راهنمایی‌ها و گلایه‌های مراجع در ماه رمضان

آرمان: در ماه مبارک رمضان مراجع تقلید و علما فرصت را مهیای ارائه موضوعاتی می‌دانند که سبب پیشرفت کشور و ارتقای سطح فرهنگ جامعه می‌شود. در میان این بیانات بعضا گله‌هایی را هم مطرح می‌کنند، مانند آیت‌ا... نوری همدانی که در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه مهدی موعود(عج) قم گفت: «امروز متاسفانه زمزمه‌هایی از بعضی‌ها به گوش می‌رسد که خواهان عدم دخالت علما و روحانیون در مسائل روز سیاسی هستند و عده‌ای هم بحث استقلال حوزه را مطرح می‌کنند، باید به صراحت اعلام کنم، ما با استقلال حوزه صددرصد موافقیم و حوزه مستقل حوزه قدرتمند و تاثیرگذار است، اما باید توضیح داد، چرا حوزه را از نظام اسلامی مستقل کنیم؟ نظامی که برآمده از حوزه است، نظامی که بنیانگذارش از حوزه است، متون و شناسنامه آن در دنیا از فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام است؛ پس حوزه باید از اصل نظام اسلامی دفاع کند و آن را تقویت کند.» این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: «باید توجه بیشتری به اخلاق شود، چرا که امروز به اخلاق بیش از هر زمان دیگری نیاز است و مدیران حوزه به برقراری درس اخلاق منظم اهتمام کنند.» وی در ادامه خاطرنشان کرد: آیکی دیگر از نیازهای اصلی حوزه‌های علمیه همراه با زمان بودن است و فقه و فرهنگ اهل بیت(ع) آن‌چنان غنی و وسیع است که در همه زمان‌ها و موضوعات پاسخگوست؛ ما وظیفه داریم فقه اهل بیت(ع) را وارد زندگی مردم کنیم.»
استقلال حوزه
وی تاکید کرد: مراد ما از استقلال حوزه عدم وابستگی به دولت‌هاست، حوزه وابسته به هیچ‌دولتی در هیچ‌زمانی نباید باشد و اگر وابسته شد، دیگر نمی‌تواند تذکر دهد، علما و حوزه‌های علمیه همیشه زبان و مدافع ارزش‌های اسلامی و انقلابی و مردم بودند و این وضعیت الحمدلله در حوزه‌ها برقرار است، خصوصا طلاب جوان بسیار با انگیزه و با هوشیاری از این نظام و انقلاب دفاع و حمایت می‌کنند.
مجاز به ترس نیستیم


آیت‌ا... جوادی آملی هم دیروز در جمع مردم دماوند درباره ماه مبارک رمضان و اتفاق تروریستی تهران گفت: این ماه در بین این دوازده ماه خصایص ویژه‌ای دارد؛ سالکان الهی این ماه را اول سالشان قرار می‌دهند، قرآن در این ماه نازل شد و نیز جنگ بدر هم در این ماه اتفاق افتاد، اگر یک حادثه کوچکی در گوشه‌ای از کشور رخ داد، به نحو سالبه کلیه نباید هیچ‌اثری در جامعه بگذارد، چرا که ما پیروان پیغمبر(ص) و امیرمومنان(ع) هستیم؛ ما امیرمومنان(ع) را داریم، با آن همه شجاعت که با دست خالی به جای پیغمبر(ص) خوابید، ما پیامبر(ص) را داریم که در جنگ بدر که در همین ماه مبارک رمضان بود، وقتی خیلی‌ها از ترس می‌‌لرزیدند، راوی می‌گوید من دیدم وجود مبارک پیامبر از سرِ شب تا صبح کنار یک درخت دارد با خدا زمزمه می‌کند، گویا اصلا فردا جنگی نیست، ما امت چنین پیغمبری هستیم. وی افزود: هرگز داعش و سلفی و تکفیری کاری از پیش نبردند و نمی‌برند، چرا که ما دینی داریم که پیغمبر ما کسی است که ما را به شجاعت و شهامت تربیت کرد. این دفاع مقدس دیگر قصه و تاریخ بیهقی و اینها نیست، این عزیزان را ما دیدیم، هیچ‌مجاز نیستیم که ترس به خود راه بدهیم. این مرجع عالیقدر جهان شیعه در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص این عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند، مرحوم کلینی در جلد پنج کافی دارد، هیچ‌لذتی برای مومن به اندازه لذت مرگ نیست، الآن تمام افتخار ما این است که مثلا دست ما به ضریح حضرت امام حسین برسد، اگر کسی توفیقی پیدا کرده و کربلا مشرف شده اگر دستش به ضریح رسید، دیگر خیلی خوشحال است، اما اگر خود حضرت به دیدن انسان بیاید، چطور می‌شود؟ مرحوم کلینی نقل می‌کند هیچ‌لذتی در تمام مدت عمر برای انسان نیست به آن اندازه‌ای که مومن در زمان مرگ حسین‌بن‌علی(ع) را می‌بیند. این عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند، ما چه می‌دانیم چه لذتی داشتند!