۳۸ مدال جهانی سهم تیم اختراعات ایران شد

دانشجویان ایرانی در یک سال اخیر در مسابقات و رقابت‌های نوآوری و اختراعات جهانی موفق به کسب ۳۸ مدال بین‌المللی شدند. در یک رکورد‌شکنی دیگر هم در سال جاری میلادی اختراعات ایرانی با وجود تحریم‌ها در چالش رقابت‌های جهانی دانشگاه MIT (برترین دانشگاه صنعتی جهان) پذیرفته شدند.
مراسم رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران روز گذشته برگزار شد. دانشجویان مخترع ایرانی موفق شدند ۳۸ مدال جهانی در حوزه نوآوری‌های کرونا، مهندسی پزشکی و ژنتیک از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون به دست آورند.
اختراعات ضد کرونایی دانشجویان ایرانی
تیم اختراعات ایران در سال ۱۳۹۷ با گردهم آوردن دانشجویان و دانش‌آموزان مخترع سراسر کشور تشکیل شد. این نهاد غیردولتی وظیفه سازماندهی و تعیین یک مسیر درست و علمی برای شرکت‌کنندگان در رقابت‌های بین‌المللی را برعهده دارد. تیم اختراعات ایران با دانشگاه‌های معتبر جهانی، نمایشگاه‌های نوآوری و رقابت‌های تکنولوژی‌های نوین که توسط سازمان مالکیت فکری جهانی برگزار می‌شود، همکاری دارد.


انجمن‌های گسترش نوآوری و اختراعات کشورها، فدراسیون مخترعین جهانی، مراکز نوآوری دانشگاه‌های جهانی، مسابقات و رقابت‌های نوآوری و اختراعات جهانی از دیگر تشکل‌هایی هستند که تیم اختراعات ایران با آن‌ها همکاری پژوهشی و علمی دارد.
سرپرست تیم اختراعات ایران در مراسم رونمایی از ۳۸ مدال جهانی دانشجویان ایرانی با بیان اینکه این مدال‌ها در حوزه نوآوری‌های کرونا، مهندسی پزشکی و ژنتیک به دست آمده گفت: پس از ظهور ویروس کرونا، بسیاری از رقابت‌های نوآوری و پژوهشی جهان تغییر جهت دادند. به این معنی که رقابت بر سر طرح‌هایی بود که به مقابله با کرونا مربوط می‌شد. خوشبختانه جوانان ایرانی در این زمینه بسیار خوش درخشیدند. دانشجویان تیم اختراعات ایران با دستاورد‌های ضد کرونایی خود راهی رقابت‌های جهانی شدند و به طور نمونه در مسابقات جهانی نوآوری‌های برتر تسلا و رقابت‌های ARCA کرواسی توانستند با نوآوری‌های مرتبط با کرونا مدال‌های نقره این مسابقات جهانی را به خود اختصاص دهند. بعضی از دیگر پروژه‌های جدید دانشجویان هم شامل بیمارستان هوشمند، پروژه حذف دفترچه بیمه، پروژه ربات و پروژه ژنتیک است.
دانشجویان را رها نمی‌کنیم
امیر عباس محمدی کوشکی که خود سه سال پیاپی عنوان پژوهشگر برتر کشور را کسب کرده‌است، افزود: در تیم اختراعات ایران به واسطه ارتباطات با سازمان‌ها و دانشگاه‌های دیگر، دانشجویان را برای ورود به بازار تجاری‌سازی مدیریت می‌کنیم و آن‌ها را رها نمی‌کنیم و استاد راهنما‌ها و عوامل دیگر را که در دانشگاه‌ها و مراکز رشد هستند، معرفی می‌کنیم که آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند.
این مخترع تصریح کرد: در هفته ملی نوآوری حداقل ۱۰۹ دانشگاه و پژوهشگاه، دستاورد‌های خود را ارائه دادند که تیم اختراعات ایران از تمام این دانشگاه‌ها بیشتر توانسته است این طرح‌ها را از ایده به عمل تبدیل کند. تعدادی از زیرمجموعه‌های ما به شرکت‌های دانش‌بنیان و تعدادی دیگر نیز به واحد‌های فناور تبدیل شده‌اند و به آن‌ها کمک می‌کنیم که بتوانند پروژه‌های بین‌المللی را انجام دهند.
امریکا هم تسلیم دانشجویان نخبه شد
محمدی با اشاره به کمک‌های تیم اختراعات ایران به دانشجویان نخبه گفت: برای نخستین‌بار در چالش جهانی دانشگاه MIT، به دانشجویان ایرانی کمک کردیم که پذیرش بگیرند. کشور‌های کره‌شمالی، سوریه و ایران به دلیل تحریم‌ها در رقابت‌های این دانشگاه ممنوع‌الورود هستند، اما با پیگیری‌های فراوان ما دانشجویان ایرانی توانستند پذیرش بگیرند.
وی در خصوص دیگر موفقیت‌های دانشجویان ایرانی افزود: چهار اختراع ایرانی هم توانست برای نخستین‌بار در بازار جهانی نوآوری از سازمان‌های جهانی، مثل مؤسسه الزویر و بیل‌گیتس و دیگر نهاد‌های زیرمجموعه سازمان ملل تأییدیه و پذیرش بگیرند. این اختراعات توانستند بیش از یک میلیون دلار سرمایه‌را جذب کنند در حالی که ایران در تحریم‌های ظالمانه بود.
مشکل نخبه‌های شهرستانی: ترک یار و دیار
پژوهشگر برتر کشور با بیان اینکه تیم اختراعات ایران بیش از ۲ هزار عضو دارد، گفت: این نهاد دانشجویی نیازمند حمایت سازمان‌های دولتی است و این حمایت صرفاً حمایت مالی نیست، بلکه می‌تواند در قالب برگزاری یک نشست یا مراسم این دستاورد‌ها پوشش داده شود؛ ما بسیاری از مشکلات پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم، همه شرکت‌های دانش‌بنیانی که به یک حدی می‌رسند تا بتوانند چندین میلیارد تومان طرح‌های خود را توسعه بدهند، بلافاصله همه این شرکت‌ها به اصفهان و تهران می‌آیند! در حالی که باید در همان شهر خود حمایت شوند.
گفتنی است در این مراسم زهرا قضاوی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی از اصفهان هم به معرفی دستاورد‌های اختراعات خود پرداخت. دستگاه فشار خون بیماران خاص و دستبند الکترونیکی بیماران آلزایمری از اختراعات این دانشجو بود. این دانشجوی نخبه موفق به کسب نمره TRL برای اختراعات خود شده است. نمره TRL یک استاندارد جهانی برای فناوری سطح بالای یک اختراع است که اولین بار توسط ناسا انجام شد و اکنون دانشگاه MIT آن را ادامه می‌دهد.