داستان درگیری‌ها در پشت صحنه سریال گیسو!

شهروندآنلاین: صحبت‌های اخیر تهیه‌کننده سریال گیسو که در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور درباره همکاری اجباری خود با منوچهر هادی به عنوان کارگردان این سریال گفته بود؛ علاوه بر اینکه نشان از اختلافات پشت پرده پرشمار در پشت صحنه این سریال دارد، راز ضعف‌های پرشمار و افت گام به گام و روز به روز فزاینده سریال‌ها و فیلم‌های این کارگردان را نیز تا حد زیادی فاش می‌کند.

دعوا پشت صحنه سریال هومن کبیری در کنار گلزار و منوچهر هادی

هومن کبیری تهیه‌کننده سریال گیسو یا همان «عاشقانه ۲» در کنار ابراز نارضایتی از همکاری با منوچهر هادی گفته بود که گیسو در شرایط عجیبی ساخته شده است. به گفته او «پس از توقیف فیلم رحمان 1400 و شکست سریال دل، پلتفرم نماوا درباره حضور منوچهر هادی به عنوان کارگردان دچار تردید شده بود و به این دلیل حتی قرارداد هادی نیز فسخ شده بود؛ اما به توصیه محمدرضا گلزار که ازشان خواسته بود فرصت دیگری به منوچهر هادی داده شود، پلتفرم نماوا دوباره او را برای کارگردانی سریال گیسو انتخاب کرده است.» هومن کبیری همچنین گفته که «محمدرضا گلزار و هومن سیدی به درخواست من در این سریال حضور پیدا کرده‌اند و حاضر به همکاری دوباره با منوچهر هادی نیستند»؛  صحبت‌هایی که نشان از اختلافات فراوان بین تهیه‌کننده و کارگردان سریال گیسو دارد. این در حالی است که منوچهر هادی پیش‌تر در اینستاگرامش گفته بود که خودش چند باری از کارگردانی این سریال انصراف داده، اما هومن کبیری با پادرمیانی گلزار او را برای ساخت گیسو مجاب کرده است.

معجزه عاشقانه



صحبت‌های هومن کبیری، تهیه‌کننده سریال گیسو که حکایت از اختلافات منوچهر هادی با ستارگان سریالش می‌کند، می‌تواند ادامه کار منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی را با مشکل مواجه کند. به‌خصوص که هادی خود با دو شکست فجیع سریال‌های دل و گیسو تردیدهای زیادی در زمینه توانایی‌هایش ایجاد کرده است.

حقیقتش منوچهر هادی بعد از شکست تلخ سریال دل با شرایط دشواری در شبکه نمایش خانگی مواجه شده بود. در واقع خاطره تلخ مخاطبان از سریال دل ادامه کار هادی را در شبکه نمایش خانگی سخت کرده بود، اما وقتی گفته شد قصد دارد ادامه سریال عاشقانه را کارگردانی کند، مشکلات به‌ناگهان از پیش پایش کنار رفت. حتی با اینکه معلوم بود در دنباله سریال عاشقانه بازیگرانی چون مهناز افشار، پانته‌آ بهرام و بهاره کیان‌افشار قرار نیست جلوی دوربین بروند -و به عبارت بهتر این سریال عملا ادامه عاشقانه نخواهد بود. اما همان نام خشک و خالی عاشقانه هم معجزه کرد و سریال ساخته شد. با اینکه در ادامه ریتم کند و روند بی‌اتفاق سریال گریبانگیر منوچهر هادی شد و گیسو را هم به همان سرنوشت سریال دل مبتلا کرد: یک سریال کند و بی‌اتفاق و غیرجذاب که شاهد یکسری اتفاقات تکراری، بدون پیشرفت قصه و کمترین هیجان و کشش خاصی هستیم. سریالی که تقریبا تمام گره‌هایش از همان ابتدا برای مخاطب باز شده و مثلا مخاطب از همان ابتدا حدس می‌زند که این «کتایون» احتمالا همان «گیسو»ست که با جراحی پلاستیک چهره‌اش را تغییر داده است.

این یعنی که حتی معجزه عاشقانه هم نتوانست منوچهر هادی را نجات دهد و حالا هم که صحبت‌های هومن کبیری قوز بالای قوز شده است!

یک کار انجام‌شده!

هومن کبیری در گفت‌وگوی جنجالی‌اش با اشاره به اینکه «در سریال گیسو تمام امکانات و بازیگران چهره به کار گرفته شده‌اند تا این سریال پربیننده شود» می‌گوید که «انتظارات ما اما خیلی بالاتر از حد دستاوردها و موفقیت‌های این سریال بوده است.»

