فرصت‌های مردم ایران پس از ۲۸ خرداد

پس از ناکامی دستگاه‌های رسانه‌ای نظام سلطه در پیشبرد راهبرد تحریم انتخابات ۲۸ خردادماه، این روز‌ها محور اصلی جنگ روانی آن‌ها به نادیده‌انگاری حضور مردم در پای صندوق‌های رأی معطوف شده است، آن‌ها با تغییر جهت جنگ روانی خود، در روز‌های اخیر، ضمن تمرکز بر تخریب چهره آیت‌الله رئیسی به‌عنوان منتخب مردم تلاش می‌کنند تا به بهانه رد صلاحیت برخی نامزدها، انتخابات را غیر شفاف، غیرعادی و غیرآزاد قلمداد کنند تا از این طریق شکست خود در جنگ روانی روز‌های قبل از انتخابات را توجیه کنند. اما به‌رغم خواست و اراده دشمنان بیرونی و معاندان داخلی، انتخابات ۲۸ خرداد فرصت‌های جدیدی را برای مردم ایران ایجاد کرده که توجه و سرمایه‌گذاری برای نهادینه‌سازی آن، فصلی نوین را پیش روی انقلاب، در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب گشوده است.
نکته مهم در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد این است که این انتخابات در شرایطی برگزار شد که دشمنان نظام برنامه‌های گسترده‌ای را برای اخلال در امنیت کشور و ایجاد آشوب‌ها و اعتراضات اجتماعی در روز‌های قبل، حین و پس از انتخابات، طراحی و مقدمات آن را فراهم کرده بودند که برخی از برنامه‌های آن‌ها نظیر انفجار در پالایشگاه تهران برای ایجاد اخلال در سوخت‌رسانی در تهران عملیاتی شد، اما دستگیری تیم‌های متعدد گروه‌های تروریستی به دلیل آمادگی نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی سبب شد که انتخابات در شرایطی امن و با سلامت کامل برگزار شود و اگر پاره‌ای از اختلالات در ساعات اولیه رأی‌گیری که متأثر از تأخیر ورود برخی از عوامل اجرایی صندوق‌ها و اختلال در سامانه احراز هویت نبود، که به منصرف شدن تعداد زیادی از رأی‌دهندگان در ساعات اولیه رأی انجامید، چه‌بسا در میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات تغییر حاصل می‌شد، و این در حالی بود که همه عوامل بازدارنده نظیر فشار‌ها و تحریم‌ها، تداوم مشکلات معیشتی و ضعف و ناکارآمدی دستگاه اجرایی و مسئله بیماری کرونا، حضور و مشارکت مردم را هدف گرفته بودند. به همین دلیل انتخابات ۲۸ خرداد را باید متفاوت از انتخابات گذشته ارزیابی و فرصت‌های آن را قدر دانست:
۱- شکست استراتژی دشمن: استراتژی دشمن برای عدم حضور مردم و تحریم گسترده انتخابات، بزرگ‌ترین فرصت این انتخابات است چراکه دشمنان با تصور شکل‌گیری انتخابات با مشارکت حداقلی و به‌تبع آن تشکیل دولت حداقلی برای آینده نظام و تحمیل شرایط خود برنامه داشتند، اما حضور باشکوه مردم سبب شد که رهبر معظم انقلاب در روز ۲۹ خرداد در پیام خود به‌درستی آن را نشانه آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده بیدار مردم دانستند که صفحه درخشان دیگری بر افتخارات آنان افزود. معظم له در آن پیام خطاب به مردم، خاطرنشان کردند:حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه عواملی که هریک به‌گونه‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده بیدار بود. پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دل‌تنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف خوانی‌هایی که باانگیزه دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغازشده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچ‌یک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شورا‌های شهر و روستا را دچار مشکل سازد.
۲- تقویت همگرایی در اداره نظام اسلامی:به‌رغم القائات و هراس افکنی‌هایی که بعد از انتخاب آیت‌الله رئیسی تحت عنوان یکدست شدن حاکمیت صورت می‌گیرد، انتخاب ایشان و شرایط دیگر قوا و همراهی نیرو‌های مسلح با دولت منتخب، بهترین فرصت را برای کشور برای حل مشکلات مردم ایجاد کرده است و طبعاً قوای سه‌گانه با همراهی دیگر نیرو‌های مؤثر در کشور قادر خواهند بود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی برای حل مشکلات اساسی مردم گام بردارند.


