روحانی: تحریم‌ها به زودی برداشته می‌شود

رئیس جمهوری با بیان این که تحریم‌ها به زودی برداشته خواهد شد، گفت: با اجرایی شدن تصمیمات مهمی که با رئیس جمهوریِ جمهوری آذربایجان اتخاذ کرده ایم، مردم شاهد تحول بسیار مثبتی در مناطق مرزی شمال غرب خواهند بود.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هفتاد و چهارمین افتتاح طرح‌های ملی و در حاشیه افتتاح ِ طرح‌های سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با تبریک شب ولادت امام رضا(ع) گفت: مردم روز جمعه کار بسیار بزرگ سیاسی و اجتماعی خود را انجام دادند و رئیس‌جمهوری را برای دوره سیزدهم انتخاب کردند. البته انتخابات شوراها هم بود و در برخی مناطق هم میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان را داشتیم.
وی افزود: به مردم عزیز بابت این اقدام خوب و بسیار ارزشمند در این مقطع تاریخی که با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رای انجام داده‌اند، خدا قوت می‌گویم.
رئیس دولت تدبیر و امید با قدردانی از ایستادگی مردم در این مدت،تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت مردم علی‌رغم رنج، سختی و مشکلاتی که در این سه سال و نیم تحمل کرده‌اند، در تاریخ منطقه بی نظیر و در جهان کم نظیر بوده است. کاخ سفید با ظلم خود ملتی را سه و نیم سال به طور کامل محاصره کرد و دیگران هم از ترس کاخ سفید دست روی دست گذاشتند و کمک نکردند.


روحانی ادامه داد: حرفی که مسئولان وزارت دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که ما از فردا آماده ایم که تحریم را روی واکسن کرونا برداریم، یعنی این تروریست‌ها کاملا اعتراف می‌کنند همه چیز را بر روی این مردم بستند. تمام فعالیت‌های بانکی را قفل کردند و حالا بعد از ماه‌ها دولت جدید معتقد است که باید تحریم را کنار بگذارد و بارها هم گفته که طرح تحریم76غلط بوده است.
زمانی که فهمیدند صادر کننده واکسن و ماسک شدیم، گفتند تحریم را برمی‌دارند
وی اضافه کرد: تازه بعد از چندماه که بر سرکار آمدند، گفتند که در مسائل بانکی اگر برای ماسک و برای واکسن کرونا باشد، اشکال ندارد. آن هم بعد از زمانی که می‌دانستند ما صادرکننده ماسک شدیم و فهمیدند در واکسن هم تولید کننده شدیم. زمانی که تولید کردیم و به بازار آمد و واکسیناسیون شروع شد، گفتند تحریم برای واکسن آزاد است.
رئیس جمهوری یادآور شد: حرفی که ما در طول این سه سال و نیم می‌زدیم که مردم با چه سختی کشور اداره می شود. این که به مردم گفتیم ماهها طول کشید که بتوانیم پول واکسن سازمان بهداشت جهانی یعنی واکسن‌های کواکس را پرداخت کنیم که آنها واکسن در اختیار بگذارند شاید برای مردم سخت بود که باور کنند چه سختی‌هایی برای وارد کردن واکسن کشیدیم که وارد کشور شود.
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: چند روز پیش آمریکا صریحا اعلام کردند و گفتند تازه اجازه خواهیم داد فقط برای واکسن و ماسک فعالیت بانکی آغاز شود این نشان می دهد که مردم با چه سختی زندگی کردند اما در عین حال صورت سیاه دشمن را به خاک مالیدند. صورت ترامپ و همه جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند و سروقامت و با عظمت ایستادگی کرده و در این شرایط تحریم سرمایه گذاری و تولید کردند.
روحانی با بیان این که آنچه که لازم بود با تمام سختی ها وارد کشور کردیم، افزود: بازار کشور پر از جنس است. البته در سایه این جنگ گرانی هست و مردم در فشار هستند اما این جنگ نتوانست اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند، یعنی هدفی که داشتند محقق نشد.
رئیس جمهوری در ادامه گفت: افتتاح‌های پنجشنبه تو دهنی به آمریکایی‌ها بود که نشان دهیم شما نمی‌توانید ملت ایران را تحریم کنید. نمی‌توانید تولید ایران را تحریم کنید. می‌توانید راحتی مردم را به تحریم بکشانید می‌توانید ارزانی را به تحریم بکشانید اما نمی توانید ملتی را در مسیر توسعه و جهش تولید باز دارید. ما امروز شاهد این تحول در سراسر کشور هستیم.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: مطمئن هستم بعد از برداشتن تحریم که به زودی انجام خواهد شد، روابط ما با آذربایجان گسترده می‌شود. تصمیمات مهمی با رئیس جمهوری آذربایجان اتخاذ کرده ایم و همه این تصمیمات به دلیل تحریم کمی با کندی مواجه شده بود که همه اینها اجرایی و عملیاتی می‌شود و مردم شاهد تحول بسیار مثبتی در مناطق مرزی شمال غرب کشور خواهند بود.