مرگ۵۵۰۰ ایرانی بر اثر‌آلودگی‌هوا

روز گذشته در یک نشست خبری به مناسبت هفته محیط‌زیست، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست از مرگ پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این آمار که در سال­ های گذشته به هشت‌هزار نفر می‌رسید تا حدودی کاهش یافته است، اما باید به صفر برسد. سعید متصدی اظهارکرد: به بیش از 90‌درصد راهبردها در حوزه محیط‌زیست انسانی دست یافته‌ایم و فعالیت­ های توسعه پایدار به همراه اجرا و ارزیابی زیست‌محیطی را به‌طور جد پیگیری کرده‌ایم.
تغییر اقلیم یکی از برنامه‌های محیط­زیست
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم و گرد و غبار را همسو با جامعه جهانی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: تغییر اقلیم و گرد و غبار یکی از اولویت‌های برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است و در این زمینه سندهای گوناگونی برای کاهش تغییرات اقلیمی به امضا رسیده است. متصدی ادامه داد: سند ملی و راهبردی تغییر اقلیم، سند داوطلبانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم کربن جزو سندهای به امضا رسیده است که این نشان می‌دهد ایران در راستای تغییر اقلیم و هماهنگ با سایر کشورها به مشارکت می‌پردازد.
مبارزه با گرد و غبار ضروری است


معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه در ارتباط با گرد و غبار استراتژی­ های و برنامه‌ریزی­ های فراوان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: می‌توان پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار را در اختیار گرفت و اثرات سوء آنها را کاهش داد که البته اقداماتی نیز برای آثار مخرب آن صورت گرفته است. متصدی افزود: آبگیری 80‌درصد هورالعظیم، درختکاری در کانون­ های گرد و غبار، مالچ‌پاشی در پنج‌هزار هکتار خوزستان و احیای تالاب­ های خشک شده بخشی از برنامه‌ها برای کاهش گرد و غبار در خوزستان و سایر نقاط کشور بوده است. او تصریح کرد: ماه آینده نیز سازمان ملل با همکاری محیط­زیست بزرگ‌ترین کنفرانس گرد و غبار را در ایران برگزار می­ کند.
توقف پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست به داشتن ارزیابی زیست‌محیطی برای تمام پروژه‌های کشور اشاره کرد و گفت: پروژه‌ها باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند و آن را ورق به ورق اجرا کنند. متصدی ادامه داد: ارزیابی‌های زیست‌محیطی نیز در سراسر کشور با نظر ذینفعان و مردم صورت گرفته و بی­ توجهی به آن باعث توقف پروژه‌ها می‌شود.
لایحه ارزیابی زیست‌محیطی در راه مجلس
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست سه لایحه را به‌طور جدی مورد توجه قرار داده است، ‌گفت: لایحه هوای پاک، لایحه خاک و لایحه ارزیابی زیست‌محیطی به‌طور جد مورد توجه سازمان محیط‌زیست قرار دارد و در حال حاضر لایحه هوای پاک منتظر تصویب شورای نگهبان است. متصدی افزود: لایحه خاک نیز در حال حاضر در کمیسیون­ های مجلس در حال بررسی است، اما لایحه ارزیابی زیست‌محیطی برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در این لایحه‌ها بحث ممنوعیت صادرات خاک، تصویب استانداردهای خاک تعیین شده، استانداردهای کالا تولید پسماندهای کمتر و ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سایر دستورالعمل­ ها برای ضمانت آب و خاک مورد توجه قرار گرفته است.
اختلافات وزارت بهداشت و محیط‌زیست
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست از اختلاف سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سر پسماندهای عفونی خبر داد و گفت: درباره پسماندهای پزشکی و عفونی اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست وجود دارد، چرا که آنها اعلام می‌کنند پسماندهای عفونی بعد از عبور از دستگاه اتوکلاو (دستگاه‌های ضد عفونی‌کننده وسایل پزشکی) عادی می‌شود، اما سازمان محیط‌زیست چنین نظری ندارد. او یادآور شد: ما بعد از جلسه با کارشناسان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیدیم که مدیریت پسماند پزشکی مراحل خود را دارد که یکی از آنها گندزدایی و غیرفعال‌سازی ترکیبات عفونی است که این مهم باید مدنظر قرار گیرد.
تولید18لیتر در ثانیه شیرآبه در شمال کشور
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: ما در حال حاضر شهرهایی را در کشور داریم که فجیع‌ترین مسائل پسماندی را به همراه داشتند. در یکی از شهرهای شمالی زباله‌های تلنبارشده چندین متر ارتفاع دارد و 18 لیتر در ثانیه شیرآبه از آنها تولید می‌شود. متصدی خاطرنشان کرد: در شهرهای شمالی کشور هیچ‌کدام از محل ­های تلنبار زباله، فاقد شیرابه نیستند و این موضوع را به‌طور جد دنبال می‌کنیم. به گزارش تسنیم، او توضیح داد: لازمه اجرا شدن تمام راهکارها و بهبود شرایط فقط تفکیک زباله از مبدا است و این کار به همراه بازیافت می‌تواند باعث کاهش آثار سوء پسماندها و حتی اشتغال‌زایی شود.