آقای روحانی! خودتان دفاع کنید


روحانی عصبانی است، این روزها عصبانی‌تر از تمامی دورانی که او سکاندار دولت بوده، زیرا معتقد است در مناظره‌ها و شعارهای انتخاباتی به دولت،
به نظام و به مردم جفا شده است. دولت رسماً تقاضای پاسخگویی ارائه داده و اینک آن درخواست با موافقت مشروط رو در رو شده است. اگرچه حسن روحانی به تمامی حرف‌ها و کنایه‌ها و کم و کاستی‌های ارائه شده در سخن نامزدها در جلسه‌ی هیئت دولت، مفصل پاسخ داده اما «کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» به دولت ۸ دقیقه فرصت داده است تا پیرامون آن چه لازم می‌داند با رعایت برخی موازین و مقررات پاسخ دهد. آفتاب یزد گزینه‌های احتمالی پاسخگویی از جانب دولت را بررسی کرده است اما یک پیشنهاد خیلی خاص برای دولت دارد و آن این که «حسن روحانی»
بهترین فرد برای پاسخگویی است و شایسته است این فرصت به این آسانی از دست نرود!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: رئیسی و قاضی زاده‌ی هاشمی دو نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده بود - فرصت‌های دو و پنج دقیقه‌ای - استفاده نکردند؛ عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «درخواست آقای همتی در دست بررسی است» همین عضو اما از فرصتی ۸ دقیقه‌ای سخن گفته است که دولت می‌تواند با استفاده از آن به برخی مسائل که حسن روحانی آن‌ها را اجحاف در حق دولت، مردم و نظام دانسته است دفاع کند. سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از برگزاری جلسه برای تغییر در نحوه ساختاری مناظره


سوم خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند. به گزارش ایسنا، سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تغییر در برگزاری مناظره سوم، اظهار داشت: ما در مناظره اول یک پیک مشارکت زدیم که برای ما راضی‌کننده بود اما روی مناظره دوم برآوردمان این است که تاثیرگذاری چندانی نداشته است. وی با بیان اینکه مناظرات ۴۰درصد مخاطب داشته است؛ گفت: این میزان مخاطب با حد انتظارمان فاصله دارد. این عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از برگزاری جلسه برای تغییر در نحوه ساختاری مناظره سوم خبرداد و گفت: این جلسه عصر امروز در صدا و سیما برگزار خواهد شد. مناظره سوم درباره مشکلات و دغدغه‌های مردم خواهد بود. قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به درخواست دولت برای پاسخ به اظهارات برخی نامزدها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری زمان پخش برنامه دفاعیه دولت را پیش از آغاز سومین مناظره عنوان کرد و گفت: در صورتی که در مناظره سوم نیز درخواست و شکایتی به کمیسیون ارسال شود، تا پیش از پایان زمان تبلیغات، شکایت‌ها قابل رسیدگی و پخش است.
> از فرصت ۸ دقیقه‌ای دولت چگونه استفاده خواهد شد؟!
فشار افکار عمومی بوده است یا پاسخ مثبت به خواسته‌ی قانونی دولت چندان تفاوتی ندارد حالا مهم نحوه‌ی استفاده از ۸ دقیقه فرصتی است که دولت حسن روحانی می‌تواند از آن برای رفع برخی ابهام‌ها بهره ببرد. برخی ممکن است ادعا کنند این ۸ دقیقه باید روی آنتن زنده باشد که در پاسخ عده‌ای دیگر معتقدند ممکن است حرف‌هایی زده شود که پاسخ گویی‌های متعددی را طلب کند و در حالی که تنها یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی است، در نیافتادن به ورطه‌ی حواشی می‌تواند دلیل برخورد احتیاط گونه ی «کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» باشد و اما سوال فرعیِ ماجرا آن است که از سوی دولت، کدام چهره در مقام پاسخگویی، پیش روی مردم حاضر خواهد شد؟
> چه کسی بهتر از «ظریف؟» اما...
