جنگ سرد بر سر سهميه‌ها

گروه سياسي
فضاي پارلمان هم شبيه به سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري است. نه خبري از دوقطبي‌هاي علني و آشكار است و نه رقابت‌هاي جانانه نظير آنچه در مجلس دهم شاهدش بوديم. آنجا علي لاريجاني هربار محمدرضا عارف را به عنوان رقيب مقابل خود مي‌ديد و با برخورداري از حمايت حميدرضا حاجي‌بابايي و اصولگرايان عضو فراكسيون نمايندگان ولايي، كرسي رياستش را حفظ مي‌كرد ولي اينجا محمدباقر قاليباف تنهاترين گزينه است. هربار هم كه رقبايي جدي بر سر راهش سبز مي‌شوند، به مدد زد و بندهاي پنهاني صورت گرفته ميان اصولگرايان و البته امدادهاي غيبي و وعده پستي بزرگ‌تر جايي خارج از پارلمان، درنهايت قاليباف مي‌ماند و قدرتمندترين كرسي بهارستان. اين اتفاق هم در سال نخست و هم چند روز پيش و در اجلاسيه اول پارلمان اتفاق افتاد تا قاليباف آنقدر خيالش از رياست بر مجلس آسوده باشد كه زحمت لابي‌گري را هم به خود ندهد. دعوا و جدالي هم اگر بود، بر سر كرسي‌هاي نواب رييس و دبيري بود. اما در گوشه و اطراف بهارستان اوضاع متفاوت است. اگر صحن علني رقابت را به خود نمي‌بيند لابي‌هاي تاريك پارلمان حسابي شاهد گعده‌ها و رايزني‌هاي نمايندگان بر سر كميسيون‌هاي مختلف است تا شايد، شايد اين‌بار سهم‌ها به گونه‌اي ديگر و به شكلي قانع‌كننده‌تر ميان خرده جريان‌هاي مختلف اصولگراي حاضر در ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان توزيع شد اما باز هم تعداد كميسيون‌هايي كه رقابتي در آنها شكل نخواهد گرفت، بيشتر از كميسيون‌هايي است كه شايد جنگ سرد مدعيان‌اند.
طمع در «امنيت»
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يكي از مهم‌ترين كميسيون‌هاي پارلمان است. جايي كه عمده مسائل در ارتباط با سياست خارجي ايران در آنجا حل و فصل مي‌شود و البته به‌لطف برخورداري از سفرهاي خارجي، محبوبيتي ويژه ميان نمايندگان دارد. رياست اين كميسيون هم‌اكنون برعهده مجتبي ذوالنوري است اما از قرار معلوم و براساس پيگيري خبرنگار روزنامه «اعتماد»، 2 نفر از نمايندگان تلاش دارند تا شايد بتوانند او را كنار بگذارند. ذوالنوري رياستش بر كميسيون امنيت ملي را از مجلس دهم و درپي آنچه اشتباه تاكتيكي اصلاح‌طلبان اين كميسيون تفسير شد، به دست آورد و تاكنون هم آن را حفظ كرده اگرچه تندروي‌هايش اظهرمن‌الشمس است. وحيد جلال‌زاده كنار ابراهيم عزيزي 2 نماينده‌اي هستند كه از قرار معلوم رايزني‌هايي را براي رياست اين كميسيون آغاز كرده و تلاش دارند نظر برخي نمايندگان داراي سابقه ديپلماتيك اين كميسيون را جلب كنند تا شايد از اين طريق بتوانند دست‌پايين جلوي رياست بي‌دردسر ذوالنوري بر اين كميسيون را بگيرند. هرچند نوع روابط ذوالنوري از يك‌سو با قاليباف و ازسوي ديگر با پايداري‌ها مي‌تواند آراء لازم را براي تداوم رياست او فراهم آورد؛ مگر آنكه در روزهاي آتي تغييري اتفاق بيفتد.
«بودجه» سياسي
كميسيون برنامه و بودجه ديگر كميسيون پراهميت مجلس يازدهم است. رياست اين كميسيون در شرايطي به حميدرضا حاجي بابايي در سال نخست واگذار شد كه اگر نبود دخل و تصرف‌هاي هيات رييسه و شخص قاليباف با محوريت احمد اميرآبادي فراهاني، نادران مي‌توانست رياست اين كميسيون را به دست آورد ولي حاجي‌بابايي در انتخابات هيات‌رييسه شركت نكرده و اصطلاحا قاليباف را مديون خود كرده بود. از قرار معلوم نادران حالا قصد تلافي كرده ولي براساس اظهارات 3 نفر از اعضاي اين كميسيون، حواشي برسر تغييربندهاي بودجه سبب شده تا شانس كمي براي رقابت داشته باشد. برخلاف او، شمس‌الدين حسيني كه سابقه وزارت اقتصاد را هم داراست، نه‌تنها شانس خوبي را دارد، بلكه حداقل با 5 نفر از اعضاي اين كميسيون رايزني‌هايي را ترتيب داده تا بتواند در سال دوم، كميسيون برنامه و بودجه را در اختيار بگيرد ولي بازهم عدم كانديداتوري حاجي‌بابايي در انتخابات هيات رييسه، عاملي است كه دست بالاتري را به او در مقابل رقبايش داده است.


