تیم مذاکره­‌کننده مراقب فریبکاری غربی­‌ها باشد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در جلسه دیروز 203 نماینده با صدور بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در سر و سامان دادن به وضعیت آشفته ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری حمایت کردند و آن را وظیفه‌ای دانستند که سیاست‌های کلی ابلاغ‌شده بر دوش شورای نگهبان گذاشته است.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها باعث باز شدن قفل‌های صنعت هسته‌ای شده و ظرفیت‌های لازم جهت مذاکرات را برای تیم مذاکره‌کننده فراهم آورد. همین ظرفیت‌های تولیدشده و قدرت عینیت‌یافته محور بده‌بستان‌ها در مذاکرات جاری قرار گرفته تا به پشتوانه این قدرت‌آفرینی امکان تأمین و تضمین منافع مردم فراهم شود.
قالیباف اظهار داشت: صدای واحد مسئولین جمهوری اسلامی که تحت مدیریت هوشمندانه رهبر ایجاد شده، نقش مهمی در جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های دشمن داشته است. حفظ این اتحاد تا رسیدن به نتیجه مطلوب نهایی ضروری است. همسو با سیاست‌های تعیین‌شده از سوی رهبر انقلاب، ما به دنبال رفع کامل، عملی و فوری همه تحریم‌ها هستیم. اگر همه تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و اثرات اقتصادی آن نیز به صورت عملی راستی‌آزمایی گردد، نباید حتی یک ساعت در موافقت با انجام تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته است، تأخیر کرد.
وی تأکید کرد: دشمنان ایران بدانند مردم ما علی‌رغم تلاش برای رفع تحریم‌ها، هرگز منتظر اقدام آنان نخواهند بود. ابتکار عمل در دست ایران است، بنابراین به آنها توصیه می‌کنیم به جای زیاده‌خواهی و تعلل در مذاکرات با انجام کامل و عملی تعهدات خود، بیشتر از این در رفع کامل تحریم‌ها تعلل نکنند زیرا با گذشت زمان، هزینه آنها برای بازگشت به برجام سنگین‌تر خواهد شد. از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهیم که با قدرت در چارچوب سیاست‌های تعیین‌شده توسط رهبر انقلاب حقوق ملت ایران را مطالبه کنند و مراقب فریب‌های تجربه‌شده پیشین باشند.


رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع بعدی که لازم است علی‌رغم موضع‌گیری‌های قبلی از تریبون مجلس نیز به آن ‌اشاره کنم درباره برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه‌سازی غیرکارشناسی و وهم‌آلود از قدرت میدانی و دیپلماسی است.
قالیباف با بیان اینکه این دوگانه‌سازی ضد منافع ملی است، افزود: بدون قدرت میدانی، قدرت دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، قدرت میدانی هرگز به تمام اهداف خود برای تأمین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.
وی اظهار داشت: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند و به فضل الهی ریشه آنها را می‌خشکاند. امروز آثار این اتفاق عظیم را می‌بینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ‌ساز در مسیر پیشبرد آرمان‌های انقلاب خواهد داشت.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل و مؤثرین این قبیل اقدامات نسنجیده، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس
«احمد علیرضابیگی» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه غیرعلنی چارچوب‌های مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد، تمامی تحریم‌ها شامل تحریم‌های برجامی و ترامپی باید لغو شود و هیچ‌گونه مذاکرات مستقیمی با آمریکا نباید انجام شود تا زمانی که تمامی تحریم‌ها رفع شده و راستی‌آزمایی دقیق انجام شود.
وی اظهار داشت: جمع‌بندی جلسه غیرعلنی این بود که، باید راستی‌آزمایی دقیق در مورد رفع تحریم‌ها انجام شود تا مشخص شود که رفع تحریم‌ها منجر به گشایش اقتصادی در کشور شده است یا خیر. علاوه ‌بر این اجرای تعهدات ایران نباید گام به گام باشد بلکه باید یکباره تحریم‌ها برداشته شود.
عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: نمایندگان تاکید داشتند، باید قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به طور کامل اجرایی شود، هر گونه شتابزدگی و نگاه ابزاری به موضوع مذاکرات مطرود و غیرقابل پذیرش است.
علیرضابیگی با بیان اینکه دولت اجازه ندارد با اهداف انتخاباتی و سیاسی کوتاه‌مدت در مذاکرات ورود کند، افزود: آمریکا امروز محتاج این توافق است. اینکه همه آینده خود را در یک توافق زودرس و نسنجیده قرار دهیم منطقی نیست، ‌اشتیاق نشان دادن و تعجیل و تکرار گذشته با منافع ملی ما در تضاد است.
وی گفت: وکلای ملت معتقد بودند، اگر بخشی از تحریم‌ها بر جا بماند تحریم‌های برطرف‌شده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ما باید این تحلیل درست را بپذیریم که موازنه‌ای که بین ما و دشمن برقرار است این‌طور نیست که دشمن را قوی دانسته و خود را در جایگاه ضعف بدانیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی درباره فایل صوتی «ظریف» نیز صحبت شد، گفت: نمایندگان مجلس محتوای اظهارات وزیر خارجه را محکوم کردند. صرف نظر از اینکه این فایل صوتی توسط چه کسی و چگونه از مرکز بررسی‌های استراتژیک خارج شده است باید محتوای این فایل مورد بررسی قرار گیرد.