حتماً معذوریت‌ها و محدودیت‌هایی در این پاسخگویی ضبط شده وجود دارد واگرنه گزینه‌ی پیشنهادی ما برای پاسخگویی ۸دقیقه‌ای، محمدجواد ظریف است؛ شخصیتی که برای چنین مواقعی، آمادگی‌های بسیاری دارد. کاریزمای بالا، قدرت استیلا و توان کنترل زمان برای بر زبان آوردن رئوس مطالب ما را مجاب می‌کند که ظریف را مقدم بر تمامیِ گزینه‌های دیگر بدانیم اما حتم داریم به لحاظ بسیاری ملاحظه کاری ها، اساساً چنین فرصتی به ظریف داده نخواهد شد
واگرنه و به اصطلاح معمول، چه کسی بهتر از «ظریف؟»
> ربیعی گزینه‌ی اول
اگرچه گزینه‌ی نخست می‌تواند «محمود واعظی» باشد اما عملاً این فرصت به صورت کاملاً طبیعی باید در اختیار «سخنگوی دولت» قرار داده شود. منهای این مسئله ربیعی در ماه‌هایی که به عنوان سخنگوی دولت انجام وظیفه می‌کند توانسته از پس بسیاری چالش‌ها و حواشی برآید. نکته‌ی دیگر رابطه‌ی خوب ربیعی با بخش‌هایی از رسانه است که احتمالا در بازتاب و بازنشر دفاعیات او از دولت می‌توانند موثر باشند.
> نوبخت گزینه‌ی دوم
در این جا می‌خواهیم باز هم فرصت را در اختیار «محمود واعظی قرار ندهیم به دو دلیل؛ نخست این که نوبخت در سخن گفتن چیره‌دست‌تر از واعظی است و دیگر این که نوبخت از بسیاری از مسائل خبرهایی دارد که شاید دیگران کمتر بدان واقف باشند!
از کنار این دو مورد که بگذریم، نوبخت مدت‌ها در نقش سخنگوی دولت رو در روی رسانه‌ها قرار داشت و می‌تواند گزینه‌ی موثری باشد.
> شریعتمداری گزینه‌ی سوم
بعدِ ربیعی و نوبخت، شریعتمداری که تا مرحله‌ی ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیش آمد برای پاسخگویی، گزینه‌ی محتمل و مناسبی است. رابطه‌ی شریعتمداری و بدنه‌ی دولت، رابطه‌ی تنگاتنگی است ضمن آن که انگیزه‌های لازم برای پاسخگویی
نیز دارد.
> محمود واعظی گزینه‌ی چهارم
نزدیک‌ترین شخص به حسن روحانی، محمود واعظی است و از این زاویه، آگاه‌ترین فرد به عیان و نهان دولت، خودِ او است ضمن آن که واعظی علاوه بر نزدیک ترین، تاثیرگذارترین شخص در بدنه‌ی دولت نیز به شمار می‌آید. تاثیرگذاری‌ای که البته در جاهایی به ضرر حسن روحانی تمام شده اما یکی از ۴ گزینه‌ای که می‌تواند در مقام پاسخگویی برآید «محمودواعظی» است!
> پیشنهاد آفتاب یزد؛ حسن روحانی!
این که پیش از آخرین مناظره به دولت زمان اختصاص داده شده تا بتواند از خود دفاع کند، ابهامات را برطرف کند یا در مقابل آن چه تخریب و بی‌انصافی نامیده منفعل نباشد، باید به فال نیک گرفته شود زیرا در هر صورت می‌توانست این درخواست دولت نیز مانند
بسیاری از درخواست‌ها که طی همه‌ی سال‌هایی که مناظره‌ها برگزار شده و برخی برای خود این حق را قائل بوده‌اند که از تریبون صدا و سیما از خود دفاع کنند، نادیده گرفته شود و اما نادیده گرفته نشده است. حرف و حدیث‌ها که چرا و چگونه این ۸ دقیقه زمان برای پاسخگویی در اختیار دولت قرار گرفته نیز بسیار است اما بر اساس اخبار منتشره بی‌هیچ تحلیل و اضافاتی این است که «کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» این حق را برای دولت قائل شده و حالا فرصت برای بحث بر سر چرایی‌ها نیست و باید بر چگونگی‌ها متمرکز شد.
برخی ممکن است بگویند رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ حرف و سخن و ادعایی را بی‌پاسخ نگذاشته است. او از تریبون هیئت دولت و هرجایی که فرصتی در اختیارش بوده استفاده کرده تا به بسیاری از طعنه‌ها و کنایه‌ها پاسخ دهد اما این فرصت ۸ دقیقه ای، می‌تواند بهترین و آخرین فرصت باشد.
ساده و صمیمی می‌گوییم، اگرچه ممکن است مردم توجهی نکنند یا هر آن چه گفته می‌شود از صدا و سیما منتشر نشود و یا اساساً ۸ دقیقه فرصت اندکی برای پاسخگویی به انبوهی از حرف‌ها و ادعا‌ها باشد اما پیشنهاد آفتاب یزد به «حسن روحانی» آن است که: «آقای روحانی، خودتان دفاع کنید شاید این آخرین و بهترین فرصت باشد!»