بازی رسانه‌ای وزارت نفت برای انحراف افکار از جریمه گازی و خسارت کرسنت


سرویس اقتصادی-بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، یک بازی جدید را علیه رسانه‌های منتقد به راه انداخت و ضمن رد ادعای کاهش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس پس از افتتاح، گفت: من هیچ‌گاه نگفتم در بنزین خودکفا می‌شویم، کیهان گفته خودکفا شدیم که خودش هم باید جواب بدهد. بروید و از مدیر مسئول آن بپرسید که چرا ادعای خلاف کرده است.
این ادعا آن‌قدر سخیف و عجیب بود که به سرعت با واکنش کاربران فضای مجازی روبرو شد و روز بعد در همین صفحه اسناد مربوط به اعلام خودکفایی بنزین از سوی حسن روحانی و انعکاس آن در رسانه‌های رسمی دولت منتشر گردید. مهمترین شاهد مثال در این زمینه، اظهارات حسن روحانی در تاریخ 20 اردیبهشت امسال، یعنی تنها 8 روز پیش از انتخابات بود که می‌گفت «با تلاش‌هایی که انجام شد تا پیش از پایان دولت در زمینه تولید گازوئیل و بنزین خودکفا شدیم»(!) بعد از انتشار این اسناد، تیم رسانه‌ای وزارت نفت مجددا به تکاپو افتاد تا مرحله دوم حمله به رسانه‌های منتقد را عملیاتی کند.در این راستا «شانا»، خبرگزاری رسمی وزارت نفت، روز گذشته با تکرار ادعاهای عجیب خود، تصویری از روزنامه کیهان در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه منتشر کرد و مدعی شد: روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان «سپاه در تولید بنزین ایران را خودکفا کرد» اختصاص داد. روابط عمومی زنگنه در اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای، با استناد به این تیتر تلاش کرد وعده خودکفایی در تولید بنزین را به کیهان منتسب کند(!)
خبرگزاری وزارت نفت در شرایطی به دلایلی مبتذل برای اثبات یک ادعای موهوم متوسل گردیده که خود در تاریخ 3 اردیبهشت، یعنی یک روز پیش از گزارش کیهان، ذیل تیتر «ثانیه شماری برای برگزاری جشن خودکفایی بنزین؛ ستاره برجام درخشید»، نوشت: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که مصداق عینی اقتصاد مقاومتی، به زودی به بهره‌برداری کامل می‎رسد و ایران این بار شاهد جشن ملی خودکفایی بنزین خواهد بود.
این خبرگزاری که مانند اکثر رسانه‌های دولتی در آستانه انتخابات تا حد امکان هر طرحی را دستاورد دولت یازدهم و برجام عنوان می‌کردند، از قول محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نوشت: با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا چند روز آینده باید شاهد جشن ملی خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز داخل باشیم و مردم آگاه شوند که این موفقیت خیره‌کننده در سایه برجام به دست آمده است(!)


البته «شانا» تنها به یک گزارش بسنده نکرده و در همان تاریخ با انتشار فیلمی با عنوان «طلوع امید»، بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس «جشن ملی خودکفایی بنزین» را در قالب چندرسانه‌ای پوشش داده است.
روزنامه ایران هم در تاریخ 3 اردیبهشت در گزارشی با عنوان « جشن خودکفایی بنزین پس از 36 سال» به تفصیل به این موضوع پرداخته است.
کیهان همواره دستاوردهای دولت را با اعتماد به اظهارات خود مسئولان منتشر کرده است. درج این اخبار در کیهان، از انعکاس عملکرد دولت حکایت دارد و باید مورد استقبال رسانه‌های آن قرار گیرد، نه‌اینکه از حرف‌های گذشته خود فرار کنند. اما ظاهرا دولت یازدهم حرف‌‌های خودش را هم به یاد نمی‌آورد و البته شاید خود را به فراموشی زده است. بنابراین یا آن دستاوردها و افتتاحیه‌ها نمایشی بوده و یا اینکه برخی دولتمردان مصداق ضرب‌المثل «دروغگو کم حافظه است» می‌باشند. همان‌طور که ذکر شد رسانه‌های دولتی قبل از گزارش کیهان به این موضوع پرداخته‌اند و «شانا» می‌توانست با یک مراجعه ساده به آرشیو خود، نادرستی این ادعا را متوجه شود. هر چند بعید است که از این موضوع اطلاع نداشته‌اند و احتمالا پشت این بازی رسانه‌ای یک هدف دیگر نهفته است.
در هفته‌های اخیر بعد از اعتراف دیرهنگام بیژن زنگنه به صادرات گاز مجانی به کشور ترکیه که 14 ماه به طول خواهد انجامید و انتشار اخباری از ارتباط این جریمه با فساد قرارداد کرسنت، در کنار افزایش بدهی ایران به ترکمنستان که در زمستان به قطعی گاز مناطق شمالی منجر شد، فشار زیادی به ژنرال‌های پیر و ناتوان وزارت نفت در برابر افکار عمومی وارد شده است. به نظر می‌رسد در این شرایط که جامعه منتظر پاسخ‌های روشنی از سوی مسئولان وزارت نفت درباره حقیقت قرارداد کرسنت و ماجرای صادرات گاز مجانی به ترکیه و ارتباط این دو موضوع با همدیگر است، آغاز یک بازی رسانه‌ای و حمله به منتقدان با طرح مسائل کذب و پیش پا افتاده، بهترین راه برای خریدن زمان محسوب می‌گردد.