راه اندازی ۲ هزار واحد تولیدی تعطیل شده


سخنگوی قوه قضاییه گفت: عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و زیان و خسارت محض است اما مردم انقلابی ایران در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ نشان دادند که در ناامید کردن دشمن حماسه سازند.
به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری افزود: انتخابات را پیش رو داریم؛ انتخابات یعنی انجام تکلیف، احقاق حق و ستاندن حق خویش. عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و زیان و خسارت محض است اما مردم انقلابی ایران در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ نشان دادند که در ناامید کردن دشمن حماسه سازند. ان‌شاالله در جمعه این هفته مردم ما با حضوری حماسی، حماسه‌ای دیگر می‌آفرینند.
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی اولویت دستگاه ماست و تا زمانی که با این پرونده‌ها مواجه باشیم، این رسیدگی‌ها را با قاطعیت انجام می‌دهیم. قدری به خاطر ایام انتخابات فعالیت‌ها و تلاش‌های همکاران ما تحت الشعاع نامزدها قرار گرفت. برای اینکه به مردم اطمینان دهم که امر مبارزه با مفاسد با قوت انجام می‌شود؛ چندی از آرا را می‌خوانم. رسیدگی‌های قضایی در پرونده موسسه اعتباری ولیعصر و توسعه البرز انجام و حکم نهایی صادر شد. «حسن قوریانی» ۲۰ سال حبس، شلاق و ضبط کلیه اموال، «مهدی بهرامی» ۱۲ سال حبس، شلاق و ضبط اموال و «محسن حاتمی نژاد» ۱۰ سال حبس و ضبط اموال؛ دارایی این موسسات شناسایی و ۴۱۳ میلیارد ریال در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و مطالبات ۳۴۷۵ نفر از سپرده گزاران وصول شده است.
اسماعیلی افزود:‌ در پرونده کیمیا خودرو متهمان «دلینا فتاحی نیا» به ۲۰ سال حبس، «مهدی فتاحی نیا» به ۲۱ سال حبس و «مرتضی فتاحی نیا» به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. ۱۴ نفر دیگر در این پرونده قبلا محکوم شده بودند و رسیدگی به پرونده صدرا نفت سپاهان انجام شد. فردی در این پرونده با تشکیل صندوق مبادرت به جلب سرمایه‌های مردم کرده بود. «مجید آوش» به ۲۰ سال حبس، ضبط اموال غیرقانونی محکوم شد.



وی در خصوص فایل صوتی ظریف گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل شده و از افراد متعددی به عنوان مطلع تحقیق شده و برخی از افراد که در مظان اتهام بودند، ممنوع‌الخروج شدند و برخی با قرار تامین آزاد هستند. تحقیقات در ارتباط با این موضوع توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال انجام است و به محض کامل شدن تحقیقات، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
اسماعیلی در خصوص پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و اعلام موضع دولتمردان کشور اوکراین گفت: مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران هستند و این مرجع در تقسیم صلاحیت‌ها در حوزه سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گرفته یکی از رسیدگی‌های دقیق را دادسرای نظامی انجام داده است. پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و به زودی رأی صادر خواهد شد. مواضع حقوقی و قضایی اجازه نمی‌دهند که کشوری دیگر در روند رسیدگی ما دخالت کند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه در مناظرات انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها اعلام کردند علت تعطیلی واحد‌های دولتی که توسط قوه قضاییه بازگشایی شدند احکام قوه قضاییه بوده گفت: حمایت از واحد‌های تولیدی در دستور کار ماست و ادعایی که گفته شد خود واحد‌های قضایی آنها را تعطیل کردند درست نیست و یک درصد واحد‌ها پرونده قضایی داشتند و در همین پرونده‌ها هم ما به سراغ تعطیلی نرفتیم بلکه مدعیانی داشتند و نظام بانکی علیه آن‌ها طرح دعوا کرده و قوه قضائیه در مقام رسیدگی بانک‌های طلبکار وارد عمل شده است.
