موج پنجم کرونا، بیخ گوشمان است!

آفتاب یزد: موج چهارم کرونا که از فروردین ماه امسال شروع شد، در حال فروکش است. این موج خسارت‌های جانی و صد البته مالی زیادی بر دوش مردم و کشور گذاشت. بالاترین رقم مرگ و میر روزانه کرونا در ایران که معادل با 496 نفر در شش اردیبهشت امسال بود، در یکی از روزهای شیوع موج چهارم اتفاق افتاد. حالا پس از گذشت چیزی حدود یک ماه و نیم اخبار حاکی از کم شدن تلفات روزانه‌ی این بیماری است. به گونه‌ای تعداد کسانی که جانشان بر اثر این بیماری از دست داده‌اند در روزهای اخیر به رقم حدود 200 نفر نیز رسیده است.
> خیز سریع، فروکش کند
تجربه‌ای که بیماری کرونا از زمان آغازش تا الآن به ما داده این است که هر زمان ممکن است موج جدیدی به پا شود و تا چند ماه یک کشور را درگیر کند. شروع شدن و یا نشدن این موج‌ها، همچنین زمان پاییدن آن‌ها و از همه مهم‌تر فاصله‌ی بین دو موج کرونایی بستگی بسیاری به این دارد که اصول بهداشتی توسط مردم، نهادها و مسئولان تا چه حد جدی گرفته و اجرا می‌شود. جدی‌ترین و خطرناک‌ترین وجه این ماجرا این است که یک موج به راحتی و سرعت زیاد ایجاد می‌شود و به سختی و کندی بسیار فرومی‌نشیند.
> موج‌های کرونایی پیاپی


اگرچه آمار مرگ و میر و ابتلای به کرونا در کشور ما در نسبت با بعضی از کشورها از رقمی پایین‌تر برخوردار است، تعداد موج‌ها برخاسته در ایران نیز از بسیاری از کشورها که تنها دو یا سه موج را تجربه کرده‌اند، بیشتر است. اگر به حافظه‌ی کرونایی خود مراجعه کنیم می‌بینیم که فاصله‌ی بین موج اول که در اسفند 98 اغاز شد و موج دوم که اواخر تابستان ایجاد شد تقریبا بیشتر از فاصله‌ی بین موج‌های دیگر است. بین موج سوم و دوم می‌توان گفت تقریبا هیچ فاصله‌ای وجود نداشت و موج متاخر از دل موج متقدم بیرون آمد و در اواخر آبان به اوج خود رسید. بین موج چهارم و سوم که بازه‌ی زمانی طولانی داشت، فاصله تقریبا به اندازه‌ی کمی نفس تازه کردن و انرژی گرفتن دوباره وجود داشت. اما به طور کلی این فاصله هم کم بود و مهلت چندانی برای بازیابی توان و انرژی به کادر درمان داده نشد.
> احتمال اوج‌گیری کرونا در اهواز
بر این اساس آنچه که تقریبا در مورد کشور ما شاخص است، تعداد زیاد موج‌های کرونای و فاصله‌ی اندک بین آن‌هاست. شاید نخستین چیزی که در این جا به ذهن برسد این باشد که در کشور ما با وجود گذشت یک سال و نیم از بروز کرونا و خسارات زیاد، همچنان از تجربه‌های گذشته درس گرفته نمی‌شود و خیزش موج‌های جدید بیماری جای برخورد بهداشتی درست و اصولی با آن را گرفته است. شاید همین فراموشی تجربه‌ی گذشته باشد که ما را اکنون با خطر خیز جدیدی از کرونا رو به رو کرده است. در همین راستا به گزارش ایسنا، روز یکشنبه امرالله مردانی دبیر شورای سلامت اهواز گفت:
«۶۰ درصد موارد ابتلای افراد به کرونا در اهواز به دلیل دید و بازدیدها و نشست‌های خانوادگی است. اگر دید و بازدیدها و نشست‌های خانوادگی افزایش یابد، قطعا در روزهای آینده شاهد اوج‌گیری بیماری در اهواز خواهیم بود. فعلا نمی‌توانیم در خصوص وضعیت شیوع کرونا در اهواز در پی دید و بازدیدهای ایام عید فطر اظهار نظر کنیم اما هرگاه بازارها شلوغ شود و رفت و آمدهای خانوادگی اتفاق بیفتد و نشست‌های خانوادگی افزایش یابد، قطعا آمار ابتلای افراد به کرونا نیز افزایش خواهد یافت.»