علیرضابیگی اظهار داشت: شرکای تجاری ما چین و روسیه هستند که نقش آنها در مذاکرات وین تعیین‌کننده است و به عنوان یک نقطه اتکا در مقابله با غرب برای ما ارزش استراتژیک دارند، در فایل صوتی اخیر تلاش شده روابط ایران با این دو کشور تحت تاثیر قرار گیرد و پشتیبانی این دو کشور از ایران از بین برود.
وی تاکید کرد: مقرر شد روز سه‌شنبه طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دستور صحن علنی مجلس قرار گیرد تا پستوهای این مرکز که طراحی، تهیه و انتشار این فایل صوتی را بر عهده داشتند مورد واکاوی قرار گیرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان معتقد بودند تقابل بین میدان و دیپلماسی مطرود است،‌ اشتباهی که طراحان این سناریو مرتکب شدند این بود که بدون توجه به جایگاه شهید سلیمانی در قلوب ملت‌های مسلمان به ویژه ملت ایران تلاش کردند تا تقابلی با این شهید عزیز داشته باشند، غافل از اینکه نقطه مقابل شهید سلیمانی شکست خورده است.
مشکل داشتن با مبانی نظام
 و مسئول تیم مذاکره‌کننده بودن!
جبار کوچکی‌نژاد در جلسه علنی دیروز طی تذکری شفاهی،گفت: فایل صوتی وزیر امور خارجه و مباحثی که در آن مطرح شده بود، اقدامی ضدامنیتی، ضد مردمی و برخلاف ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه حتماً باید به این موضوع ورود پیدا کند، افزود: این جماعت در زمان حیات سردار دل‌ها نیز اتهاماتی را به وی می‌زدند و بعد از شهادت او هم همان مسیر را ادامه می‌دهند و سؤال ما از وزیر امور خارجه این است که چرا تا این حد نسبت به سردار دل‌ها کینه دارند؟
در ادامه جلسه علنی دیروز سیدغنی نظری در اخطار قانون اساسی طبق اصل ۱۸۴ قانون اساسی، گفت: نمایندگان طبق قانون اساسی می‌توانند در تمام امور اظهار نظر کنند، اظهارات ظریف دشمن‌شادکن و به تعبیر رهبر انقلاب مایه تاسف بود. این خطا غیرقابل بخشش است و انتظار داشتیم در اولین جلسه مجلس وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان نسبت به اظهاراتش در صحن علنی حاضر شود.
در ادامه، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس ‌مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: اظهارات تاسف‌برانگیز ظریف در جلسه غیرعلنی بررسی شده و مقرر شد کمیسیون امنیت با حساسیت موضوع را بررسی کند.
وی تصریح کرد: این سؤال بزرگ مطرح است کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد چگونه می‌تواند رئیس ‌تیم مذاکره‌کننده ایران باشد و از منافع ملی ما دفاع کند و به نتیجه برساند، تازه متوجه می‌شویم چرا در مذاکرات طولانی برجام خطوط قرمز رعایت نشده است.
نایب‌رئیس‌مجلس در مورد اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، گفت: مجمع تشخیص در مورد کلیت یک مصوبه می‌تواند اظهار نظر کند اما اینکه بخشی از مصوبه را تایید و بخشی را رد کند محل سؤال است که باید از طرف مجلس بررسی شود.
در ادامه جلسه، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در تذکری گفت: اظهارات ظریف مایه تاسف و تعجب بود.
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس نیز در تذکر دیگری، اظهار داشت: اظهارات ظریف دل مردان روزهای سخت جنگ را به درد آورد. ان شاءالله مجلس انقلابی به موقع پاسخ این اظهارات را خواهد داد.
یک میدان تره­‌بار را نمی‌­توانید اداره کنید
علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و ‌اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در نطق سالانه خود گفت: سؤال مهم از وزیرخارجه این است که آیا اساساً می‌شود با گروه‌های تکفیری از جمله داعش که تنها راهکار آنها ذبح مردم مظلوم و بی‌گناه منطقه بود، مذاکره کرد؟ خوب است بدانید، استراتژی و راهبردهای نظام هم در میدان دیپلماسی و هم در میدان نبرد کاملاً هوشمندانه و مشخص بود، اما چه کنیم؟ چه کنیم که میدان دیپلماسی حاج قاسم نداشت که گوش به فرمان رهبرش باشد تا با تدبیرها و تلاش‌های مثال‌زدنی‌اش حق محور مقاومت را از حلقوم جریان غربی، عبری و عربی بستاند.
عباسی تصریح کرد: آقای ظریف! مردم ایران برای جبران خطای بزرگ شما که تکرار حرف‌های دولتمردان آمریکایی بود و از یک طرف دشمنان را شاد کرد و از طرف دیگر تعجب و تاسف دوستان و رهبری نظام را در بر داشت، یک عذرخواهی رسمی از شما طلبکار هستند.
وی تأکید کرد: اما دولتی که نمی‌تواند میدان تره‌بار را مدیریت کند و با سوءمدیریت خود این روزها مرغ هوا و آبزی دریا در مدیریتش، از فرش به عرش پریده ‌است، انتظار دارد، اختیار میدان را هم در دست بگیرد و میدان را هزینه دیپلماسی نماید.