سال گذشته میلادی 17 میلیون آمریکایی سلاح خریده‌اند

  نتایج تحقیقات دو دانشگاه در آمریکا نشان می‌دهد که
17 میلیون آمریکایی سال گذشته میلادی اسلحه خریده‌اند و یک پنجم این خریداران اسلحه نیز برای اولین بار، اقدام به چنین کاری کرده‌اند.
خشونت، به ویژه از نوع مسلحانه آن، به یکی از چالش‌های اصلی جامعه آمریکا تبدیل شده است. تحلیل‌های آماری نشان می‌دهند با آنکه فقط حدود پنج درصد جمعیت دنیا در آمریکا زندگی می‌کنند، نزدیک به ۳۱ درصد از کل تیراندازی‌های کور، در این کشور اتفاق می‌افتد.
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بیش از ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریبا به ازای هر نفر، یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود و مردم روزانه با همین سلاح‌ها، یکدیگر را می‌کشند. چندی پیش «جو بایدن» از ۶ دستور اجرایی برای کاهش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا رو‌نمایی کرد.بایدن در مراسم رونمایی از این دستورها گفت: « در آمریکا روزانه به طور میانگین، ۳۱۶ نفر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند، که ۱۰۶ مورد از آنها، به مرگ ختم می‌شود».


کارشناسان، افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا را با افزایش فروش سلاح در این کشور طی دوران همه گیری کرونا، مرتبط می‌دانند. از سوی دیگر، نتایج یک تحقیق در آمریکا، که روز دوشنبه منتشر شد، از افزایش چشمگیر تقاضا برای خرید اسلحه در این کشور حکایت دارد. به نوشته خبرگزاری «هیل»، نتایج تحقیق مشترک دانشگاه‌های «نورث ایسترن» و «هاروارد» نشان می‌دهد یک پنجم خریداران اسلحه در سال گذشته میلادی، برای اولین بار اقدام به چنین کاری کرده‌اند.این تحقیق همچنین نشان داد، شمار کل صاحبان سلاح و تعداد شهروندان آمریکایی که اقدام به خرید سلاح کرده‌اند، روند افزایشی داشته‌اند. بر اساس این نتایج، 17میلیون آمریکایی سال گذشته، اسلحه خریداری کرده‌اند و این آمار، پنج درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است.از سوی دیگر، یافته‌های این تحقیق حاکی است که در این بازه زمانی، زنان نیمی از خریداران اسلحه را تشکیل داده‌اند.بر همین اساس، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۹ درصد خانواده‌های آمریکایی صاحب سلاح بودند. این درحالی است که این میزان در سال ۲۰۱۶‌، حدود ۳۲ درصد
بوده است.
به گزارش فارس نتایج تحقیقات دیگری، که چندی پیش منتشر شد، نشان می‌دهد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر به دلیل جراحت‌های ناشی از حملات مسلحانه روانه بیمارستان شده‌اند. این حجم از خشونت مسلحانه، سالانه میلیاردها دلار هزینه به نظام بهداشت و درمان آمریکا تحمیل می‌کند. مقایسه آمارهای خشونت با سلاح، میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان، آمریکا را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد: در این کشور، نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار، از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است.علاوه‌بر این آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸درصد) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.بر اساس آمار «آرشیو خشونت مسلحانه»، از ابتدای ماه گذشته میلادی تا کنون، ۶۷ مورد تیراندازی کور در آمریکا رخ داده است. در جدیدترین مورد، تیراندازی در شهر «میامی» ایالت فلوریدا، دو کشته و 20 مجروح برجای گذاشته است. هفته گذشته نیز در پی تیراندازی در «سن‌خوزه»، ۹ نفر کشته شده‌اند.