اسماعیلی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد واحد‌های تولیدی رای قبلی قضایی نداشتند قوه قضائیه ۲ هزار واحد تولیدی را راه انداخت در ایلام ۵۶ واحد، تهران ۵۲ واحد تولیدی با ۶ هزار و ۴۱۴ کارگر، در خراسان رضوی ۱۷۳ واحد، در فارس ۱۳۵ واحد، قزوین ۶۲ واحد و در گیلان ۷۸ واحد تولیدی راه اندازی شدند.
اسماعیلی درباره حکم پرونده ۱۱ متخلف بانک مرکزی و شهرداری سابق اظهار کرد: قوه قضاییه برای آنها اقدامات خوبی انجام داده و برخی از محکومان آن‌ها در زندان هستند و مطالبات بانک‌ها وصول شده است در مجموع با پیگیری قوه قضائیه بالغ به ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده قوه قضائیه بیکار ننشسته و گفتم این‌ها اقداماتی است که توسط قوه قضائیه انجام گرفته است.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده فرشتگان بیان کرد: این پرونده کثیر‌الشاکی است و به شعبه ویژه رسیدگی اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده و خوشبختانه به موازات کار قضایی سعی می‌کنیم اموال را شناسایی کنیم و استرداد طلب طلبکاران را انجام دهیم و بانک مرکزی همکاری‌های خوبی داشته و خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی تخصیص داده و از محل این خط اعتباری تسویه مطالبات طلبکاران انجام شده و تقریباً ۱۹۰ مورد از طلبکاران بزرگ باقی مانده و نسبت به تسویه مطالبات این افراد اقدام می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی ادامه داد: سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلامیه رسمی داده است که حکم صادر شده و حکم در دیوان عالی کشور تأیید شده اما تعجب می‌کنم چرا برخی از افراد اظهار می‌کنند از این احکام بی‌خبر هستند.
وی درباره رأی دیوان عالی کشور و وقف جنگل‌های آق مشهد گفت: این پرونده رسیدگی شده بود و با گزارش رئیس دادگستری اعاده ماده ۴۷۷ شد و رأی موقوفه بودن این جنگل نقض شد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز رأی ابلاغ نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آمار گزارش تخلف انتخاباتی گفت: از زمانی که بخشنامه رئیس قوه قضائیه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی صادر شد تا کنون یک هزار و ۳۷۳ گزارش مردمی در مورد انتخابات ثبت کرده‌ایم و اقدامات موثری درباره آنها انجام شده است و اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز این تخلفات با کمک دادستان‌ها انجام شده و لازم است تشکر کنم از همکارانم در ستاد‌های انتخاباتی که از زمان صدور دستورالعمل تاکنون ۱۴۳ جلسه تشکیل شده و ۴۰۰ مصوبه داشته است.
وی در پاسخ به اینکه آیا در زندان‌ها صندوق رأی وجود دارد گفت: احراز هویت توسط برخط انجام می‌شود، مقدمات لازم این کار صورت گرفته و هماهنگی لازم برای اعزام صندوق به زندان‌های سراسر کشور انجام شده است.
اسماعیلی در خصوص قطع برق و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن گفت: پرونده قطع برق به بازرسی کل کشور ارجاع داده شده، هنوز نتیجه بررسی‌های این سازمان نهایی نشده، اگر خروجی این سازمان مستلزم تعقیب برخی از مدیران باشد قطعاً این کار انجام می‌شود و اگر خروجی این سازمان چیز دیگری باشد به سایر احکام قضائی بسنده می‌شود. سخنگوی دستگاه قضا درباره تبعه چینی که اقدام به انتشار فیلم دختران ایرانی کرده بود گفت: پس از حادثه‌ای که رخ داد و فیلم‌هایی که در فضای مجازی در ارتباط با این موضوع منتشر شد، قوه قضائیه با همکاری ناجا ورود کرد و موفق شدیم این فرد شناسایی کنیم و یکی از همدستان او را هم شناسایی و دستگیر کنیم، این پرونده دو متهم دارد و در چارچوب ضوابط قانونی در حال اجرا است، برای اینکه این افراد قبل از رسیدگی از کشور خارج نشوند (چون که با قید وثیقه آزاد هستند)، ممنوع‌الخروج شدند.