جشنواره‌ای آرام و به دور از هیاهو

قربانعلی تنگشیر‪-‬ سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با احتیاط و رعایت و بهره‌گیری از تجربیات دوره‌های قبلی شروع به کار کرد. عموما جشنواره‌های سینمایی امکان تماشای سینمای جهان و تعامل و گفتگوی عمومی درباره خودشان را فراهم می‌سازند البته برای علاقمندان جدی سینما، این یعنی سینما هیچ وقت تعطیل نخواهد شد؛ نه در بروز بیماری‌ها و نه به دلایل و عوامل اقتصادی، زیرا مردم به سینما عشق
می‌ورزند. البته کرونا حقیقت تلخی است اما تلخی‌اش نباید موجب شود که جنبه‌های فرهنگی انسان‌ها نادیده گرفته شود. از آنجا که جشنواره امسال به شکل ویژه‌ای جهانی شده و جزو گروه الف قرار گرفته باید به همه عوامل اجرایی آن تبریک گفت که این می‌تواند روی کیفیت سینمای ایران نیز اثرگذار باشد. امسال یکی از زیباترین و گویاترین تیزرهای جشنواره ساخته شد با نمایشی از دماوند زیبا. انتخاب فیلم‌های امسال گویای یک آرامش به دور از هیاهو بوده و با نداشتن افتتاحیه و احتمالا اختتامیه، کاهش میهمانان و عوامل فیلم‌ها کاملا نمود داشته و آقای عسگرپور نیز توانسته با کنترل همه موارد تا حد زیادی نیازهای روحی، روانی و فرهنگی مخاطبان را با نمایش فیلم‌های به دور از سلیقه‌ها تامین کند.
به هر حال مردم دوست دارند یکی از قشنگترین و بهترین لحظات زندگی خود را در سالن‌های سینما تجربه کنند. بولتن روزانه الکترونیکی، نمایش به موقع فیلم‌ها و دفترچه راهنمای نمایش، از دیگر مزایای خوب این دوره جشنواره است. از آنجا که زندگی به شکل بی‌رحمانه‌ای کوتاه است باید از فرصت جشنواره‌ها به خوبی استفاده کرد و با فرهنگ‌های مردم دنیا به واسطه تماشای همین فیلم‌ها آشنا شد و با دیدن مستندهای خارجی پند گرفت زیرا مستند چیزی بیشتر از تجربه زیستی را برای ما فراهم می‌کند.