنی تروریسم است. غرب برای کسب قرارداد، با تحویل سلاح، خودکشی خود را تدارک می‌بیند و با رقص شمشیر، خود را اسباب مضحکه می‌کند.
«کمال داود» ماجرای هم‌پیمان شدن آمریکا و آل‌سعود را به «خودفروشی» تشبیه می‌کند و می‌نویسد: چگونه می‌توان به مسلمانان جهان برای مبارزه علیه تروریسم فراخوان داد، در حالی که این فراخوان را در مکانی انجام می‌د‌هیم که مرکز اصلی تروریسم و جنایت است؟ چطور می‌شود نزد کسانی که قالب‌های ایدئولوژیک این جنایت را ساخته و افراط‌گرایان مذهبی وابسته به وهابیت را در بطن خود پرورش می‌دهند، برای مبارزه با تروریسم فراخواند؟ چگونه می‌توان دست‌های شاه‌ چنین کشوری را فشرد؟ چگونه می‌توان تا این حد واقعیت‌ها را نادیده بگیریم و مکانیسمی که ما و جهان را به مرگ و نیستی تهدید می‌کند، انکار نمائیم.
 او خطاب به غربی‌ها نوشت: همین حماقت‌هاست که شما را می‌کشد و ما را نیز می‌کشد و یا به مرگ تهدید می‌کند. او به جهان غرب می‌گوید: چرا تا این اندازه خودتان را گم کرده‌اید، خسته و گیج شده‌اید و منشأ شر و بدی را نمی‌توانید تشخیص بدهید؟ شرارتی را که در حاشیه شهرهای خود جست‌وجو می‌کنید، یا در آسمان به دنبال آن می‌گردید، جلوی چشم‌های شما قرار گرفته است. شرارتی که شما در جست‌وجوی آن هستید، در معرض دید همه شما قرار گرفته است. قرارداد این شرارت بزرگ به هنگام دیدار دونالد ترامپ از عربستان سعودی امضا شده و وجه آن برای اجرا پرداخت شده است.