آسیب شناسی کاهش مشارکت در انتخابات

مجید ابهری‪-‬ با پایان رای‌گیری واعلام رسمی اسامی منتخبین از رئیس جمهور تا اعضاهای شورای شهرها، نمایندگان میاندوره‌ای مجلس وخبرگان، بررسی‌ها و تحلیل‌ها آغاز شد. هرکدام از صاحب نظران، تحلیل گران و کارشناسان سیاسی وانتخاباتی براساس برداشت‌های خود نکاتی رادر این خصوص ابراز داشتند. در این میان از نگاه رفتارشناسی و آسیب شناسی اجتماعی درمورد کاهش مشارکت مردم واز همه مهمتر درباره چهار میلیون آرای باطله نظریات واقعی‌تر ومنطقی‌تری را بعضا عنوان می‌نمایند. اما از اصلی‌ترین دلایل عدم استقبال مورد انتظار از سوی واجدین شرایط را میتوان در دو محور بیان نمود.
الف:دلایل محیطی واقتصادی: درکنار گله مردم از تبعیض‌های تلخ و رانتخواری، وجود فساد گسترده وگاه ریشه دار در برخی از حرکتهای اقتصادی مثل اختصاص ارز دولتی (۴۲۰۰تومانی) برای خواص وخروج مقادیر قابل توجهی از اینگونه ارزها از مسیر واردات کالای ضروری و وام‌های نجومی بدون نوبت‌های پیرکننده، تعجب وتاسف عمیق لایه‌های اقتصادی وتجارتی را به همراه داشتند. گرانی‌های ساعتی، تورم نفس گیر، بیکاری و از همه بدتر وسخت‌تر گسترش کرونا وفقدان اراده قطعی و محکم در ورود واکسن زندگی را به معنای واقعی کلمه بر مردم سخت کرده است.
ب:هرچند برخی از دولتمردان از جمله جناب دکتر روحانی رفتار شورای نگهبان را اصلی‌ترین دلایل کاهش مشارکت قلمداد نمودند اما به هر حال باید باورکنیم که ممکن است درصدی از اقشار اهل مطالعه و روزنامه خوان، قهر از صندوق را به علت عدم تایید بعضی از نامزدهای انتخاباتی تفسیر نمودند اماآنقدر که تبعیض وگرانی و وعده‌های انجام نشده اوقات مردم را تلخ و آنها را دلسرد نموده عدم تایید نامزدهای برخی ازجریان‌های سیاسی این آثار را نداشتند.علت افزایش مشارکت در مناطق محروم ودچار مشکلات اقتصادی هم باورهای مذهبی هموطنان ساکن مناطق شرقی، قبیله گرایی وتعصبات قومی ومذهبی آنهاست وگرنه مشکلات ومسائل این هموطنان شریف بسیار بیشتر وآزار دهنده‌تر از سایر هموطنان می‌باشد. بنابر این کاهش مشارکت و عدم حضور برخی از هموطنان باید بطور دقیق و زیر بنایی مورد کنکاش قرار گیرد تا آدرس‌های اشتباهی موجب استمرار فشارهای روحی ورفتاری بر اقشار قابل توجهی از هموطنان نگردد.