شادمانی مقاومت غزه

زهره صفاری/ «بنیامین نتانیاهو» و همپیمانانش پس از 11 روز کشتار بیرحمانه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، در برابر آتش‌باران مقاومت سر تسلیم فرود آورده و پیشنهاد مصر را برای آتش‌بس بدون قید و شرط با حماس پذیرفتند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این آتش‌بس که از ساعت 2 بامداد دیروز برقرار شد، برای نخستین بار در دو هفته گذشته خیابان‌های غزه، قدس و کرانه باختری را به صحنه جشن و شادی فلسطینی‌ها تا نزدیک صبح بدل کرد. در قدس اشغالی، در حالی که طنین الله اکبر در منطقه پیچیده بود، مردم به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند و پایکوبی کردند. این تجمعات در رام‌الله، الخلیل، جنین، طولکرم و قلقیلیه نیز برقرار شد و فلسطینی‌ها در میان شعارهای الله اکبر و هلهله زنان، سرودهای حماسی نیز سر داده بودند.
دفتر نخست وزیر اسرائیل در حالی  در بیانیه‌ای از توافق کامل کابینه امنیتی این رژیم با شرایط آتش‌بس مصر خبر داد که حماس و جهاد اسلامی با تأکید بر پذیرش این صلح موقت هشدار دادند که دست به ماشه، تحرکات صهیونیست‌ها را زیر نظر خواهند داشت. نیروهای مقاومت فلسطین در درگیری‌های 11 روز گذشته که با شهادت 243 فلسطینی از جمله 65 کودک، آوارگی دست‌کم 75 هزار نفر از ساکنان نوار غزه و حمله به 33 مؤسسه رسانه‌ای در غزه همراه شده است، به اذعان اسرائیلی‌ها، با شلیک بیش از  4 هزار موشک و راکت به اراضی اشغالی، تقابلی بی‌سابقه در سال‌های اخیر را در ذهن صهیونیست‌ها حک کردند. تقابلی که اسرائیل را به رغم حمایت قدرت‌های بزرگی مانند امریکا مجبور به عقب‌نشینی کرد تا اعضای پارلمان این رژیم نیز آن را محکوم کرده و تصمیم کابینه امنیتی «نتانیاهو» برای توقف بی قید و شرط جنگ با غزه بدون دستیابی به اهداف اسرائیل را شرم‌آور بدانند. در همین حال به نوشته «العالم»، تحلیلگران اسرائیلی مخالف «نتانیاهو» نیز روند درگیری‌ها را از منظر سیاسی و استراتژیک به نفع مقاومت دانستند، به طوری که اسرائیل در این مقطع چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس نداشته و اقدام «نتانیاهو» در اعلام آتش‌بس یکطرفه به وضوح پرده از شکست و بی سر و سامانی در این رژیم برداشته است. از سوی دیگر دست بالای مقاومت در پذیرش این آتش‌بس تحولی استراتژیک به شمار می‌آید که شکست همه برنامه‌ها و نقشه‌های صهیونیستی-امریکایی را درخصوص معامله قرن و پروژه سازش برهم زده است.
استقبال جهان از آتش‌بس غزه


«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از برقراری آتش بس از مصر و قطر به دلیل تلاش‌هایشان برای پایان دادن به درگیری‌ها تقدیر و از طرح دو ملتی براساس توافق1967 حمایت و از تعیین قدس به عنوان پایتخت فلسطین حمایت کرد. به گزارش «فرانس پرس»، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا نیز با تأیید مذاکرات تلفنی با «نتانیاهو» و «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهوری مصر این آتش بس را فرصتی برای صلح اعلام کرد: «امریکا همچنان از حق مشروع دفاع اسرائیل از خود در برابر حملات مقاومت دفاع می کند. در این درگیری ها شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان جان خود را از دست دادند و ویرانی‌های بسیاری نیز به وجود آمده است. ما همکاری کامل خود با دولت فلسطین و نه حماس برای بازسازی ویرانی ها را اعلام می کنیم. به عقیده من فلسطین و اسرائیل به یک میزان حق حیات در امنیت را دارند تا از زندگی آزاد و دموکراتیک  لذت ببرند.»
رئیس جمهوری امریکا نیز در حالی از حق حیات فلسطینی ها گفت که به نوشته العالم با اذعان به شکست گنبد آهنین اسرائیل در برابر حملات مقاومت، بر لزوم تقویت سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی تأکید کرد. قرار است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت بایدن نیز در چند روز آینده برای نخستین بار به فلسطین اشغالی، کرانه باختری، مصر و اردن با هدف تقویت آتش‌بس سفر کند.
روسیه، سوریه، حزب‌الله لبنان، اتحادیه اروپا و... نیز از این طرح حمایت کردند. رئیس جمهوری ترکیه نیز با موضعی در قبال اسرائیل گفت: «نتانیاهو هرگز دوست ما نبوده و نخواهد بود و ما به مبارزه با او ادامه می‌دهیم.»  قرار است هیأت امنیتی مصر در روزهای آینده در دیدارهای حضوری با سران درگیر در منطقه بر روند آتش بس نظارت کند.