> نتیجه دو هفته دیگر مشخص می‌شود
مردانی در ادامه افزود: « اگر مردم در ایام عید فطر به دید و بازدید رفته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده باشند، قطعا شاهد افزایش آمار ابتلا خواهیم بود و دید و بازدیدها و بازارهای شلوغ اهواز، نتیجه خود را در دو هفته آینده در افزایش آمار ابتلا، نشان خواهد داد. اطلاع‌ رسانی‌ها، آموزش‌ها و نشست با بزرگان شیوخ و طوایف برای کاهش دید و بازدیدها انجام شد تا شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا در اهواز در زمان عید فطر نباشیم. اکنون باید منتظر دو هفته آینده باشیم و اگر آمارها افزایش یافت، به معنای افزایش دید و بازدیدها و رعایت نکردن مردم است. اگر واکسیناسیون در اهواز به ویژه برای سالمندان به طور کامل انجام شود، قطعا بسیاری از مرگ و میرها کاهش خواهد یافت.»
> موج چهارم از خوزستان آغاز نشد
این مقام مسئول اهوازی در حالی درباره‌ی احتمال شروع یک موج جدید کرونایی در اهواز سخن می‌‌گوید که بر پایه‌ اخبار پیش از بروز موج چهارم در مورد احتمال خیز این موج در استان خوزستان هشدار داده می‌شد.در نهایت با اتفاق افتادن موج چهارم استان خوزستان نیز مانند دیگر مناطق کشور با خسارت جانی شدیدی رو به رو شد. در همین راستا به گزارش ایرنا در تاریخ 6 بهمن 99، محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اهواز، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.
آفتاب یزد در این راستا با نماینده‌ مجلس اهواز به گفتگو می‌نشیند. این نماینده‌ی مجلس به آفتاب یزد می‌گوید: «استان خوزستان هم مثل استان‌های دیگر است. در همه جا عده‌ای پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند. نمی‌توان استان خوزستان را از بقیه استان‌ها تمییز داد. در همه جا باید اصول بهداشتی رعایت شود. این که گفته می‌شود ورود به کشور به پیک چهارم از استان‌های جنوبی آغاز شد، کاملا غلط است. دولت باید در 15 روز اول فروردین یک قرنطینه ایجاد می‌کرد. بهترین فرصت بود. زیرا بسیاری از کسب و کارها تعطیل بود. تصمیمات درست گرفته نشد و به دنبال آن سیر صعودی کرونا پیش آمد.»
> نگرانیم باز هم غفلت شود
یوسی در ادامه می‌افزاید: «در موج چهارم متاسفانه در بعضی از روزها بالاتر از 450 نفر از عزیزانمان را از دست دادیم. نگرانیم که باز دوباره چنین غفلتی صورت بگیرد و تجربه‌ی قبلی تکرار شود؛ تجربه‌ای که به قیمت جان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدرها و مادرها تمام می‌شود. امیدوارم پیک‌های قبلی کرونا برای تمام کشور تجربه‌ای باشد تا دوباره به دام موج دیگری نیفتیم. اما این که بگوییم موج از استان‌های جنوبی می‌خیزد درست نیست. سفرها باید کنترل می‌شد. سفر به ترکیه و سفر به جنوب و شمال کشور باید محدود می‌شد. تورهای ترکیه تا اواسط فروردین در حال ادامه دادن به کار خود بودند. ترکیه کشوری بود که در موج اخیر قبل از ما شهرهایش قرمز شد و دو ماه با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.»