۳-انتخابات ۲۸ خرداد فرصتی برای احیا و تثبیت گفتمان انقلاب در کشور است. فارغ از دسته‌بندی‌های جریان‌ها در دهه اول انقلاب در قالب چپ و راست و یا اصلاح‌طلب و اصولگرا در دهه ۷۰ و ۸۰، انتخابات اخیر نشان داد که آن دسته‌بندی‌ها دیگر کارکرد لازم را در عرصه سیاسی نداشته و نمی‌تواند مقوم و محرک نیرو‌های فعال سیاسی باشد، انتخابات ۲۴ خرداد فرصتی را برای تجلی گفتمان انقلاب فراهم کرده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد امسال و در سخنرانی سالگرد انقلاب مبانی آن را تبیین نمودند.
۴- درحالی‌که تفکر لیبرال دمکراسی همچون مارکسیسم در غرب در سراشیبی سقوط قرارگرفته، پاسخ نه و ادبار مردم به تفکر غرب‌گرایی وغربگرایان در کشور در انتخابات ۲۸ خرداد و بعد از تحولات سیاسی سال‌های اخیر در کشور، نویدبخش تغییر ریل تحولات به نفع تعمیق استقلال سیاسی و کاهش وابستگی‌ها در کشور است، امری که مسئولیت دولتمردان را در این مقطع تاریخی سنگین‌تر می‌کند.
۵- نتیجه انتخابات اخیر در کشور نشانه «نه» مردم به شرایط موجود و مطالبه تغییر و تحول در نحوه مدیریت اجرایی کشور است، ضعف عملکرد سال‌های اخیر و اصراری که برخی از نامزد‌ها به تداوم روند گذشته داشته و درحالی‌که یکی از این‌ها خود را دولت پنجم اصلاحات و دیگری دولت سوم روحانی معرفی می‌کرد، به این امید که مردم به آن‌ها رأی دهند، و البته مردم به آن‌ها اعتنایی نکردند، مصداق روشنی از خواست مردم در تغییر است تغییری که می‌تواند مقدمه شکل‌گیری دولت تراز اسلامی باشد، دولتی که در آن مفاسد کاهش یابد، رانت‌خواری، ویژه خواری و نجومی بگیری به حداقل برسد، فاصله طبقاتی کاهش یابد و در یک‌کلام مردم دولت را از خود بدانند.
۶-فرصت کشور جهت جهش اقتصادی و تولید: وجود ظرفیت‌های غنی کشورمان ایران در عرصه‌های انرژی، منابع مادی و معدنی وزیر ساخت‌های صنعتی و ظرفیت بالای نیروی انسانی و دستاورد‌هایی کشور در عرصه‌های دفاعی و نظامی و پیشرفت‌های علمی نشانگر قابلیت کشور برای جهش در عرصه، اقتصادی است، و این جهش با میدان یابی مدیران انقلابی و جهادی امکانپذیر می‌شود. دولت سیزدهم با بهره‌گیری از الگو‌های مدیریت جهادی که در عرصه‌های دفاعی و نظامی قابلیت و کارآمدی خود را اثبات کرده است، می‌تواند زمینه‌ساز این جهش باشد.
۷-تحول در جبهه مقاومت‌: یکی از اهداف اصلی دشمنان نظام در جنگ روانی خود علیه مردم ایران در جریان انتخابات ۲۸ خرداد و القای از دست رفتن پشتوانه مردمی نظام، ناامید‌سازی دوستان نظام اسلامی در اقصی نقاط جهان و به‌ویژه نیرو‌های جبهه مقاومت بود که ایران اسلامی را به‌عنوان الگوی خود برگزیده‌اند. اما حضور باشکوه مردم ایران در پای صندوق رأی به‌رغم همه موانع و مشکلات، که نماد همبستگی ملی و حمایت و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی و نتیجه بدیهی آن نیز تجلی اقتدار و عظمت ایران اسلامی در جهان است، بهترین پشتوانه برای نیرو‌های جبهه مقاومت است که با اتکا به‌نظام اسلامی مبارزه با رژیم صهیونیستی و اذناب نظام سلطه را در منطقه دنبال کرده و اکنون به‌عنوان مؤثر‌ترین نیرو‌ها در منطقه به‌حساب می‌آیند؛ و آن‌ها می‌توانند بعدازاین روی یگانگی میدان و دیپلماسی حساب کنند.
۸-تغییر در تعاملات منطقه‌ای:رقابت برخی کشور‌های منطقه در برقراری رابطه با ایران در شرایطی که در ماه‌های قبل در پی تشکیل ائتلاف و یا پیمان‌های نظامی با عناوینی نظیر ناتو عربی علیه ایران بودند نشان از تغییر آرایش منطقه‌ای در مواجهه با ایران دارد که شکست امریکا در فشار حداکثری مقدمه این تغییر بود و انتخاب آیت‌الله رئیسی که بیانگر تقویت همگرایی در نظام سیاسی و مدیریتی ایران است، بعدی دیگر از آن است. طبعا آن‌ها بعدازاین باید روی تعاملات خود با یک ایران منسجم حساب کنند که ظرفیت قوی‌تری در عرصه دیپلماسی و میدان خواهد داشت.