نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نمی‌شود

گروه اقتصادی- قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی» به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به یک شرکت ایرانی واگذار شد. صبح دیروز قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی‌ با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار) به امضا رسید.
مدت زمان اجرای این قرارداد پنج سال در نظر گرفته شده و هدف از اجرای این قرارداد که در قالب قرارداد بیع متقابل است، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی (۲۸ میلیون مترمکعب و معادل یک فاز استاندارد پارس جنوبی) است.
میزان گاز درجای میدان فرزاد بی‌ در حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانات گازی آن حدود پنج‌هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود. گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود تا کاهش تولید از میدان مشترک پارس‌جنوبی در سال‌های بعد را جبران کند.
در تأسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد. گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد بی‌ نیز برای فراورش بین پنج پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع می‌شود.


این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، ساخت تأسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ به‌طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تأسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، ساخت یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول سه کیلومتر، احداث تأسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تأسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس ۲ است. میدان مشترک گازی فرزاد بی‌ در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.
۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافت
وزیر نفت گفت: بخشی از دفتر میدان‌های مشترک بسته شده و ۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافته است.
به‌گزارش ایسنا، بیژن زنگنه، در آیین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «بی» با بیان اینکه امروز روز مهمی است؛ من مدت‌ها دنبال امضای قرارداد میدان گازی فرزاد بودم، اظهار کرد: میدان گازی فرزاد قرار است به‌صورت تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و اوراق مالی که شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌کند، تأمین مالی شود، میدان گازی فرزاد آخرین میدان گازی مشترک است که توسعه می‌یابد.
زنگنه ادامه داد: برای تقویت شرکت‌های ایرانی بسیار تلاش کردیم؛ شرکت‌های ایرانی در این مدت بسیار موفق بوده‌اند و نمونه آن شرکت پتروپارس است. آرزوی من همیشه تحقق برنامه چشم‌انداز بوده که در آن آمده‌ است ایران به جایگاه نخست از نظر اقتصادی در منطقه برسد و ایرانی مفتخر به ایرانی بودن خود باشد. از روزی که چشم‌انداز را تصویب کردیم نسبت به آن دورتر شدیم، ما تمام تلاشمان را انجام دادیم.
وزیر نفت ادامه داد: حدود ۲ میلیارد دلار هزینه اصل اجرای این قرارداد است و با آنکه گاز تولیدی از فرزاد بی‌ معادل یک فاز پارس جنوبی است اما توسعه آن به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی هزینه دارد. همچنین میعانات گازی آن یک هشتم فاز پارس جنوبی است و این موضوع بازپرداخت طرح را سخت می‌کند. وی تأکید کرد: بنابراین بازپرداخت اصل و فرع طرح با میعانات گازی قابل بازپرداخت نیست و این در حالی است که اصل و فرع پول باید از خود طرح تأمین شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هندی‌ها یکبار که بحث تحریم اول بود رفتند، اعلام کردند ال ان جی قابل اجرا نیست، گفت: هندی‌ها دوباره به‌دلیل تحریم نیامدند این در حالی است که حتی از رئیس جمهوری مجوز گرفتیم که بازپرداخت از محل گاز صادراتی انجام شود، با این حال هندی‌ها نیامدند.
وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، گفت: با این حال اجرای این طرح ۱.۸ میلیارد دلار هزینه دارد و تأمین مالی آن هنر می‌خواهد. به‌گفته زنگنه، قرارداد بیع متقابل است و آی. پی. سی نیست. وی گفت: در این مدت مشکل تحریم داشتیم. فرصت فاینانس وجود نداشت و صندوق توسعه ملی نیز منابع نداشت. باید امیدوار باشیم تحریم نباشد تا از صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت، تأمین مالی شود.
