فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداریم رد پای کرونای آفریقایی و هندی در تهران

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح روند بیماری در استان، از موارد تک‌گیر ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در تهران خبر داد و در عین حال درباره امکان جایگزینی دوز دوم واکسن‌های تزریق شده با دیگر واکسن‌های موجود، توضیح داد.
به گزارش ایسنا، نادر توکلی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران، گفت: البته شیب بسیار ملایم است و کماکان تعداد بستری‌های قابل توجه است اما خوشبختانه تعداد فوتی‌ها کمتر شده است‌. اما روند کاهشی مانند پیک‌های قبلی چشمگیر نیست. نسبت به دهم فروردین که پیک آغاز شد و تا انتهای فروردین به اوج خود رسید می‌توان گفت روند پیک بیماری تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است و تعداد بستری‌ها از حدود ۱۷۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده است و به همین ترتیب مراجعات سرپایی هم اکنون حدود ۴۵۰۰ نفر در روز است. تعداد کل بیماران از حدود ۱۰ هزار نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر رسیده است و فوتی‌های روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر شده است. حدودا هفته‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم و در ۳ یا ۴ هفته اخیر ۵۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم، البته کماکان مراجعات به مراکز درمانی ادامه دارد.
وی افزود: از طرفی در مواردی تعداد ترخیصی‌ها از تعداد بستری‌ها افزایش می‌یابد زیرا هم مراقبت‌ها افزایش یافته است و هم بیماری از نظر مرگ و میر و شدت، سیر آرام‌تری دارد. خوشبختانه میزان مرگ و میر افراد بالای ۷۰ سال کاهش یافته است که شاید به نوعی این موضوع را بتوان با گسترش پوشش واکسیناسیون مرتبط دانست.
موارد تک‌گیری از ویروس هندی و آفریقایی گزارش شده است


توکلی علت روند کاهشی گذر از پیک چهارم را حجم بالای ویروس معرفی و اظهار کرد: ما حجم زیادی از بیماران را در کلینیک‌های سرپایی مدیریت می‌کردیم تا با کمبودی مواجه نشویم، اما به نظر می‌رسد این رفتارِ یک ویروس جهش یافته است. البته این امکان از نظر اقتصادی وجود ندارد که تک‌تک بیماران از نظر اینکه به چه نوع جهشی از ویروس مبتلا شدند را بررسی کنیم هرچند که از نظر اپیدمیولوژیک‌ هم این موضوع توجیه ندارد ولی طبیعتا رفتار جدید ویروس با سال گذشته و ویروس ووهان متفاوت است‌. موارد تک‌گیری از ویروس هندی و آفریقایی هم در استان گزارش شده است اما اینگونه نیست که بخواهیم همه مبتلایان را مرتبط با این جهش‌ها بدانیم.
وی همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن، تاکید کرد: قطعا ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کند و بر این اساس و با رعایت آن‌ها، چالش ما به شدت کاهش می‌یابد.
به گفته وی، با سرعت بخشیدن به مقوله واکسیناسیون پیش‌بینی‌ها از روند بیماری بویژه مرگ و میر ناشی از آن طی روزهای آتی کاهشی است.
اگر پروتکل‌ها به درستی انجام نشود فراز و نشیب‌هایی خواهیم داشت
توکلی درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا نیز گفت: نمی‌توان صد درصد اعلام کرد پیک پنجم رخ می‌رهد یا خیر. طبیعتا اگر پروتکل‌ها به درستی انجام نشود فراز و نشیب‌هایی خواهیم داشت. محاسبه‌ای برای بررسی شدت عفونت ویروس داریم که بر اساس ضریبی به نام R بیان می‌شود. وقتی R کمتر از عدد یک باشد یعنی بیماری روبه کاهش است، در حال حاضر عدد R که در یک ماه اخیر کمتر از یک بوده است روند ثابتی را نشان می‌دهد که بیماری در اوج نیست.
وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران نیز اظهار کرد: هر فردی که دُز اول واکسن را دریافت کرده است در فاصله زمانی مشخص برای دریافت دُز دوم فراخوان می‌شود. طبیعتا فردی که دُز اول را دریافت کرده است، دُز دوم هم برایش کنار گذاشته شده است. فراموش نکنیم اینگونه هم نیست که الزاما دُز دوم پوشش کامل داشته باشد، در خیلی مواقع با همان دُز اول هم ایمنی نسبی حاصل می‌شود و حتی توصیه می‌شود تزریق دُز دوم را به تاخیر بیشتری هم بیاندازید تا بتوانید در مدت طولانی‌تری اثر واکسن را تجربه کنید ولی در هر حال چالش عمده در تزریق دُز اول است. از طرفی تزریق دُز اول در کسانی که سابقه ابتلا داشتند، همانند دریافت دُز دوم است. فعلا گزارشی از کمبود نداشتیم ولی بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت هم در حال صدور است و با ورود این واکسن چالش‌های ما هم کاهش می‌یابد.
توکلی درباره میران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران، گفت: بر اساس آخرین گزارشات در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها ۷۸ درصد بوده است. وقتی رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۰ درصد برسد خیال ما راحت‌تر است؛ هرچند که میزان رعایت هم در صنوف مختلف، متفاوت است و عدد اعلامی میانگینی از مجموع صنوف و شرایط است.
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا درصورت بروز مشکل در تامین دُز دوم واکسن‌های وارداتی، امکان تزریق واکسن‌های ایرانی به جای دُز دوم وجود دارد یا خیر؟، تاکید کرد: در دنیا ثابت شده است به جز واکسن‌های هوشمند که واردات آن به کشور ما صورت نگرفت؛ در سایر واکسن‌های کرونا که در کشور مصرف می‌شود و از ویروس کشته شده استفاده شده است می‌توان برای دُز دوم از واکسن‌های دیگر هم استفاده کرد. گرچه هنوز ما وارد این فضا نشدیم و در تهران با معضل نبود دُز دوم واکسن روبه‌رو نشدیم.
