در انتظار انتقام از بحرین

حامد جیرودی / تیم ملی فوتبال ایران در حالی از ساعت 21 امشب در ششمین مسابقه‌اش در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر به مصاف بحرین می‌رود که باید یکی از حساس‌ترین مسابقات خود در سال‌های اخیر را برگزار کند. دیداری که نتیجه آن در سرنوشت گروه C بسیار تعیین کننده خواهد بود و برای همین پیروزی در آن برای هر دو تیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با نتایجی که در بازی‌های پنجشنبه گذشته به دست آمد و ایران 3-1 هنگ کنگ را شکست داد و بحرین هم 8-0 کامبوج را از پیش رو برداشت، بحرین با 12 امتیاز صدرنشین است، عراق با 11 امتیاز در رده دوم قرار دارد و ایران هم با 9 امتیاز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و هنگ کنگ هم با 5 و کامبوج با یک امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند. این اختلاف کم امتیازات نشان می‌دهد نتیجه این بازی می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای دیگر تغییر دهد. شاگردان دراگان اسکوچیچ در شرایطی در بازی برگشت مقابل هنگ کنگ به برتری رسیدند و ادامه بازی‌های‌شان در مقدماتی جام جهانی را با برد آغاز کردند که با‌وجود اینکه در اکثر دقایق بازی توپ و میدان را در اختیار داشتند ولی آن طور که باید و شاید هماهنگ ظاهر نشدند و از شرایط مطلوب و ایده‌آل به‌دور بودند که با توجه به نداشتن بازی تدارکاتی و اینکه این مسابقه اولین بازی‌شان در ادامه مسابقات هم بود، طبیعی به‌نظر می‌رسید. البته زمین بی‌کیفیت ورزشگاه المحرق بحرین هم در به‌وجود آمدن وضعیت دور از انتظار بازی تیم ملی بی‌تأثیر نبود ولی حالا و بازی با بحرین در ورزشگاه ملی این کشور برگزار می‌شود که شرایطی به مراتب بهتر از ورزشگاه المحرق دارد. نکته دیگری که در خصوص بازی با هنگ کنگ وجود دارد این است که تیم ملی در این بازی برابر حریفی قرار گرفته بود که یک بازی بسته و کاملاً دفاعی را از خود به نمایش می‌گذاشت و چشم به ضد حمله داشت اما توانست از یکی از معدود موقعیت‌های خود استفاده کند و دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند که این گل خورده بسیار به چشم آمد و نگرانی‌هایی را به وجود آورد که خود اسکوچیچ هم به آن اشاره کرد. حالا هم بحرین نیز تیمی است که فوتبالی دفاعی اما در کلاسی بالاتر نسبت به هنگ کنگ را به نمایش می‌گذارد. در بازی دور رفت دو تیم، شاگردان هلیو سوسا پرتغالی مالکیت توپ را بیشتر از ما در اختیار داشتند اما فقط 3 موقعیت گلزنی به دست آوردند و با پنالتی که به‌دست آوردند به‌گل رسیدند ولی تیم ملی ما با 8 موقعیت گلزنی نتوانست حداقل بازی را به تساوی بکشاند. با این حال، این بازی شرایط متفاوتی دارد و اسکوچیچ قطعاً با شرایط متفاوتی تیمش را به میدان خواهد فرستاد اما آنچه که بسیاری از هواداران و کارشناسان به آن اعتقاد دارند این است که ایران توانایی برد مقابل بحرین را دارد و می‌تواند این تیم را شکست دهد. حتی اگر تیم ملی با تصمیم غیرمنصفانه AFC به‌جای اینکه میزبان این مسابقه باشد، همانند دور رفت میهمان باشد و احتمالاً شاهد جوسازی‌ها و حواشی هم باشد. ایران و تیم ملی بحرین تاکنون ۱۸ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۸ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای بحرین و ۵ تساوی بوده است. ایران در آخرین بازی دو تیم که در منامه برگزار شد، 1-0 بازنده شد ولی حالا علاقه مندان به فوتبال ایران امیدوارند که این طلسم شکسته شود و تیم ملی با پیروزی بر این تیم برای اولین بار در خاک بحرین، به صعود از این مرحله بسیار امیدوارتر شود. در دیگر بازی این گروه، عراق از ساعت 19 به مصاف کامبوج می‌رود.
ترکیب تیم ملی تغییر می‌کند؟
با شرایطی که در بازی با هنگ کنگ وجود داشت و بازی حساسی که برابر بحرین در پیش داریم، ترکیب تیم ملی فوتبال نسبت به بازی با هنگ کنگ احتمالاً تغییراتی خواهد داشت. در بازی با هنگ کنگ، علی قلی‌زاده در پست هافبک راست به میدان رفت و با توجه به تکنیک بالای خود توانست نفوذ خوبی انجام دهد و دقیقه 23 تیم ملی را روی یک نفوذ از زاویه بسته به گل برساند. در سمت چپ خط دفاعی تیم ملی هم وحید امیری بازی می‌کرد اما اسکوچیچ در نیمه دوم تغییراتی را داد و میلاد محمدی را به میدان آورد و با رفتن او به دفاع چپ، امیری یک خط جلوتر رفت و توانست گل دوم ایران را در دقیقه 61 به ثمر برساند. در ادامه مهدی ترابی هم به میدان آمد و روی نفوذ او و ضربه کریم انصاری فر در دقیقه 84 ایران به گل سوم رسید. بحرین در بازی دوستانه‌ای که با اوکراین داشت، در کناره‌ها آسیب پذیر نشان داد و حالا وینگرهایی مانند امیری، ترابی و قلی‌زاده که تکنیک قابل‌ملاحظه‌ای هم دارند، می‌توانند دفاع حریف را بر هم بزنند و تیم ملی را به گل برسانند. در کنار آنها، مهدی قایدی هم می‌تواند بازی کند که در بسیاری از مصاف‌های تک به تک توانسته از مدافع مستقیمش براحتی عبور کند و باید دید سرمربی کروات تیم ملی چه تصمیمی در خصوص نوع استفاده از آنها می‌گیرد؟ ضمن اینکه همچنان نگاه همه به ساق‌های سردار آزمون و مهدی طارمی نیز دوخته شده تا برای تیم ملی گلزنی کنند و مانند رده باشگاهی بدرخشند. البته با توجه به گلی که از هنگ کنگ دریافت کردیم و اضافه شدن مرتضی پورعلی گنجی، ممکن است شاهد تغییراتی در خط دفاعی تیم ملی هم باشیم.



بــــرش
اسکوچیچ: بحرین را مثل کف دستم می‌شناسم

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال در نشست خبری پیش از دیدار مقابل بحرین گفت: «این بازی حیاتی است و اهمیت زیادی برای ما دارد. بحرین تیم خوبی است و ما احترام زیادی برای آنها قائلیم. همه کارهایی را که برای آماده‌سازی تیم لازم بوده  انجام دادیم. تیم از نظر جسمانی خوب است و همه شرایط را برای یک بازی مطلوب آماده کرده‌ایم. اعتماد کامل به تیمم دارم و مطمئنم می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.بحرین را مثل کف دستم می‌شناسم.» وحید امیری، مدافع - هافبک تیم ملی فوتبال نیز اظهار داشت: «بازی سختی داریم اما آماده‌سازی خوبی داشته‌ایم. خیلی خوب ریکاوری و همه تاکتیک‌ها را مرور کردیم. امیدوارم با ارائه یک بازی خوب به نتیجه مدنظر برسیم.»