وعده‌های پوپولیستیکاندیداها

با فرا رسیدن فصل انتخابات، کاندیداهای ریاست جمهوری برای فتح پاستور سخت در تکاپو هستند. در شرایط کنونی و با توجه به اینکه کشور گرفتارمشکلات عدیده‌ای است و انتظار مردم و نخبگان، برنامه محور بودن تبلیغات کاندیداها در کمپین‌های انتخاباتی برای نجات کشور است. با کمال تعجب باز هم شاهد وعده‌های پوپولیستی از سوی کاندیداها هستیم. این در حالی است که، واقعیت دنیای کنونی حکایت ازآن دارد که اداره بهینه امور و رسیدن به توسعه ورفاه فقط با برنامه‌ریزی میسر است. دردنیای پیچیده، تودر تو،
مشبک و فوق العاده تخصصی کنونی، فقط و فقط با برنامه ریزی و مدیریت صحیح و به روز می‌شود کشور را اداره کرد. تخصصی شدن امور دردنیای کنونی به حدی است که برای مداوای چشم انسان که حدود ۷گرم وزن دارد چندین تخصص تعریف شده است.
بر اساس واقعیت‌های موجود، برنامه‌ریزی باید واجدمشخصات علمی، تخصصی، جامع، همه‌جانبه، فراگیر و بلندمدت باشد. برنامه‌ها باید براساس واقعیت‌های موجود و در نظر داشتن شرایط فرهنگی جوامع، استفاده از تجربیات جهانی و البته با خرد جمعی فن سالاران هدایت و اجرا شود.
از سوی دیگر، تجارب جوامع بشری ازتاثیرات مخرب افکار پوپولیستی و وضعیت اسفبار کنونی کشورهایی که در حال حاضر افکار پوپولیستی بر آن‌ها حاکم است، حاکی از مضر بودن پوپولیسم برای جوامع بشری است. بخشی از مشکلات کنونی کشورمان نیز نتیجه افکار وعملکرد پوپولیستی هشت‌ساله حاکم بر کشور بود.


بر اساس تجربیات جهانی و واقعیتهای موجود، حل مشکلات و نجات کشور از بحرانهای کنونی فقط وفقط با برنامه ریزی و مدیریت صحیح و
به روز میسر است. اما، متاسفانه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری باز وعده‌های پوپولیستی زیادی داده می‌شود که در وضعیت کنونی برای کشور سم است. به عنوان مثال، در حالی که دولت برای تامین بودجه یارانه ۴۵هزارتومانی مشکل دارد وبه لطایف الحیل متوسل میشود، باز شاهدیم که کاندیداها وعده افزایش یارانه و...میدهند.
به کاندید اهای ریاست جمهوری متذکر میشویم که وعده‌های پوپولیستی چاره علاج مشکلات عدیده اساسی، عمیق، حاد وساختاری که کشور گریبانگیر آن است، نیست.
کاندیداها برنامه مکتوب بدهند که به عنوان مثال:
۱ - برای رفع تحریم‌های ظالمانه که کشور را فلج کرده چه اقداماتی و طی چه زمانی
مد نظرشان است؟
۲- رشد اقتصادی صفر کشور در ده‌ساله اخیر را چگونه و طی چه برنامه‌ای به رشد اقتصادی ۸درصدی سند چشم‌انداز کشور میرسانند؟
۳- ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را چگونه و طی چه برنامه و زمانی میخواهند
حل کنند؟
۴- تورم ۴۰ درصدی را طی چه برنامه و چند سال به زیر ۱۰ درصد میرسانند؟
۵- نرخ بیکاری ۴۰ درصدی جوانان و بخصوص تحصیل کردگان را با کدام برنامه وطی چه مدت زمانی به وضعیت مطلوب میرسانند؟
۶-درمورد معضل مهاجرت نخبگان که خسارت نجومی به کشور وارد میکند برنامه‌هایشان را
ارائه دهند.
۷-برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی چه برنامه‌ای دارند؟
۸- درخصوص بحران آب و خشکسالی که تهدیدی اساسی برای امنیت ملی کشور است برنامه‌های خود را ارائه نمایند.
۹-کاندیداها باید در خصوص قومیتها، مرزنشینان و حل مشکلات آنهابرنامه‌های خود را ارائه کنند.
۱۰-در موردسیاست‌گذاری خارجی، راهبردخود را مشخص نمایند.
۱۱- از مشکلات اساسی کشورعدم انسجام و هماهنگی، جزیره‌ای بودن وعدم ارتباط منطقی بخشهای کشور با یکدیگر، کهنه وبه روز نبودن ساختار کشور، فاقد سیستم بودن و... ضروری است که کاندیداها برنامه‌های خود رادر خصوص این موارد اعلام کنند.
القصه، مردم، نخبگان و متخصصان منتظرند کاندیداهای محترم ریاست جمهوری برنامه‌های جامع خود را برای حل مشکلات خرد وکلان و اداره کشور در چارچوب استاندارد تعریف شده برای چهار سال آینده ارائه کنند، لطفا برنامه و نوع نگاه مدیریتی خود را اعلام نمایید.