وی با تأکید بر اینکه پرونده میادین مشترک بسته شد، گفت: سال ۹۶ اعلام کردیم که کار میادین مشترک بسته می‌شود. کار در پارس جنوبی در فاز اول تمام شده و باید وارد فاز نگهداشت و فشار‌افزایی شویم که نیازمند ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی است که به دولت بعد می‌رسد البته برای فشار‌افزایی قرارداد بسته شده است. زنگنه ادامه داد: میادین مشترک دریایی همه قراردادها تمام شده است. وی افزود: در غرب کارون ظرفیت تولید نفت از ۷۰ هزار به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و تولید نفت از این میادین مشترک در ۸ سال گذشته ۶ برابر شده است.
وزیر نفت تأکید کرد: از این به بعد چنین اتفاقاتی در کشور نخواهد افتاد، زیرا این فرصت بزرگی بود و از این به بعد باید تولید را حفظ کنیم. زنگنه ادامه داد: در شرایط تحریم قراردادها نمایشی نبوده و تأمین مالی دیده شده است. بزودی نیز قراردادی برای توسعه آزادگان بسته خواهد شد.
 شایعه گرانی بنزین جنگ روانی پیش از انتخابات است
وزیر نفت با تکذیب گرانی بنزین گفت: شایعات گرانی بنزین دروغ و جنگ روانی پیش از انتخابات است. بیژن زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی، در جمع خبرنگاران تأکید کرد: نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می‌خواهند در مردم عکس‌العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می‌دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا تا پایان مذاکرات وین و مشخص شدن نتیجه برای امضای این قرارداد منتظر نماندید، گفت: این موضوع باعث ایجاد تأخیر در کار می‌شد. اکنون نیز بر اساس قرارداد امضا شده مشکلی برای حضور شریک خارجی وجود ندارد و در صورت تمایل، شرکت‌های خارجی می‌توانند در این قرارداد وارد شوند.
زنگنه درباره آخرین وضعیت خط لوله گوره- جاسک ادامه داد: لوله‌گذاری این طرح تمام شده و در روزهای آینده نفت به این خط لوله تزریق خواهد شد و در خرداد ماه اولین محموله از جاسک صادر می‌شود. وی در مورد اینکه آیا در دولت بعدی نیز حضور خواهد داشت، تأکید کرد: حتی پیشنهاد ریاست جمهوری را هم قبول نمی‌کنم و از مقام دولتی بازنشسته می‌شوم. با این حال همچنان در سیاست می‌مانم زیرا سیاست مانند زندگی است اما کار و پست دولتی نخواهم داشت. وزیر نفت ادامه داد: پس از بازنشستگی باید روزی ۱۲ ساعت کار کنم تا زندگی زن و بچه بگذرد.
وی در مورد قرارداد ۲۵ ساله با چین و حضور این شرکت در توسعه میادین نفت و گاز ایران، گفت: دو طرف برای همکاری ابراز علاقه کردند اما نامی مشخص نشده است.
 پرونده میادین مشترک گازی بسته شد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی»، گفت: پرونده میادین مشترک گازی ایران با امضای این قرارداد بسته شد.
مسعود کرباسیان در این مراسم افزود: اواخر پارسال قرارداد توسعه آخرین فاز پارس جنوبی امضا شد و منابع مالی از طریق اوراق مشارکت تأمین شده و به پروژه تزریق می‌شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه قرارداد میدان بلال نیز امضا شده، تأکید کرد: پایان پروژه‌های گازی در هشت سال گذشته، ۱۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و تولید گاز از این میدان مشترک از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز به بیش از ۷۲۰ میلیون مترمکعب رسید.
معاون وزیر نفت اضافه‌ کرد: در میادین مشترک نفتی نیز تقریباً کار تمام شده است، به‌طوری‌ که هشت قرارداد به امضا رسیده و ۲ قرارداد نیز در دست امضا است و در صورت موافقت شورای اقتصاد کار تمام خواهد شد. به گفته کرباسیان، در هشت سال گذشته بهره‌برداری از میادین نفتی افزایش ۵.۷ برابری را به ثبت رسانده که بیشترین مورد آن در میادین غرب کارون بوده است.