یک انتخابات سه ضلعی با چند نامزد پوششی

مصطفی داننده‪-‬ ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و حالا همه دست‌ها را زیر چانه زدند و منتظر هستند تا شورای نگهبان نظر خود را در مورد نامزدهای انتخابات اعلام کند.
بسیاری فکر می‌‎کردند بمب خبری ثبت نام، حضور سید ابراهیم رئیسی است اما حضور علی لاریجانی در وزارت کشور، در صبح آخرین روز ثبت نام و نطق انتخاباتی او، تبدیل به زلزله سیاسی شد و به صورت رسمی رقابت سیاسی را آغاز کرد. به سرعت اصولگرایانی مثل زاکانی راهی وزارت کشور شدند تا به عنوان رقبای لاریجانی وارد صحنه شوند.
حضور لاریجانی در ستاد کشور هوشمندانه بود و این حضور به طور رسمی او را تبدیل به یک قطب انتخابات کرد.
سبد رای لاریجانی مهم‌ترین سوالی است که بعد از ثبت نام در انتخابات میان ناظران سیاسی ایجاد شد. در انتخابات ۲۸ خرداد


چه کسانی به رئیس سه دور مجلس رای خواهند داد؟
قطعا بخشی از سبد رای او مربوط به اصول‌‎گرایان سنتی است. کسانی که سال‌هاست به لاریجانی به عنوان پیر و مراد و رهبر خود نگاه می‌کنند و بر این بارو هستند که او، هاشمی دوران جدید ایران است.
در این میان این احتمال وجود دارد که بخشی از جریان اصلاحات به خاطر تداوم جریان اعتدال در کشور، رای خود را در سبد لاریجانی قرار دهند.
سید ابراهیم رئیسی اما قبل از حضور در وزارت کشور یک بیانیه صادر کرد و همین بیانیه، عطش خبری رسانه‌ها در مورد او را کم کرد و رئیس قوه قضائیه نتوانست شوری که مدنظر بود ایجاد کند.
رئیسی در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که به صورت مستقل وارد عرصه شده است. اما همه می‌‎دانند که او یک اصولگراست و قطعا در صورت پیروزی، یک دولت اصولگرا تشکیل خواهد داد.
بخشی از نامزدهای جریان اصولگرا مثل زاکانی هم در حمایت از رئیسی وارد صحنه شدند تا به نوعی نامزد پوششی او در مناظرات باشند. رئیسی زیاد اهل مناظره نیست و این نامزدهای پوششی می‌توانند بار او را در این ماجرا به دوش بکشند. به ویژه در برابر علی لاریجانی که تسلط زیادی بر کلام دارد و استاد ساختن واژگان و جملات جدید است. البته طنازی‌ها او در کلام را هم نباید فراموش کرد.
اسحاق جهانگیری دیگر قطب انتخابات پیش‌روست. معاون اول دولت روحانی که جریان اصلاح‌طلبی را نمایندگی می‌کند. کار او نسبت به دو نامزد دیگر کمی سخت‌‎تر است، چون او باید پاسخگوی دوران حضورش در دولت حسن روحانی هم باشد. جهانگیری در جریان مناظره‌ها بیش از اینکه سوال‌کننده باشد، پاسخگو خواهد بود.
اگر در پاسخگویی موفق باشد شاید بتوان به رای خاکستری در انتخابات ۱۴۰۰ امیدوار بود.
در این میان برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا هم وارد صحنه شدند که مهم‌ترین آن‌ها محسن رضایی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بودند.
پزشکیان این ویژگی را دارد که در صورت مشاهده وضعیت انتخابات به نفع دیگران کنار برود اما جلیلی و محسن رضایی خود را در قامت رئیس جمهور می‌بینند و بعید است صحنه را به نفع رئیسی ترک کنند.
نمی‌شود از الان پیروز انتخابات را مشخص کرد. در سال ۷۶ هم همگان ناطق نوری را فاتح میدان انتخابات می‌دانستند اما داستان به گونه‌ای دیگر رقم خود و سید محمد خاتمی رئیس جمهور ایران شد. باید مناظره‌ها را دید و تا روز آخر منتظر نشست. /عصرایران