3 مدعي «صنايع»
كميسيون صنايع و معادن ما اوضاعش با 2 كميسيون ديگر متفاوت است. اين كميسيون بده‌بستان سياسي با هيات رييسه مجلس نداشته و درعوض رياستش در شرايطي به عزت‌الله اكبري تالارپشتي، نماينده نزديك به قاليباف واگذار شده كه سيداحمد رسولي‌نژاد و البته رضا تقي‌پور در اين كميسيون حاضرند و ازجمله مدعيان رياست. هر 3 اين افراد براساس پيگيري خبرنگار روزنامه «اعتماد» رايزني‌هايي را آغاز كرده‌اند و حتي با هيات رييسه نيز گپ و گفت‌هايي داشته‌اند اما مشخص نيست شانس كدام‌يك بيشتر از ديگري است. تقي‌پور و تالارپشتي هر 2 از نمايندگان تهران به شمار مي‌روند و نزديكي بيشتري به قاليباف دارند اما رسول‌نژاد نيز بي‌ارتباط با هيات رييسه نيست؛ از اين‌رو به نظر مي‌رسد يكي از رقابتي‌ترين انتخاب‌هاي هيات رييسه را در اين كميسيون شاهد باشيم.
«آموزش» و بازگشت مدعي اول
عليرضا منادي سفيدان حالا يكسال است كه رياست كميسيون آموزش و تحقيقات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در اختيار دارد و عملكردش هم طوري نبوده كه پايداري‌ها و حاميان قاليباف را ناراضي كند اما رقيب قدري مقابل خود دارد. يكي از اعضاي اين كميسيون به خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت كه محمدمهدي زاهدي، نماينده كرمان در مجلس به‌طور قطع در انتخابات رياست كميسيون شركت خواهد كرد. او همچنين تاكيد كرد كه زاهدي از هم‌اكنون تلاش‌هايي را براي جلب‌نظر نمايندگان ترتيب داده و از مجموع 22 عضو اين كميسيون، 10 نفر به او قول راي مثبت داده‌اند. منادي سفيدان در سال نخست هم به سادگي نمي‌توانست رياست كميسيون را كسب كند اما ابتلاي زاهدي به كرونا و غيبتش در جلسه راي‌گيري و عدم ثبت‌نامش در انتخابات، سبب شد تا منادي سفيدان يكسال بر اين كرسي تكيه كند و از قرار معلوم مدعي نخست رياست اين كميسيون با حمايت هيات رييسه مجلس وارد كارزار شده است.
7 كميسيون بدون تغيير، 3 كميسيون 
در بيم و اميد
برخلاف 4 كميسيون ياد شده، 7 كميسيون مجلس حداقل تا امروز هيچ رقابتي در آنها شكل نگرفته و جالب آنكه اعضاي‌شان نيز شكل‌گيري رقابت بر سر كرسي رياست اين كميسيون‌ها را بعيد مي‌دانند. يكي از اين كميسيون‌ها، كميسيون فرهنگي است. مرتضي آقاتهراني، نفر اول پايداري‌هاي پارلمان رياست اين كميسيون را برعهده دارد و از حالا هم سال دوم را به نام خود سند زده؛ مگر آنكه تحولي غيرقابل پيش‌بيني رقم بخورد. كميسيون‌هاي عمران، اجتماعي، كشاورزي نيز از هم‌اكنون مي‌تواند تداوم رياست روساي فعلي‌شان را پيش‌بيني كرد. كميسيون بهداشت به رياست حسينعلي شهرياري كه نزديكي‌هاي غيرقابل انكاري به پايداري‌ها و البته قاليباف دارد نيز از چنين وضعي برخوردار است. حال آنكه كميسيون تدوين آيين‌نامه پيرو راي‌گيري هفته گذشته شاهد ابقاي حسين‌زاده بحريني بود تا رييس اجلاسيه نخست، در اجلاسيه دوم نيز بر همان كرسي تكيه بزند. 
كميسيون انرژي به رياست فريدون عباسي اما وضعي متفاوت دارد. اين كميسيون با حضور فريدون حسن‌وند كه سابقه رياست بر اين كميسيون را دارد، مي‌تواند شاهد شكل‌گيري رقابت باشد ولي پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از عدم تمايل شخصي حسن‌وند براي اين مساله است. گرايشي كه البته شايد در روزهاي آتي تغيير كند. كميسيون شوراها نيز رياستش بازهم به محمدصالح جوكار خواهد رسيد؛ مشروط بر آنكه مستقلين نتوانند سهم‌شان از تن دادن به رياست قاليباف را وصول كنند. چراكه در اين صورت هم صباغيان و هم حميدرضا كاظمي، رييس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها مي‌توانند رقباي جوكار محسوب شوند. هرچند كاظمي تاكنون روي خوشي به اين مساله نشان نداده است. همچون مصطفي ميرسليم كه از قرار معلوم تاكنون اقدام خاصي براي رياست بر كميسيون اصل 90 ترتيب نداده و زوج نصرالله پژمانفر به عنوان رييس و سيدمحمود نبويان به عنوان نايب‌رييس در سال دوم هم موفق خواهد بود. برخي شنيده‌ها از احتمال رياست نبويان بر اين كميسيون و نايب‌رييسي پژمانفر حكايت داشت ولي اتصال پژمانفر به حلقه مشهد اين مساله را كمي دور از ذهن جلوه مي‌دهد؛ هرچند پارلمان بارها و بارها ثابت كرده كه عرصه غافلگيري‌هاست و هيچ چيز در آن بعيد نيست؛ به ويژه پارلمان يازدهم كه حرف اول و آخر را در آن، لابي‌هاي سياسي پشت پرده مي‌زند.