فيلترينگ اينستاگرام ناكام ماند

آرمان ملی:  شبکه‌های اجتماعی امــروز گــوی سبقت را از رسانه‌هایی همچون صدا وسیما ربوده‌اند و به منبع و مرجعی برای بخشی از جامعه تبدیل شده‌اند. تلگرام، اینستاگرام و اخیرا کلاب هاوس شبکه‌های اجتماعی هستند که توانسته‌اند با عملکرد خود و اعتمادزایی در جامعه نگاه و اعتماد مردم را به خود جلب کنند و تحولات جامعه را از دریچه خود روایت کرده و در بستر خود اتفاقات و حواشی مختلفی را رقم بزنند. این در حالی است که همزمانی که رسانه‌های اجتماعی با سرعت درصدد پیشی گرفتن از یکدیگر  و تبدیل شدن به رسانه نخست و تاثیرگذار در دنیا هستند برخی رسانه‌ها همچون صداوسیما همچنان رویه‌ها و روندهای گذشته را طی می‌کنند  و توجهی به سرعت و شتاب تغییرات رسانه‌ای در جهان ندارد و بعضا نیز حتی درصدد مقابله با این شبکه‌های اجتماعی بر می‌آیند. در همین راستــا اگر نگاهی گذرا به فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشورمان بیندازیم می‌بینیم که برخی شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار چند سالی می‌شود که با فیلترینگ از سوی برخی نهادها مواجه شده‌اند. فیسبوک و توئیتر شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار یک دهه اخیر در اواخر دهه 80  و تلگرام شبکه اجتماعی محبوب روسی که در  اواسط دهه 90 به جامعه معرفی شد نیز در اواخر سال 96 توسط یک بازپرس دستگاه قضایی فیلتر شد تا این ذهنیت ایجاد شود که رسانه‌های اجتماعی بستر و فضای عملکرد آزاد و گردش اطلاعات را ندارند. هر چند این فیلترینگ‌ها نیز باعث نشد تا مردم دست از آنها بکشند و با رواج فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها دسترسی مردم نه تنها به این شبکه‌ها بلکه به سایر سایت‌ها و شبکه‌های دیگر نیز ممکن گردید.  
این در حالی است که با وجود مخالفت صریح جامعه با پروژه مسدودسازی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از یک سال قبل و همزمان با روی کار آمدن مجلس یازدهم خبرهایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام  منتشر شد که هر از چندی تکذیب و دوباره از سر گرفته می‌شد تا اینکه اخیرا در فضای مجازی نامه‌ای منتسب به معاون قضایی دادگستری استان تهران مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو گردید. آنچه مسلم است این نوع تحرکات در آستانه انتخابات بیش از آنکه به اعتماد عمومی  و رضایت جامعه بیفزاید نارضایتی را در میان مردم افزایش می‌دهد.
 لغو دستور قضایی فیلتر اینستاگرام 
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: نامه صادر شده از سوی جواد جاویدنیا معاون قضایی دادگستری استان تهران مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام، همان ساعت از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران بلااثر شده است. ایسنا نوشت،  قوه قضائیه اضافه کرد: «در پی انتشار ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا»، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: پیش‌تر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.» طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است. بنابراین گزارش، پس از اقدام رئیس کل دادگستری تهران در بلااثر کردن نامه فوق‌الذکر، نامبرده (جاویدنیا) به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است.