رييسي و دقيقه 91 انتخابات

در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم كه قرار است مطابق اعلام قبلي و برنامه‌ريزي ستاد انتخابات وزارت كشور در واپسين جمعه خردادماه جاري و به‌صورت يكپارچه در سراسر كشور برگزار شود، درحالي كه عملا هيچ‌يك از كانديداهاي جبهه اصلاحات ايران موفق به عبور از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان نشده‌اند، برخلاف انتظار و آن‌چه روي كاغذ به نظر مي‌رسد، مسيري صعب و دشوار پيش‌روي اصولگرايان قرار دارد و واقعيت آن است كه باوجود دست بالاتري كه سيدابراهيم رييسي در انتخابات پيش‌رو در اختيار دارد اما تحركات اخير برخي از ديگر گزينه‌هاي تاييدصلاحيت‌شده به‌خصوص چهره‌هاي اصولگرايي كه پيش از اين از حمايت تمام و كمال از رييسي مي‌گفتند، كنار تنش و اختلافاتي كه در ستاد انتخابات كانديداي اصلي جناح راست و جريان اصولگرا به چشم مي‌آيد، مي‌تواند به پاشنه آشيل جريان محافظه‌كار در انتخابات رياست‌جمهوري تبديل شده و مانع از تحقق روياي پاستورنشيني آقايان شود.  بر اين اساس چنان‌كه طي روزهاي گذشته و تقريبا از نخستين ساعات پس از اعلام رسمي نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري ازسوي شوراي نگهبان شاهد بوديم، آرام آرام اصولگراياني كه تا پيش از اين خود را حامي انتخاباتي رييسي مي‌خوانده و آمده بودند تا در مناظره‌ها او را پوشش داده و سپر بلاي او باشند، حالا ستاد و تشكيلات خود را به راه انداخته، شعار خود را سر مي‌دهند و از دولت‌داري به شيوه مطلوب خود مي‌گويند. بر اين اساس در حالي كه  ابتدا تصور مي‌شود كه در رقابت ميان 5 كانديداي اصولگرا و 2 كانديداي غيراصلاح‌طلب حاضر در صحنه، اين سيدابراهيم رييسي است كه بدون دردسر پيروز خواهد شد، حالا بايد با ترديد و دست‌كم احتياط بيشتر به اين معادلات نگريست. 
امروز زاكاني صراحتا از اين مي‌گويد كه پوششي كسي نيست و قاضي‌زاده هاشمي نيز ساز خود را كوك كرده است. آقايان رضايي و جليلي هم كه از ابتدا كمتر حاضر به بيان صريح حمايت از رييسي بودند، حالا هر روز به‌نحوي سعي دارند گليم خود را از آب بيرون بكشند. 
آن‌چه اما اين گزاره درخصوص ناروشن بودن مسير پيروزي رييسي را تاحدودي محتمل‌تر مي‌سازد، ضعف او در كار تشكيلاتي و ستادي است؛ حال آنكه اين فقره ازجمله مهم‌ترين مسائل در هر كارزار انتخاباتي است. بدين‌ترتيب درحالي كه اساسا همين ضعف در كار ستادي و نيز احتمال ناكامي رييسي در مناظره‌ها، منجر به آن شد كه چهره‌هاي ديگر اصولگرا نيز وارد گود شده و او را پوشش دهند، حال كه عملا رقيب جدي از اردوگاه اصلاح‌طلبان مقابل رييسي نيست و اين اصولگرايان حضور خود را از اين حيث ناموجه يافته‌اند، به نحوي سعي در تغيير موضع داشته و مي‌خواهند حالا كه به اينجا رسيده‌اند، شانس خود را بيازمايند. اين رويه و مرام البته در اردوگاه اصولگرايان مسبوق به سابقه است اما همزمان بالاگرفتن اختلاف در ستاد سيدابراهيم رييسي، بر احتمال تحقق تك‌روي اصولگرايان افزوده است. اين نكته البته شايان ذكر است كه باتوجه به نظرسنجي‌هاي موجود علي‌رغم تمامي اين موارد همچنان رييسي پيروز انتخابات خواهد بود اما آن‌چه در عين حال بايد درنظر داشته باشيم، شرايط خاص سياست‌ورزي در ايران و به‌خصوص روحيات جامعه ايراني در بزنگاه‌هاي انتخاباتي و به‌طور دقيق‌تر رفتار انتخاباتي شهروندان ايراني است. ويژگي جالبي كه باعث شده نتيجه انتخابات مختلف در ادوار گوناگون در دقيقه 90 تغيير كند و آن‌چه هيچ‌كس انتظارش را نمي‌كشد، جامه عمل بپوشد.