نادیده گرفتن ظرفیت نیروگاه‌های کوچک باعث خاموشی‌ها


رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: وزارت نیرو برای جبران خاموشی‌ها، برق با قیمت بالا وارد می‌کند، اما نمی‌تواند بدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک را پرداخت کند. سیداحسان صدر رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک با اشاره به مطالبات نیروگاه‌های کوچک مقیاس گفت: در حال حاضر نیروگاه‌های مقیاس کوچک یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند که این رقم مربوط به سال ۹۶ است و از شهریور سال گذشته هم چیزی دریافت نکرده‌ایم. او ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک بالاست، اما عدم پرداخت بدهی و نبود پول برای خرید تجهیزات و اورهال (تعمیر) نیروگاه‌ها کار را سنگین کرده است؛ به طوری که خاموشی‌های اخیر در کشور به دلیل عدم پرداخت بدهی وزارت نیرو برای خرید تجهیزات نیروگاهی است. رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک اضافه کرد: وزارت نیرو این روزها از ترکمنستان، آذربایجان و غیره، برق برای جبران خاموشی‌ها با قیمت وارد می‌کند، ولی نمی‌تواند بدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک را که می‌تواند از خاموشی برق در کشور جلوگیری کند، پرداخت کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان صدر گفت: برآورد ما این است که ما خاموشی به دلیل عدم اورهال به موقع داریم، چرا که سرمایه گذاران کمی در بخش نیروگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند. رئیس انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک در پایان بیان کرد: نیروگاه‌های مقیاس کوچک مزیت‌های زیادی برای صنعت برق به همراه دارند، اما به دلیل برخی مشکلات چرخ این نیروگاه‌ها به خوبی به چرخش در نیامده و موانع زیادی بر سر توسعه این نوع نیروگاه‌ها وجود دارد.

کشف بیش از ۲ هزار دستگاه ماینر در یک روز
در حالی که کشور دچار کمبود برق است برخی افراد با سوءاستفاده و خودخواهی هرچه تمام‌تر تنها به فکر منافع شخصی خود بوده و با به کارگیری دستگاه‌های ماینر مصرف روزانه برق را از آنچه که هست بیشتر و بیشتر می‌کنند. در همین راستا سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: در یک عملیات از پیش طراحی شده، بیش از ۲ هزار دستگاه غیرمجاز رمزارز که در مراکز متعددی نصب شده بودند، کشف و جمع آوری شد. مصطفی رجبی مشهدی، گفت: این برنامه یکی از بزرگترین عملیات‌های هم زمان از پیش طراحی شده بود که با دریافت گزارش‌های مردمی و هماهنگی ۳۵ شرکت توزیع نیروی برق در ۲۶ استان، با همکاری مشترک عوامل حراستی و فنی، نیروی انتظامی و مراجع قضائی به انجام رسید. وی افزود: در این عملیات نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز که در مراکز متعددی نصب شده و از برق به‌صورت غیرقانونی برای استخراج استفاده می‌کردند، کشف و جمع آوری شدند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه شناسایی این مراکز از طریق گزارش‌های مردمی انجام شده است که جای تقدیر دارد، اظهار داشت: مردم می‌توانند اطلاعات خود را درباره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات ثبت کنند تا رسیدگی شود. اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملاً محرمانه باقی می‌ماند. گفتنی است با اوج گرفتن گرما و به دلیل ضعف در زیرساخت‌های تولید برق کشور با مشکل کمبود برق مواجه شده است. به همین منظور و برای جلوگیری از خاموشی منازل مردم، رییس جمهور استخراج رمز ارز را در این برهه غیرقانونی اعلام کرده و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.

مصرف برق افزایش پیدا کند؛ امکان پاسخگویی به تقاضای مشترکان سخت می‌شود
همچنین معاون هماهنگی توانیر بیان کرد: اگر روند افزایش مصرف برق با شدت کنونی در ماه‌های آینده ادامه پیدا کند، امکان پاسخگویی به تقاضای برق مشترکان مهیا نیست. غلامعلی رخشانی مهر گفت: هنوز فصل تابستان آغاز نشده، اما گرما در بیشتر نقاط کشور شدت یافته است؛ پیش بینی ما برای روز‌های آینده به خصوص روز چهارشنبه این است که مصرف به بالای ۶۰ هزار مگاوات برسد؛ به طوری که برای روز‌های پنجشنبه و جمعه این رقم به عدد ۶۲ هزار مگاوات هم خواهد رسید. او ادامه داد: متاسفانه با شدت یافتن گرما در کشور، در تامین انرژی با مشکل روبه‌رو هستیم، توصیه ما به مردم این است که الگوهای مصرفی را به شدت رعایت کنند. وی اضافه کرد: مصرف برق در تهران در روز‌های آینده به شدت بالا خواهد رفت، ولی تا روز گذشته ۳ هزار و خورده‌ای مصرف پیک گزارش شده است. در حال حاضر بیشترین مصرف در پایتخت مخصوص صنایع، ادارات و بخش خانگی است. رخشانی مهر اضافه کرد: همه دستگاه‌های اداری و اجرایی موظف هستند که مصرف خود را تا ۵۰ درصد و در ساعات نبود کارمندان به ۱۰ درصد کاهش دهند تا در هیچ کجای شهر یا کشور خاموشی اعمال نکنیم.