سازمان‌دهی اصلاحات در دوران انفعال

عباس موسایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مقدمه اول: روزی تزلو شاگـرد کنفوسیوس درباره جنگ بحث می‌کرد، تزلو گفت: «‌اگر در رأس سه نیروی مسلح قرار بگیرید، چه کسی را برای دستیاری خود بر‌می‌گزینید.» استاد گفت مسلما کسی را انتخاب نمی‌کنم که بی‌آنکه در بند زندگی و مرگ باشد، بتواند ببر را خوار کند یا آماده است خود را در رودخانه بیفکند، مسلما کسی را انتخاب می‌کنم که مانع را با احتیاط لازم زیر نظر می‌گیرد و ترجیح می‌دهد با مدد استراتژی پیروز شود.» فرمانده‌ عاقل نقشه‌های خود را با توجه به آرایش معارض خود تنظیم می‌کند؛ «از روی گرده‌ دشمن وضع خود را تنظیم کنید.» تزوسان، فرزانه‌ چین باستان در هنر رزم می‌گوید: فرماندهی که نبرد و مختصات آن را فهم کند، ناجی کشور و فرمانده امنیت و آرامش مردمانش خواهد بود. آنچه در جنگ ظریف و با اهمیت است، حمله به استراتژی رقیب است. اگر خودتان را بشناسید و دشمن (رقیب)‌تان را، در هزار نبرد شکست نخواهید خورد. وقتی  دشمن‌تان را نشناسید ولی خودتان را بشناسید، در نیمی از نبردها پیروز خواهید شد. اگر نه خودتان را بشناسید، نه دشمنان‌تان را، هرگز پیروز نخواهید شد. 
مقدمه دوم: نیکلا ماکیاوللی، اندیشمند سیاسی ایتالیایی در قرن پانزدهم، سیاست را استراتژی به دست آوردن و نگهداشت قدرت توصیف می‌کند؛ چنانکه می‌توان دال مرکزی سیاست  در منظومه‌ فکری ماکیاولی را «قدرت» دانست. به زعم او در شرایط متفاوت، حفظ و نگهداری از قدرت الزاماتی خاص، متفاوت و معطوف به شرایط گونا‌گون دارد. ماکیاولی که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از  آموزه‌های سیاسی‌اش را با الهام از داستان‌های کورش، رومولوس، مارکوس و تدابیر ایشان در مواجهه با مخاطرات، عرضه می‌دارد، برای تبیین تفاوت منطق موقعیت، داستانی از یکی از سرداران روم در نخجیرگاه  را به عنوان مقدمه می‌آورد. سردار رومی در حالی که با همراهان بر سرچشمه‌ای اتراق کرده بود، نهیب می‌زند که از جناح چپ، مورد حمله قرار گرفته‌ایم، آرایش بگیــرید. سپــس به بررسی نوع آرایش محــافظان، تیراندازان و... نقاط قوت و ضعف ایشان می‌پــردازد. پــس از فاصله‌ای 100 گزی از سرچشمه و در حال بازگشت، دوباره سردار رومی با صدای بلند حمله‌ فرضی از جناحی دیگر را گوشزد می‌کند و خواستار آرایش همراهان می‌شود و... . یکی از ملازمان از وی دلیل این اقدام را جویا می‌شود، پاسخ می‌گیرد که تفاوت موقعیت، توپوگرافی و شرایط زمین در این فاصله اندک، آرایشی متفاوت طلب می‌کند. تفاوت منطق موقعیت‌،‌ آرایش دفاعی-تهاجمی متفاوت و جدیدی طلب می‌کند.
مقدمه سوم:سیاست یعنی عبوری سخت و کند از خلال موانعی درشت و دشوار؛ عبوری شورمندانه و همزمان سنجیده. این کاملا درست است، و همه‌ تجربه‌ تاریخ گواه درستی آن است، که اگر کسی پیش‌تر سودای رسیدن به هیچ ناممکنی را در سر نپرورانده و سخت‌رویانه در جهان پی‌ نگرفته بود، آنچه امروز امکان‌پذیر است، هرگز ممکن نمی‌شد. ولی برای این کار فرد باید رهبر و پیش‌رو باشد، و ‌نه‌تنها رهبر و پیش‌رو، بلکه باید همچنین، به معنای بسیار دقیق کلمه، یک قهرمان باشد. و حتی کسانی که نه رهبر و پیش‌رواند، نه قهرمان، باید چندان شجاع و دلاور باشند که دل‌شان حتی از فروریختن همه‌ امیدها نلرزد. این ویژگی‌ها همین امروز ضرور است، در غیر این‌صورت، آنچه که هم، امروز ممکن و در دسترس است به کف نخواهد آمد. فقط کسی جنم سیاست‌ورزی دارد که مطمئن باشد اگر جهان [روزی] در چشم او، برای آنچه او در سر دارد، خیلی ابلهانه و حقیرانه هم به نظر رسید، باز هم او از پا نمی‌نشیند. فقط کسی جنم سیاست‌ورزی دارد که به‌رغم همه‌ اینها باز هم [در چنان روزی] بتواند بگوید: «به‌رغم همه‌‌ اینها». (ماکس وبر، اخلاق و سیاست، ترجمه دکتر مجاهدی)
ادامه صفحه 6