انتقاد سید حسن خمینی از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات

گروه سیاسی/ واکنش‌ها به ردصلاحیت برخی نامزدهای شاخص ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان ادامه دارد. سید حسن خمینی، در همین خصوص در واکنشی انتقاد‌آمیز نسبت به تضعیف پایه‌های جمهوریت نظام هشدار داد. زهرا مصطفوی، فرزند حضرت امام هم در نامه‌ای سرگشاده این ردصلاحیت‌ها را باعث ناباوری و تعجب خوانده است. آیت‌الله جوادی آملی و شیخ حسین انصاری نیز در واکنش‌های جداگانه‌ای بر نقش و حق مردم تأکید کرده‌اند.
مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حقی نداشته باشند؟
سید حسن خمینی در سخنانی انتقادآمیز با اشاره به ردصلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات 1400 هشدار داد: «هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است.» به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر گفت: به نظر می‌رسد عامل اصلی چنین ردصلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می‌فهمد این‌گونه عملکرد پایه‌های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می‌کند. سید حسن خمینی گفت: واقعاً کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟ پشت عبارت پردازی‌های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده‌اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می‌دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد.
انتقاد دختر امام از گزینش‌های سلیقه‌ای


همچنین زهرا مصطفوی، فرزند امام خمینی، در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به رد‌صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، نوشت: «متأسفانه این‌گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال‌ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می‌کند.» به گزارش جماران در این نامه آمده است: «هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست‌اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می‌کند، کوشا باشند، نه آن‌که مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند.» فرزند حضرت امام ردصلاحیت نامزدهای شاخص ریاست جمهوری که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در خدمت به مردم و انقلاب تلاش کرده‌اند را خبری ناباورانه و موجب تأسف و تعجب خوانده است. او نوشته است: «شورای نگهبان بار دیگر در اعلام صلاحیت کاندیداها روشی را پیش گرفت که حتی اعضای خود و دیگر کاندیداها را نتوانست قانع کند، چه رسد به امثال بنده و قشر وسیعی از جامعه که می‌خواهند با رأی به کاندیداهای رد صلاحیت شده، بخصوص آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات شرکت کنند.» زهرا مصطفوی تأکید کرده است: «انتظار این بود که شورای نگهبان در جهت شفاف‌سازی و اقناع عمومی، گامی جدید بر می‌داشت و به نظام جمهوری اسلامی، آبرو می‌بخشید و در جهت تحکیم این نظام که خون های پاک برای برپایی و حفظ آن فدا شده بود، خود را پاسخگو و تصمیمات خود را شفاف می‌نمود.» دختر امام افزوده است: «من نمی‌دانم پذیرش نظر غیرمنصفانه شورای نگهبان که از سوی کاندیداهای محترم اعلام شده است، به مصلحت نظام و جامعه است یا خیر، اما می‌دانم که سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می‌دهد. به همین جهت، بر خود لازم می‌دانم از حضور کاندیداهای محترم و کاردانی که احساس وظیفه کردند و به صحنه انتخابات قدم گذاشتند، تشکر و رفتار شورای نگهبان را تقبیح کنم.»
واکنش دو چهره حوزوی به ردصلاحیت‌ها
همچنین آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید به ردصلاحیت‌ها واکنش نشان داد. بنابر گزارش ایلنا؛ این مرجع تقلید در صفحه مجازی خود نوشت: «مردم ستون دین هستند اگر امام گفتند معیار رأی مردم است، به‌خاطر آن بود که اگر مردم برنجند با هیچ عاملی نمی‌شود آنها را سرپا نگه داشت. حاکم شرع باید ستون مردم را نگه دارد تا بتواند بر آن تکیه کند.» همچنین شیخ حسین انصاریان دیگر چهره حوزوی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. وی در توئیتی با هشتگ «انتخابات» نوشت: «قرآن کریم می‌فرماید: «لاَ تَخُونُواْ»(انفال/٢٧) به حق مردم، مال مردم، ملک مردم، زمین مردم، اخلاق مردم و رفتار مردم خیانت نکنید.»