جای خالی تحریم و کرونا در مناظره اول

آفتاب یزد- گروه شبکه: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد. مناظره‌ای که به جرات می‌توان گفت که مردم متوجه نشدند که این مردان سیاست چه برنامه‌هایی را برای آن‌ها و کشور دارند. چرا که این مناظره بیشتر شبیه به میدان جنگی بود که تخریب و توهین حرف اول آن را می‌زد. انگار این مناظره برای آن بوده است که کاندیداها، یکدیگر را به استهزا بگیرند و برای جلب توجه بیشتر و به باور خودشان بتوانند با رو کردن مدرک‌هایی، حریف‌شان را از پا بیندازند. جالب این جاست که این مناظره، مناظره اقتصادی کاندیداها بود. یعنی باید هرکدامشان برنامه‌هایی را که برای بهبود این حوزه که بدجور زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، ارائه می‌دادند. البته برخی از آن‌ها برنامه‌هایی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور ارائه دادند اما برای مهم‌ترین آن‌ها یعنی «تحریم ها» و «کرونا» که اقتصاد کشور را فلج کرده است، هیچ برنامه‌ای نداشتند. یعنی در این مناظره به همه موضوعات مهم و غیر مهم پرداختند جز تحریم‌ها
و کرونا.
> جای خالی کرونا در مناظره اول!
این در حالی است که عصر ایران طی یادداشتی به قلم جعفر محمدی در این باره نوشته است: «طبق برآوردها در یک سال اول شیوع کرونا در ایران، این فراگیری:


۱۱.۵ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش تجارت خارجی، ۹ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری، ۲۵ هزار میلیارد تومان به بخش درمان، ۱۰ هزار میلیارد تومان به صنعت بیمه، ۲۵ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل، ۸۷۵ میلیارد تومان به آموزش و پرورش، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به استارتاپ‌های کشور آسیب وارد کرده است. کرونا افراد بسیاری را بیکار کرده یا از درآمد آن‌ها به طرز قابل توجهی کاسته است. نمی‌دانم چه کسانی سوالات مناظره اول را طراحی کرده بودند ولی واقعاً جای تعجب دارد در کشور کرونا زده‌ای مثل ایران که کمر اقتصادش از این فراگیری مرگبار شکسته است، چرا حتی یک سوال درباره برنامه اقتصادی کاندیداها درباره کرونا در میان سوالات نبود؟! شاید طراحان سوال، نمی‌خواستند کسی به نقش کرونا در تشدید مشکلات اقتصادی مردم بیندیشد چون قرار است همه کاسه کوزه‌ها سر رقیب بشکند، همان طور که نمی‌خواهد به نقش تحریم‌های ترامپ در مشکلات اقتصادی اشاره کنند؛ فتامل!»
> ترامپ و کرونایش کو؟
مصطفی داننده هم می‌نویسد: «مناظره اول به پایان رسید. در انتهای این مناظره، دو نکته مهم مثل قارچی که پس از باران بیرون می‌زند برای ما هویدا شد. اینکه کشور درگیر کرونا و تحریم نیست. نه مجری تلویزیون نه نامزدهای انتخابات در مورد ترامپ و تحریم حرف نزدند. انگار در تمام این مدت، آمریکا سینی دلار را جلوی روحانی و دولتش گرفته بود و هی تعارف می‌کرد بردارید، اما رئیس جمهور دست رد به سینه ترامپ می‌زد و می‌گفت ما به دنبال ریاضت اقتصادی هستیم! همه ما و آن‌هایی که در مناظره حاضر بودند می‌دانند اگر ترامپ نبود و برجام به کما نرفته بود، الان هیچکدام از آن‌هایی که رویای رسیدن به پاستور دارند شانسی برای پیروزی نداشتند و مردم برای ادامه زندگی با ثبات‌شان به تفکر برجامی رای می‌دادند و نه مخالفان آن. اتفاقی که در سال ۹۶ هم افتاد. مردم به خاطر برجام به حسن روحانی رای دادند تا برجام ادامه پیدا کند. آن‌ها نگفتند اگر رئیس جمهور بودند و ترامپ می‌آمد با تحریم‌ها چه می‌کردند و چگونه کشور را اداره می‌کردند؟ آن‌ها که برجام را تلف کردن وقت می‌خوانند، صریح به مردم بگویند اگر ترامپ بود و برجام نبود، چه بلایی سر ایران می‌آمد؟ اگر کشورهای جهان دست به دست ترامپ دیوانه می‌دادند کار به کجا می‌رسید؟ آیا ونزوئلا بودن را تجربه می‌کردیم؟ نامزدهایی که همه خود را مدعی نجات کشور می‌دانستند و پدر علم اقتصاد ایران، چرا در مورد وضعیت کرونایی کشور حرف نزدند؟ به گفته ربیعی سخنگوی دولت « در شوک نخست کرونا، یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفت و در پی آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کار بیکار شدند.» چرا درمورد این بیکاری حرف زده نمی‌شود؟ نامزدهای همه چیز دان، از طرح‌های خود برای اقتصاد کرونایی حرف نزدند. نگفتند مردمی که به خاطر کرونا بیکار شدند، در دولت آن‌ها چه تسهیلاتی دریافت می‌کنند. در انتخابات آمریکا، کرونا و مسائل مربوط به آن یکی از مهم‌ترین بحث‌های بین ترامپ و بایدن بود اما در ایران انگار نه انگار که کرونایی هست و زندگی مردم را درگیر خود کرده است. نامزدهای محترم به طور مثال برای قشر تالاردارها یا اهالی پاساژها که در یک سال گذشته با تعطیلی‌های گسترده روبرو بودند، چه مشوق‌هایی در نظر می‌گیرند تا بیش از این زمین نخورند؟ سوال‌هایی که مجری برنامه از نامزدها پرسید، من را به یاد دوربین مخفی انداخت که در دهه ۷۰ از تلویزیون پخش می‌شد. خبرنگار از مردم می‌پرسید که «کلا نظرتون چیه؟» واقعا احتیاجی به این همه گوی، نامه
و پاکت نبود. همان سوال دوربین مخفی را مطرح می‌کردید تا حداقل جوابی مربوط به سوال دریافت می‌کردید. سوال‌های کلی و حرف‌های کلی‌تر، ویژگی مناظره اول بود. »
> واکنش کاربران
حالا اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری به حرف نخست کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «عمیقا ناراحتم. من برای تمام نامزدهای انتخابات احترام قائلم ولی واقعیت اینه که کشور نیاز به دولتی پرقدرت، بدون سیاست‌زدگی و جناح‌بندی داره کشور نیاز به اصلاحات عمیق مدیریتی و اقتصادی برای برون‌رفت از این وضعیت برای نجات کشور داره که مناظره روز شنبه نشون داد همچنان دور از دسترسه».
کاربر دیگری گفته است: «حل مشکلات کشور در مناظره‌ها شده نشون دادن نمودار فقط شعار بود و تهدید و زیرآب زنی».
دیگری نوشت: «در مناظره همه مسئولان از اوضاع و شرایط مملکت ناراضی بودند! حق با آن‌هاست، عملکرد ما مردم خوب نبوده است! تازه تنها کشوری هستیم که گویا کرونا نداریم که درمورد آن حرف نمی‌زنن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «از مناظره یه چیز رو با قاطعیت میشه فهمید: هر کدوم از این ۷ نفر رئیس جمهور بشن، ۴ سال اقتصادی سخت دیگه رو خواهیم داشت. یا برنامه ندارن یا با بددهنی و قومی کردن انتخابات میخوان رای بیارن، یا اگر هم برنامه‌ای دارن ضعیف و ناکارآمده و نمیتونه پاسخگوی مشکلات اقتصادی باشه».
کاربران دیگر نوشته اند: «چه کسانی سوالات مناظره اقتصادی را طراحی کرده‌اند که از نقش تحریم‌ها و هزینه دور زدن تحریم‌ها در اقتصاد ایران سوالی مطرح نشد؟ آیا تحریم تاثیر‌گذار نبود یا نباید از آن و مخالفان رفع تحریم صحبتی به میان می‌آمد؛ کاندیدا چرا به این موضوع گریزی نزدند، مهم نبود؟»، «سطح مناظره نشان داد که کاندیداها از فراموش‌خانه به مناظره دعوت شده‌اند. نزدیک به دو سال است کرونا اقتصاد تمام دنیا را فلج کرده و در بهترین حالت، حداقل تا یک سال دیگر نیز چنین خواهد ماند. اما در مناظره انتخابات با موضوع اقتصاد! دریغ از یک سوال و دریغ از بیان یک جمله!؟»، «کاندیداها جواب سوالای ساده را نمی‌دادند اگر از این موضوع‌ها (کرونا و تحریم ها) می‌پرسیدند شاید جوابی نداشتند»، «بعد از تحریم‌های ترامپ بود که دلار صعودی شد و قیمت‌ها رفت بالا و الا در دوران برجام دلار روی ۳۵۰۰ ثابت بود و قیمت‌ها پایین بودند و رشد اقتصادی حتی به ۱۲ درصد هم رسید. بی‌اهمیت جلوه دادن ترامپ دیوانه در مشکلات ما خیانت به خون شهداست»، «هیچیک برای این معضل که روزانه جان تعداد زیادی از هم میهنان رو میگیره و در شیوه زندگی و اقتصاد خانواده‌ها اثرات بسیار بدی داشته برنامه‌ای نداشتند، آیا برایشان اهمیتی نداشته؟ کم اهمیت
بوده؟»