چابهار بار دیگر قرمز شد

زهره توکلی
خبرنگار
وضعیت نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور که به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود، همواره در حال تغییر است به‌گونه‌ای که در برخی شهرها و استان‌های کشور این رنگ‌بندی به سمت رنگ زرد که نشان دهنده وضعیت بهتر است، می‌رود و برخی دیگر به‌سمت رنگ قرمز که اعلام وضعیت پرخطر است، حرکت می‌کند. در جدیدترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که در هفته جاری اعلام شده است، ۲۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست. طبق این آمار رسمی، 8 شهرستان نیز بار دیگر در وضعیت پرخطر و قرمز قرار گرفتند، یکی از این شهرها چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده که دلایل مختلفی موجب اوج‌گیری مجدد آمار ابتلا به ویروس کرونا شده است؛ دلایلی که شاید در استان‌های دیگر کمتر به چشم بخورد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درباره علل اوج‌گیری کرونا در شهرستان چابهار که زیرمجموعه این دانشگاه است، در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: طبق آمار کشوری کرونا  اعلام می‌شود؛ بتازگی موارد بستری در چابهار افزایش یافته و از ابتدای هفته جاری، این شهر را در وضعیت قرمز قرار داده است. دلیل عمده این اوج‌گیری نیز برپایی نماز جماعت عید فطر در پایان ماه مبارک رمضان و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی با وجود هشدارها بوده است که باعث شد تعداد موارد ابتلا و بستری افزایش یابد.


دکتر یوسف جنتی می‌افزاید: البته در آن زمان وضعیت این شهر زرد بود و این مراسم در همه شهرهای کشور در فضای باز برگزار شد، اما متأسفانه در این شهر با وجود هشدارها و تذکرهای داده شده تعداد بسیار زیادی از مردم بدون توجه به هشدارها در داخل مساجد حضور داشتند.
وی با بیان اینکه معمولاً پس از برگزاری این‌گونه مراسم آمار افزایش می‌یابد، اضافه می‌کند: در استان سیستان و بلوچستان مراسم خاص وجود دارد به‌طور مثال گردهمایی‌های خانوادگی و دید و بازدیدها در روز عید سعید فطر به‌صورت پررنگ وجود دارد که از دیگر دلایل اصلی افزایش آمار کرونا در این شهرستان بوده است، البته تجمعات خانوادگی و برگزاری مراسم عروسی و عزا نیز در افزایش آمار کرونا بی‌تأثیر نبوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در خصوص آمار فوتی و بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در چابهار اظهار می‌دارد: خوشبختانه در جدیدترین آمارها، فوتی در این شهرستان نداشتیم و میزان آن صفر بوده  اما آمار بستری تا هفته گذشته 21 مورد بوده است.
بر اساس جدیدترین آمار کرونایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در هفته جاری، تعداد کل بیماران بستری در استان 96 مورد بوده که 59 مورد آن در بیمارستان‌های شهر زاهدان، 10 نفر در زابل و 27 نفر در ایرانشهر بوده است.
تعداد موارد بستری طی 24 ساعت نیز 31 مورد بوده که 13 مورد آن مربوط به شهر زاهدان، 3 مورد زابل و 15 مورد مربوط به چابهار بوده است. همچنین تعداد فوتی‌ها طی این مدت نیز شامل یک مورد در استان بوده که مربوط به شهر زاهدان بوده است.