چه کسانی نباید دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟
واکسیناسیون علیه کرونا برای با اولویت گروه‌های در معرض خطر از بهمن سال گذشته در کشورمان آغاز شده و توصیه می شود که افرادی که نوبت‌شان می‌شود، حتما این واکسن را تزریق کنند، اما چه کسانی از نظر علمی نباید واکسن کرونا را تزریق کنند؟
بر اساس گزارشی از ایسنا، کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، حتما قبل از تزریق واکسن کرونا از پزشک آن مرکز سوال کنند که آیا می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند یا خیر. در عین حال کسانی که سابقه هر نوع آلرژی جدی دارند، حتما بعد از تزریق واکسن یک ربع تا نیم ساعت در مرکز واکسیناسیون تحت نظر بمانند.
همچنین اگر کسی بعد از تزریق واکسن، شوک آلرژیک شدید نشان داد، با دارو قابل درمان بوده و اصلا جای نگرانی نیست، اما کسانی که بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا واکنش آلرژیک شدید نشان دادند، نباید دوز دوم واکسن را دریافت کنند.
باید توجه کرد که حداکثر ایمنی واکسن کرونا چهار هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کروناست و ایمنی اولیه نیز چهار هفته بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا حاصل می‌شود، اما این ایمنی کامل نیست و باید حتما تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.
در عین حال فاصله تزریق بین دو دوز واکسن کرونا، در واکسن‌های مختلف، متفاوت است و نباید اصرار کرد که دوز دوم واکسن را زودتر از موعد تزریق کرد؛ زیرا ایمنی کمتری حاصل می‌شود.
بیماران خاص برای تزریق واکسن کرونا به کجا مراجعه کنند؟
روند تدریجی واکسیناسیون کرونا در حالی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است که واکسینه شدن بیماران خاص نیز به فراموشی سپرده نشده و این بیماران برای اطلاع از واکسیناسیون خود بر حسب نوع بیماری و روند انجام آن باید به سامانه‌های وزارت بهداشت مراجعه کنند.
محمد حسن شعبانی رئیس اداره پیوند، سرطان و بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، پیوندی، افرادی که بیماری‌های صعب العلاج دارند، با هماهنگی وزارت بهداشت واکسن کرونا را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که مراجعه می‌کنند، تزریق می شود و اکنون نیز این واکسیناسیون برای آنها آغاز شده و ادامه دارد. واکسیناسیون بیماران خاص، پیوندی و سرطانی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می‌شود و برای بیماران مبتلا به ام اس نیز با انجمن ام اس ایران هماهنگی لازم انجام شده تا اسامی آنها به بیمارستان‌ها برای تزریق واکسن کرونا اعلام شود.
شعبانی تصریح کرد: همچنین به منظور تسهیل خدمت رسانی به این بیماران در امر واکسیناسیون علیه کرونا اقداماتی مانند اینکه بیماران مبتلا به سرطان در هر بیمارستان دانشگاهی تحت درمان هستند برای تزریق واکسن به همانجا مراجعه کنند و بیماران نیز با معرفی نامه پزشک می‌توانند به مراکز درمانی خصوصی و دانشگاهی مراجعه کنند. بیماران دیالیزی در همان مرکزی که دیالیز می‌شوند، بیماران پیوند نیز در همان مرکزی که پیوند انجام دادند باید واکسینه شوند.
بر اساس شیوه نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسیناسیون بیماران خاص، نادر، صعب‌العلاج بیماران مبتلا به سرطان که در ۶ ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب‌العلاج در حال دریافت درمان‌ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند.
این بیماران برای دریافت واکسن باید به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاصای دریافت واکسن را ارائه کنند. پس از دریافت درخواست‌های واکسن، آمار بیماران متقاضی واکسن کرونا از طریق مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی اعم از دولتی و غیر دولتی به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند یا با معرفی پزشک معالج و گزارش پاتولوژی این بیماران به مراکز منتخب اعلامی از سوی معاونت‌های درمان ارجاع می‌شوند.
محل تزریق واکسن به این بیماران همان مراکز دولتی یا غیر دولتی درمانی خودشان است و با هماهنگی معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تیم واکسیناتور در زمان اعلام شده به آن مرکز مراجعه می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا گزارش‌های فوتبال دیگر دلچسب نیست؟ دلتنگی برای صدای عادل شهاب زمانی حضور در انتخابات؛ مشارکت «واقع بینانه» با نگاه به آینده سودی که الکاظمی از ناامنی عراق می‌برد «زمین سوخته» بازی تازه در عراق چرا هر روز بر تعداد کودکان کار افزوده می‌شود؟ فرمانروایان خیابان یا بینوایان کوچک؟ فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداریم رد پای کرونای آفریقایی و هندی در تهران چرا کاندیداها برنامه زیرساختی برای اقتصاد ندارند؟ برنامه فورس‌ماژور اقتصاد ایران راند دوم مناظره گروهی هم نتوانست عیار نامزدها را نشان بدهد مناظره های خواب آور روحانی دو اصل قانون اساسی را نقض کرده است معرفی رئیس جمهور به قوه قضاییه پاسخ اسکوچیچ به خبرنگار جنجالی بحرین به خودتان افتخار کنید از ایران سه گل خوردید! سفر هیئت رسمی وزارت کشاورزی عراق به ایران وزیر کشور مطرح کرد احتمال آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی در هفته‌ پایانی خرداد پیشنهاد آنکارا برای پذیرش نقش امنیتی در آینده افغانستان