نیویورک تایمز: تیم قتل خاشقجی درآمریکا دوره دیده‌اند

 
یک روزنامۀ آمریکایی خبر داد، اعضای تیم ترور روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پُست، در آمریکا تعلیم نظامی دیده بودند.
«نیویورک تایمز» فاش کرد اعضای تیم اعزامی عربستان برای ترور «جمال خاشقجی»، ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پُست»، در ایالت «آرکانزاس» آمریکا آموزش نظامی دیده بودند. اکتبر ۲۰۱۸ بود که خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در اسلامبول، توسط تیم ترور اعزامی از عربستان به ترکیه کشته و بنا بر گزارش رسانه‌ها، جسدش مثله شده است.
مقامات عربستان در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقجی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد، اما بعدا مشخص شد که سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری، ادعا کنند که او خاشقجی بوده است، اما این حقۀ آنها برملا شد. مقامات سعودی سپس، به دلیل درز اطلاعات به رسانه‌ها، مجبور شدند که اعتراف کنند خاشقجی در کنسولگری کشته شده است. قاتلان سعودی ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شده است! اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقامات ارشد سعودی، خاشقجی را کشتند. به رغم ادعاهای عربستان‌، حتی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم حکایت از آن دارد که ترور خاشقجی با اطلاعات مقامات ارشد سعودی، به ویژه محمد بن سلمان، انجام شده است.


در ادامه خبرهای مربوط به این پرونده، نیویورک تایمز روز سه شنبه خبر داد، برخی از اعضای تیم ترور خاشقجی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر1 » مستقر در آرکانزاس، به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقجی تعلیم داده بود. هر چند این آموزش جنبه «دفاعی» داشته و هدف از آن، «حفاظت بهتر از رهبران سعودی» بوده است.
نیویورک تایمز گزارش داد، تیم سعودی بعد از تعلیم در آمریکا برای سرکوب مخالفان دولت عربستان، در اقداماتی از قبیل ربایش، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی فعالیت داشت. «لوئیز برمر» مدیر ارشد اجرایی یک شرکت وابسته به «گروه تایر ۱»‌،در مصاحبه با نیویورک تایمز، نقش این شرکت در دادن آموزش به این تیم سعودی را تایید کرد. برمر که برای عهده‌دار شدن یک منصب در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در زمان دولت «دونالد ترامپ»، با سؤالات کتبی قانونگذاران کنگره مواجه شده بود، رسما تایید کرد که این شرکت امنیتی به تیم سعودی آموزش نظامی داده بود.
طبق اسناد مربوط به پاسخ‌های لوئیز برمر، چهار عضو تیم ترور سعودی در سال ۲۰۱۷ در این شرکت امنیتی آمریکایی آموزش دریافت کردند و دو تن دیگر هم طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ آموزش دیده‌اند. برمر البته ادعا کرد که شرکت امنیتی «گروه تایر ۱» هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده و آموزش‌هایش هیچ ارتباطی با قتل خاشقجی نداشته است.