کبیری درباره اینکه «چرا به رغم شکست فاحش سریال دل تصمیم به همکاری با منوچهر هادی گرفته است» می‌گوید: «در زمانی که من با آقای هادی قرارداد برای کارگردانی سریال گیسو بستم او سریال موفق عاشقانه را با تهیه‌کنندگی خود من در کارنامه‌اش داشت و در حال فیلمبرداری سریال دل بود که هنوز به پخش نرسیده بود و ما نتیجه و خروجی کار را ندیده بودیم. فیلم سینمایی پرفروش رحمان ۱۴۰۰ را هم روی پرده داشت. من مثل همه تهیه‌کنندگان روش و منش خودم را در ساخت سریال دارم و جامعه هدف من در جذب مخاطبان همه اقشار هستند. با این حال با گذشت چند روز پس از عقد قرارداد و پرداخت کل دستمزد کارگردانی فصل اول گیسو به او فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰ توقیف شد و پس از چند ماه هم سریال دل پخش شد که البته نیاز به توضیح ندارد! و قسمت آزاردهنده اینکه علیرغم انتقادات گسترده نسبت به سریال دل جناب هادی همچنان مدافع جدی کیفیت اثر بودند. به هر ترتیب در چنین مواقعی تهیه‌کننده در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی مطالبات پخش و قراردادهای منعقده باشد.»

هومن کبیری در ادامه می‌گوید که «به هر حال چون گیسو ادامه عاشقانه بود و عاشقانه را هم منوچهر هادی ساخته بود، ترجیح اخلاقی من و همکارانم این بود که همان کارگردان فارغ از قضاوت‌ها و فضای منفی متأثر از توقیف رحمان ۱۴۰۰ و بازتاب‌های متفاوت مربوط به سریال دل، کارگردانی گیسو را بر عهده بگیرد با این امید که شاید تلخی تجربیات گذشته انگیزه بیشتری برای ارتقای سطح کیفی سریال باشد.»

چرا عاشقانه 2؟ چرا منوچهر هادی؟

تهیه‌کننده گیسو درباره دلیل ساخت دنباله‌ای بر سریال عاشقانه نیز که با هیچ متر و معیاری جزو آثار شاخص نبوده، می‌گوید که «هیچ گاه قصد ساخت فصل دوم عاشقانه را نداشتم، اما بعد از اینکه فصل دوم عاشقانه با عنوان گیسو به طور جدی از طرف دوستان و همکاران به‌ویژه محمدرضا گلزار مطرح شد، علیرغم میل باطنی‌ام من هم به این کار ترغیب شدم، چرا که مقدمات کار فراهم بود و به‌اصطلاح اسب زین‌شده‌ای بود.»

هومن کبیری همچنین از تردید پلتفرم نماوا برای سپردن کارگردانی سریال گیسو به منوچهر هادی می‌گوید: «به خاطر یکی، دو اثر اخیر آقای هادی، از سوی پلتفرم برای کارگردانی ایشان تردیدهایی به وجود آمد و البته یک بار هم منجر به فسخ قرارداد شد. به هر حال با همه این پالس‌های منفی، در زمانی که مصمم به تعویض کارگردان بودم، محمدرضا گلزار نکته‌ای را مطرح کرد که شاید اگر فرصت جدیدی به کارگردان بدهیم و موجب دل‌شکستگی نشویم اتفاق خوبی رخ دهد.»

نارضایتی بازیگران از منوچهر هادی

هومن کبیری در ادامه می‌گوید که به رغم اصرارهای محمدرضا گلزار برای ادامه همکاری با منوچهر هادی «درنهایت خود گلزار هم بعدا از این اتفاق پشیمان شد»؛ این یعنی اختلافات زیادی بین کارگردان و شماری از بازیگران وجود داشته است….

به گفته هومن کبیری «چند نفری تمایل نداشتند جلوی دوربین منوچهر هادی بروند، البته یکی، دو نفر به دلایل حرفه‌ای و حضور در فصل اول مجاب شدند و یکی، دو نفر هم عطایش را به لقایش بخشیدند. تنها کسی که هنوز از کارگردانی منوچهر هادی رضایت داشت، فرزاد فرزین عزیز و بامحبت بود. به هر حال شاید نتوان چالشی را که به عنوان تهیه‌کننده در پشت صحنه برای راضی‌کردن بازیگران داشتم توضیح دهم، اما همان طور که گفتم تقریبا جز یکی، دو نفر هیچ کس راضی به همکاری دوباره نبود.»

عاشقانه 3؟

اما با تمام این اتفاقات و اختلافات آیا ممکن است درنهایت شاهد ساخت فصل بعدی این سریال باشیم؟

هومن کبیری می‌گوید: «باید تا پایان سریال صبر کنیم و متناسب با بازخوردها و نظر مخاطبین تصمیم بگیرم ولی آنچه که کاملا مشخص است به دلیل اینکه بازیگران اصلی هومن سیدی و محمدرضا گلزار که در فصل اول گیسو هم با ضمانت من قبول به حضور کردند، حاضر به ادامه همکاری با جناب هادی نیستند و پلتفرم هم نظر مساعدی به همکاری دوباره با ایشان در گیسو ندارد و با اینکه من از صمیم قلب او را دوست دارم اگر فصل بعدی در کار باشد به دلایل فوق در خدمت این کارگردان نخواهیم بود.»