نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم


به گزارش خبرگزاری میزان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، گفت: در دستورالعملی که برای حفظ کرامت انسانی در قوه قضائیه صادر شده، تأکید کرده‎ایم که باید به دیگران و خواست آنها، حتی اگر یک فرد زندانی باشد، توجه شود.
رئیسی با بیان اینکه «اگر کسی مرتکب جرمی شده، مجازات شود، اما نباید شخصیت او شکسته شود که قابل بازاجتماعی شدن نباشد»، متذکر شد: مبادا کسی به‎خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی‌بازی حق خود را بگیرد.
وی افزود: یکی از مسائل مهم که باید در همه بخش‌های نظام مورد توجه قرار گیرد، توجه به مردم و خواست و دغدغه‎ های آنهاست و یکی از موضوعات مهم در حفظ کرامت، مبارزه با فساد است.


رئیس قوه قضائیه با بیان این که «امروز مبارزه با فساد حتی در مباحث انتخاباتی به عنوان گفتمان غالب در کشور تبدیل شده است»، گفت: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم.
رئیسی ادامه داد: باید روحیه مبارزه با فساد و کژی‎ها همه‌جا حاکم باشد و در کنار نظارت‎های پسینی به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه هم توجه ویژه داشته باشیم تا از بروز مفاسد جلوگیری شود.
انجام هزار ملاقات الکترونیکی زندانیان
در این جلسه، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با ارائه گزارشی اعلام کرد: پروژه ملاقات تصویری زندانیان با خانواده‎هایشان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک و واحد‌های قضایی از اول اردیبهشت‌ماه عملیاتی شده و در ۷ استان نزدیک به هزار دیدار از این طریق انجام شده است.
زارع‌پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین زیرساخت‎های هوشمندسازی دستگاه قضا افزود: در هفته قوه قضائیه پنج هزار اتاق دادرسی الکترونیک جدید راه اندازی خواهد شد و تا پایان شهریورماه نیز همه شعب قضایی سراسر کشور به امکانات ارتباطات تصویری دادرسی الکترونیکی مجهز خواهند شد.
عدم همکاری گمرک در مبارزه با قاچاق
حجت‌‎الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با اشاره به تکلیف قانونی دستگاه‎ها برای راه‎اندازی سامانه‎های شناسایی و مبارزه با قاچاق ارز تا پایان سال ۹۸، گفت: باید ۴۰ سامانه با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی و قضایی و انتظامی راه‎اندازی می‎شد، اما مسئولان چند دستگاه به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند که گزارش قصور و ترک فعل گمرک به دادستانی تهران ارسال شده و گزارش مربوط به سایر دستگاه‎ها هم برای ارسال به مراجع قضایی در حال تکمیل است.
بازدید و بازرسی از 1778 زندانی در سراسر کشور
رئیس سازمان زندان‎ها نیز در این نشست با ارائه گزارشی از سفر استانی خود به همراه مدیران ستادی این سازمان به ۳۱ استان کشور، گفت که در این سفر‌ها با تشکیل تیم‌های کاری از تک‌تک زندان‌های کشور تعداد هزار و 778 بازدید و بازرسی به عمل آمده است.
محمدمهدی حاج‎‌محمدی، اشتغال را یکی از مهم‌ترین زمینه ‎ها و علل بزهکاری عنوان کرد و با اشاره به ایجاد اشتغال ۵۰ درصدی در زندان‌ها و برنامه سازمان متبوعش برای افزایش این میزان به ۸۰ درصد در سال جاری خاطر نشان کرد که مدیران سازمان زندان‌ها در نیمی از استان‎های کشور متعهد شدند در نیمه اول سال این رقم تحقق یابد.
حاج‎ محمدی توجه به خانواده زندانیان را از مهم‌ترین دستورکار‌های سازمان زندان‌ها برای توجه به مسائل و مشکلات زندانیان عنوان کرد و از ایجاد امکان ملاقات تصویری زندانیان با خانواده‎‌هایشان به عنوان یکی از اقدامات در این زمینه یاد کرد که رضایت‎مندی خانواده‎ها را به‌دنبال داشته است.
وی همچنین از ۱۸۰۰ بازدید مدیران سازمان از زندان‌های کشور طی یکسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ هزار زندانی در
۶ مناسبت مورد عفو واقع شده اند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب فردا ساعت 19 با مردم سخن می‌گویند وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟! نوبت حماسه مردم مقابل تحریم و شومنیسم(یادداشت روز) اخبار ویژه یک اشغالگر قاتل رفت/یک اشغالگر قاتل دیگر آمد افتتاح یک مؤسسۀ سؤال‌برانگیز در نفت با وجود هشدار نهادهای نظارتی مجوز مصرف واکسن ایرانی کوو ایران برکت صادر شد سخنگوی شورای نگهبان اظهارات مصلحی را درباره روند تأیید صلاحیت‌های سال 92 رد کرد ناوشکن‌ دنا و ناو مین‌شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش پیوست شریعتمداری: میزان مشارکت در انتخابات صد در صد است رئیس­‌جمهور: لازم باشد غنی­‌سازی بالای 63 درصد هم انجام می‌­دهیم نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم سخنگوی دولت: دقت نکردیم رئیسی، ‌نقشی در فیلترینگ تلگرام نداشته است پرچم اقتدار جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس(نگاه) وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟! وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟!