تغذیه کنکور

آرزو مسیب زاده‪-‬ چند روز بیشتر به کنکور ۱۴۰۰ نمانده و قطعا خیلی از دانش آموزان تمام تلاششان را کرده‌اند تا بهترین نتیجه را بگیرند.در اینجا نکاتی ساده را مطرح میکنم که با رعایت آنها میتوان کارایی ذهن را حین جلسه امتحان بالا برد.
رتبه دانش آموز در کنکور فقط منعکس کننده این نیست که چقدر درس خوانده بلکه منعکس کننده کیفیت تغذیه، خواب و همچنین حالت روحی و روانی او نیز هست.
در ادامه به قطعه مهمی از این پازل یعنی غذا می پردازیم.
یک دانش آموز کنکوری شب قبل از آزمون و روز آزمون چه مواد غذایی بخورد؟ و از چه غذاهایی پرهیز کند تا بالاترین بازدهی را در جلسه آزمون داشته باشد؟


بالا بردن کارایی مغز به کمک غذاها هدفی بلند مدت است؛ با اینحال اگر فرد از حالا به فکر افتاده، باز هم جای نگرانی نیست؛ خیلی چیزها هست که خوردن آنها در شب قبل از آزمون عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
چند مورد از مواد غذایی که باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند:
- ماهی‌های چرب: بهتر است در هفته ۱-۲ وعده ماهی مصرف شود.
- شکلات تلخ - مرکبات - مغزها - توت‌ها - آووکادو - تخم مرغ
شب قبل از آزمون
خیلی مهم است که دانش آموز در شب قبل از آزمون انتخاب غذایی سالم و درستی داشته باشد.
حتی اگر استرس دارد و نگران است؛ سعی کند غذایی کامل شامل منابع پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات میل کند. بعنوان مثال ماهی و سبزیجات و غلاتی مثل برنج یا نان سبوس دار؛ از میوه‌ها و شکلات تلخ هم بعنوان دسر استفاده کند.
احیانا اگر خواست آخرشب مطالعه کند(که بهتر است استراحت کند) از نوشیدن قهوه پرهیز کند چرا که علاوه بر تاخیر در
به خواب رفتن، روی کیفیت خوابش هم تاثیر منفی میگذارد.
نکته مهم: شب قبل از امتحان، زمان امتحان کردن غذای جدید نیست. زیرا مشخص نیست دستگاه گوارش فرد چه واکنشی به این غذای جدید نشان دهد، حتی اگر غذای بی‌خطری بنظر برسد.
مواردی مشاهده شده که والدین به توصیه اطرافیان برای تقویت دانش آموز شب قبل از آزمون یا روز آزمون به او غذاهایی که تا به حال نخورده داده‌اند و فرد دچار ناراحتیهای گوارشی و
بیرون روی شده که این مساله فرد را دچار استرس دوچندان کرده و حتی در مواردی آزمون را از دست داده است.
«صبح آزمون»
خوراکی جدید ممنوع! دانش آموز در روز آزمون بایستی از غذاهایی که بطور معمول استفاده میکرده میل کند با این تفاوت که منابع پروتئین، غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها جزء انتخاب هایش باشد.
بطور مثال تخم مرغ و نان سبوس دار و سبزیجات مثل
گوجه فرنگی و میوه‌ها مثل خرما یا مرکبات یک نمونه صبحانه عالی و کامل است.در مواردی که دانش آموز اصلاً عادت به صبحانه خوردن ندارد، یا بهردلیلی دیرش شده و نگران ترافیک است؛ بهتر است حتما یک چیز کوچک مثل موز، سیب، یا کمی از مغزها مثل بادام یا کمی از سبزیجات با پنیر و یا مقداری حُمُص میل
کند.
سوالی چالش برانگیز در مورد نوشیدن قهوه: قبل از آزمون قهوه بنوشیم یا خیر؟
درست است که قهوه به افزایش تمرکز و هوشیاری فرد کمک می‌کند اما برخی با نوشیدن قهوه قبل از آزمون مخالفند زیرا معتقدند باعث افزایش ضربان قلب و نگرانی در فرد می‌شود.
اما نکته اینجاست که اگر دانش آموزی عادت به نوشیدن قهوه دارد یک فنجان قهوه‌اش را بنوشد چرا که حذف آن ممکن است او را دچار سردرد حین آزمون کند.
«بهترین میان وعده‌ها حین آزمون کدامند؟»
شکلات تلخ، مغزها مثل بادام، پسته، گردو و...، میوه خشک مثل توت خشک و کشمش و گرانولا انتخاب‌های خوبی برای حین آزمون هستند.
داشتن یک بطری آب هم حتما لازم است، دانش آموز باید قبل از اینکه بدنش دهیدراته شود و احساس تشنگی کند به میزان متعادل آب بنوشد.
«و اما غذاهایی که روزهای قبل و روز آزمون باید از آنها اجتناب کرد»:
- نوشیدنی‌های الکلی
- غذاهای چرب و سرخ شده
- غذاهای جدید
- غذاهای پر کربوهیدرات خصوصا غلات سفید و بدون سبوس
- غذاهای کم کالری و در واقع رژیم کم کالری
- نوشیدنی‌های پر از شکر و سوداها