قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی لغو شد خدمت بزرگ فدراسیون فوتبال به دلالان!

  سرویس ورزشی-

سوم شهریور سال 1399 بود که ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و در تمامی باشگاه‌های کشور در هیات‌ رئیسه فدراسیون فوتبال به تصویب رسید. پیش از این اما 19 اردیبهشت سال گذشته بود که معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی جذب بازیکن و مربی خارجی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران به طور کلی ممنوع است.
البته ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای استقلال و پرسپولیس از هفته 21 نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و برای سایر تیم‌ها پیش از فصل نقل و انتقالات بیستمین دوره لیگ برتر به مرحله اجرا در آمد و حال قرار است پس از گذشت یک فصل کامل در لیگ برتر فوتبال ایران، مجددا شاهد حضور بازیکنان و مربیان خارجی در سطح لیگ برتر فوتبال ایران باشیم.


به تازگی اما هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران تشکیل جلسه داد و مصوب کرد که از فصل آینده لیگ برتر یعنی بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی لغو خواهد شد و قرار است شاخص و معیارهایی قابل توجه برای جذب مربی و بازیکن خارجی تعیین شود. به گفته سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال این کار توسط یک گروه کارشناسی انجام و موارد قانونی تدوین خواهد شد و پس از نهایی شدن دستورالعمل‌های لازم، موارد به تصویب هیات رئیسه خواهد رسید و در فوتبال ایران اجرا می‌شود.
رئیس‌فدراسیون قانون جدید را تایید کرد
عزیزی خادم رئیس‌فدراسیون فوتبال جمعه شب در برنامه شبهای فوتبالی به تشریح این قانون پرداخت و گفت: «این قانون را لغو کردیم اما مکانیزم آن مناسب است. نمی‌شود درِ توسعه و دانش را بست. مکانیزم آن هم ورود بازیکنان و مربیان با کارنامه ملی است و اینکه 10 درصد هزینه آنها برای فوتبال مناطق محروم انجام شود و اینکه دستمزد آنها در صندوقی در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد.»
دیروز نیز برخی رسانه مدعی شدند که قانون حضور خارجی‌ها در لیگ برتر به زودی توسط اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ تدوین و برای تصویب در اختیار اعضای هیات رئیسه قرار خواهد گرفت. قوانین جدید با قوانین گذشته کمی تفاوت خواهد داشت. شنیده می‌شود ابتدای امر تیمی که بدهی خارجی دارد برای جذب بازیکن خارجی جدید باید بدهی گذشته را تسویه حساب کند و در ادامه مسیر اگر از سوی بازیکن خارجی طرح شکایتی از تیم ایرانی صورت گیرد و فیفا حق را به بازیکن یا مربی خارجی بدهد تیم متخلف برای یک دوره زمانی خاص از جذب بازیکن و مربی خارجی محروم خواهد شد و شاید در نهایت باشگاه‌ها ملزم شوند در پایان فصل استثناء تسویه حساب بازیکن و مربی خارجی را به سازمان لیگ ارایه دهند. نکته مهم دیگر اینکه قوانین حضور خارجی‌ها در لیگ برتر سختگیرتر خواهد شد. بازیکن آسیایی حتما باید بازیکن تیم ملی باشد. این نمونه‌ها به زودی از سوی سازمان لیگ برای فصل آینده به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.
هموار شدن راه دلالان
تمام این خبرها نشان از عزم فدراسیون برای اجرای قانونی دارد که راه دلالان را به فوتبال ایران هموارتر از گذشته می‌کند؛ دلالانی که فصل گذشته همزمان با ممنوعیت حضور مربیان و بازیکنان خارجی آن‌قدر رقم قرارداد برخی از مربیان و بازیکنان داخلی را بالا بردند که صدای بسیاری از کارشناسان درآمد.
آنها در این چند ساله ثابت کرده‌اند فکر و ذکرشان پر کردن جیب خودشان است و مصالح و منافع ورزش در نظرشان کوچکترین اهمیتی ندارد. از چنین دلالانی انتظاری بیش از این نمی‌رود ولی باید از رفتار مدیران فدراسیون فوتبال تعجب کرد که در میان انبوهی از مشکلات سراغ تصویب قانونی می‌رود که بیشترین خدمت را به همین دلالان می‌کند.
گویا مدیران فدراسیون فوتبال فراموش کردند که سه تیم باشگاهی ما در لیگ قهرمانان آسیا با مربیان ایرانی ضمن کسب نتایج درخور، جواز حضور در دور بعدی مسابقات را کسب کردند. جالب اینکه هدایت بسیاری از حریفان تیم‌های ایرانی را در همین مسابقات، مربیان خارجی برعهده
داشتند.
اگر بخواهیم نتایج سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور را در لیگ قهرمانان این فصل نادیده بگیریم، دیگر نمی‌توانیم موفقیت پرسپولیس را فراموش کنیم که با یحیی گل محمدی به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و در یک قدمی فتح جام قرار گرفت. درگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم ملی تنها مربی خارجی فوتبال ایران است، بهتر بود مدیران فدراسیون فوتبال منتظر نتایج تیم ملی با این مربی خارجی می‌ماندند و سپس قانونی برای سرازیر شدن مربی و بازیکن خارجی به فوتبال ایران تصویب می‌کردند.
بعید است گوش مدیران فدراسیون فوتبال به این حرفها بدهکار باشد منتها بهتر است همین امروز صراحتا اعلام کنند که چه راهکاری برای جلوگیری از پدیده دلالی در جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای فصل آینده لیگ برتر فوتبال ایران‌اندیشیده شده، آیا باز هم شاهد حضور برخی بازیکنان بنجل و مربیان بی‌کیفیت در فوتبال کشور خواهیم بود یا خیر؟!
آیا باز شاهد انعقاد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران از سوی تیم‌هایی خواهیم بود که توان پرداخت ارزی قرارداد منعقد شده را ندارند و پس از شکایت این افراد به فیفا باید اصل رقم قرارداد را همراه با جریمه پرداخت کنند و خسارت سنگینی را به سرمایه کشور وارد آوردند؟
سایر اخبار این روزنامه
آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد دوربین‌های نظارتی آژانس را جمع کنید اسرائیل چگونه این جنگ را باخت؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه خلبان صهیونیست: حمله به برج‌های مسکونی غزه برای رهایی از ناامیدی بود! اعلام زمان خاموشی‌ها در برنامه «برق من» و تارنمای شرکت‌های توزیع مردم از «مکتب حرف‌گرایی»‌ گریزان هستند روحانی از اوج بازار سرمایه گفت بورس 28 هزار واحد دیگر ریزش کرد شکست تاریخی اسرائیل در نبرد سیف القدس ابعاد و پیامدها حاج اسماعیل قاآنی و همکارانشان لحظه به لحظه در کنار ما بودند تشییع پیکر پنجمین شهید مدافع سلامت بیمارستان بقیهًْ‌الله(عج) تهران دیدیم که با ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین پیروزی بزرگی به دست آورد داوطلبان قبل از اعلام نتایج صلاحیت‌ها حق تبلیغات ندارند قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی لغو شد خدمت بزرگ فدراسیون فوتبال به دلالان! روحانی از اوج بازار سرمایه گفت بورس 28 هزار واحد دیگر ریزش کرد روحانی از اوج بازار سرمایه گفت بورس 28 هزار واحد دیگر ریزش کرد