> در نوروز از سفرها جلوگیری نشد
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان می‌کند: «اتفاقا استان خوزستان به دلیل محدود نشدن سفرها آسیب زیادی دید. استان‌های شمالی هم به همین ترتیب دچار آسیب شدند. این‌ها نتیجه سوء مدیریت‌ها و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که به جان و معیشت مردم آسیب زده است. اولین مشاغلی که متحمل آسیب شده‌اند مشاغلی هستند که درآمد پایدار ندارند مانند کسبه و کارگران فصلی. اگر در عید نوروز کمی بیشتر از این رعایت می‌شد، از سفرهای داخلی و خارجی جلوگیری به عمل می‌آمد و دولت سیاست‌های درستی را اتخاذ می‌کرد، شاید موج چهارم به این صورت بروز نمی‌کرد.»
> حرف‌های کارشناسی وزیر بهداشت
یوسفی در ادامه اضافه می‌کند: «راهی غیر از رعایت پروتکل‌ها برای مقابله با کرونا و جلوگیری از موج دیگر وجود ندارد. کارگزاران و ستاد ملی کرونا باید از تصمیمات اشتباه بپرهیزند. حتی وزیر ارشاد نیز در این باره انتقاد داشت که به حرف‌های کارشناسی ایشان گوش ندادند. این را هم اضافه کنم که وقتی که بسیاری از مردم برای گذران معیشت خود به درآمد روزانه نیاز دارند، چگونه می‌توانیم توقع داشته باشیم که در خانه بمانند و یا وارد تجمعات نشوند. دولت باید از این مشاغل حمایت کند.»
> سرایت‌ها خانوادگی است
محمدرضا زاهد پور انارکی پزشک و متخصص ریه درباره‌ی احتمال خیزش یک موج جدید کرونایی به آفتاب یزد می‌گوید: «نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما احتمال آن کم نیست. همانطور که می‌دانید تجمعات بسیار اثرگذار است. بستگی به میزان شرکت مردم در جمع‌ها دارد. در واقع شرکت در تجمعات، عدم رعایت نکات بهداشتی و مسافرت‌ها عوامل اصلی ایجاد یک موج است. بیشتر سرایت‌ها و شیوع‌ها خانوادگی است که نشان می‌دهد تا چه حد شرکت در تجمعات می‌تواند تاثیر داشته باشد. اگر دقت‌ کرده باشید خیزها و پیک‌های کرونا معمولا بعد از چند روز تجمع و مسافرت دسته جمعی مردم رخ می‌دهد.»
> دستورالعمل‌هایی در حد حرف
این پزشک در ادامه در پاسخ به این که چرا فاصله‌ی بین موج‌های کرونایی کم است، می‌گوید: « درباره‌ی بسیاری از دستور العمل‌ها حرف زده می‌شود اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این دستورات به اندازه‌ی کافی اجرا نمی‌‌شود. در حالی که مردم به دید و بازدیدها و گردهمایی‌های خود ادامه می‌دهند، بیماری هم مسری‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. کرونا با تغییرات ژنتیکی که در خود ایجاد می‌کند، موج‌های بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. اگر اصول بهداشتی خوب اجرا شود، فاصله‌ی بین موج‌ها بیشتر می‌شود و پشت سر هم رخ نمی‌دهد. درست است که در کشور ما عده‌ای به بیماری دچار شده‌اند و تا حدی مصون هستند و عده‌ای نیز واکسن زده‌اند، اما این کافی نیست و هنوز ایمنی لازم ایجاد نشده است. پس تنها راه جلوگیری از موج‌های پیاپی رعایت قوانین بهداشتی ضد کرونا است.»شاید اکنون که کاری جز رعایت اصول بهداشتی از دستمان برنمی آید، بهتر است زمان را با کیفیت بهتری بگذرانیم تا این بیماری از کشورمان رخت بربندد. هر چقدر موج‌های کمتر و فاصله‌دارتری را تجربه کنیم، خسارات جانی، روحی و مالی کمتری می‌بینیم و بدین ترتیب کیفیت روزهای انتظار برچیده شدن بساط کرونا بالاتر می‌رود.