رئیس جمهور منتخب باید بوی نان گرم دهد!

ناصربدری رز‪-‬ مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری به سیاق دوره اول برگزار شد. دراین مناظره‌ها نحوه طرح مسائل کلان کشور از سوی مجری برنامه و استماع نقطه نظرات کارشناسی کاندیداها و کالبد شکافی طرح‌های اصلاحی و برنامه‌های تدوینی ایشان پیرامون معضلات مبتلابه کشور از خلاقیت وجذابیت لازم برخوردار نبود. بگونه‌ای که علاوه برعدم اعلام رضایت اقشار مختلف مردم از شیوه برگزاری مناظره که در فضای مجازی منعکس شد، اعتراض تعدادی از نامزدها را نیز برانگیخت. امید می‌رود کارشناسان ذی ربط در این ارتباط به کنش‌ها و بازخورد اجتماعی موضوع اهمیت داده و با تغییر رویه اساسی، در چند محور و مسئله مشخصی که امروزه از دغدغه‌های اصلی و اولویت دار مردم میباشد، رئوس برنامه و دیدگاه‌های همه نامزدهارا بطور شفاف جویا شوند. صرفنظر ازبحث پیرامون این نقیصه کلی، آنچه توجه نگارنده این سطور کوتاه را به خود جلب کرد، خلاقیت ذهنی یکی از کاندیداها بود با بیان این عبارت: «من گشت ارشاد میگذارم اما نه برای مردم بلکه برای مدیران». این جمله بیانگر موضعگیری شفاف وی در صحن مناظره بوده و انگشت صحه بر روحیه فسادستیزی گوینده مطلب گذاشت. بطوریکه با طرح این عبارت کلیدی از یک سو هجمه‌های شبهه‌انگیز رقبا را فروکش ساخت و از طرفی نیز به انبوهی از سوالات ذهنی قاطبه مردم در رابطه با تداوم سیاست فسادستیزی مطرح شده توسط ایشان پاسخ صریح داده شد.
بر همین اساس بنظر میرسد در مبحث سوء مدیریت‌های کلان اقتصادی و برخورد جدی با مدیران خاطی، ابتدا بهتر است نیم نگاهی به خروجی و آثار مخرب مجموعه بی‌تدبیری‌ها و مسئولیت گریزی
رایج در سیستم مدیریتی کشور داشته باشیم. پدیده ‌ای بنام
فقر و محدودیت و افزایش روز افزون اختلاف طبقاتی که نمود عینی آن در سفره‌های اقشار محروم وآسیب‌پذیر جامعه بالعینه ملموس بوده و با اصطلاح کوچک شدن سفره‌های مردم زبانزد عام و خاص شده و اخیرا نیز از سوی نامزدها با همین اسم و رسم بیان میشود! .


آنچه دراین مناظره‌ها مغفول مانده بازخوانی تبعات ناگوار این سفره‌های خالی بود...درکدام بخش این مناظرات بیان شد بسیاری از جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، در ازاء قیمت یک عدد ساندویچ وحتی نصف آن یک روز از دیباچه عمرشان با کار کردن در فروشگاه و شرکت‌ها تورق میخورد؟ چگونه آمار رو به تزاید طلاق، بیکاری، ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی دمار از روزگار مردم درآورده است؟
آیا گفته شد سالیان متمادیست زنان و کودکان و جوانان نشسته بر کنار این سفره‌های کوچک و خالی لب‌هایشان از قحطی لبخند ترک برداشته و پژمردگی بر وجودشان مستولی گشته است؟ و اغلب مردم باواژه‌هایی همچون گوشت و مرغ، مواد پروتئینی، میوه‌جات و... غریب و نا آشنا بوده و به معنی واقعی کلمه زمینگیر شده اند؟
درکدام سوال مجری به مقوله گردن فرازی و مصونیت اعجاب‌انگیز رانت خواران، ویژه خواران و اختلاس گران اشاره شد؟ چرا مطرح نشد روز به روز فقراء فقیرتر و اغنیاء غنی‌تر میشوند و این یعنی فاجعه عظیم اجتماعی و مرگ تدریجی امید وآرزو... چرا نامزدها عناوین معضلات جاری را شمارش میکنند و نمی‌گویند برای نابسامانی‌های جاری کشور به نسبت مسئولیتی که داشته اند، برمسئولان ناکارآمد بانگ اعتراض برآورده اند.چرا از نامزد سوال نشد در این جنگ خانمان‌سوز اقتصادی سهم تجربه عینی شما و اعضای خانواده محترم در مواجهه با کمبودهای موادغذایی، گرانی کالاها، فقر و گرسنگی چقدر بوده است؟ وقس علی هذا...
بطور یقین اگر لحظاتی در سفره‌های خالی مردم متفکرانه متمرکز شویم پاسخ این سوالات و عمق فاجعه نمایان‌تر خواهد شد. مع الوصف بنظر میرسد قبل از استقرار گشت ارشاد برای مدیران، گشت رونق برای کسب وکار و سفره‌های خالی مردم از اولویت خاصی برخوردار است چراکه رئیس جمهور منتخب درگزارش عملکرد سه ماهه اول خود باید در مقابل مردم بایستد و صراحتاٌ به این سوال اساسی و اولویت دار پاسخ دهد که برای سفره‌های خالی مردم چه کرده است؟ در آن لحظه هیچگونه نفاق و فرافکنی و یا عذر و بهانه‌ای بسان روش متداول این ایام، پذیرفته نخواهد شد. جان کلام اینکه رئیس جمهور باید بوی نان گرم دهد وگرنه بدجوری قافیه را خواهدباخت.