جهان تحت تأثیر رسیدن رونالدو به دایی

حامد جیرودی/ مرحله گروهی یورو 2020 چهارشنبه شب با برگزاری بازی‌های گروه F پیگیری شد تا تکلیف تیم‌های صعودکننده از گروه مرگ هم مشخص شود. در این بازی‌ها،نبرد فرانسه و پرتغال با تساوی 2-2 به پایان رسید. رونالدو (30 و 60 پنالتی) برای پرتغال و بنزما 45 (پنالتی) و 47 برای فرانسه گلزنی کردند. دیدار آلمان و مجارستان هم 2-2 به پایان رسید. در این مسابقه، مجارستان با گل آدام زالای (11) پیروز به رختکن رفت ولی ‌هافرتس (66) بازی را به تساوی کشاند اما شافر 2 دقیقه بعد دوباره مجارها را پیش انداخت و شانس تیمش را برای صعود افزایش داد اما این پایان کار نبود و لئون گورتسکا (84) برای آلمان گل زد تا ژرمن‌ها به سختی موفق به صعود شوند و پس از فرانسه 5 امتیازی، با 4 امتیاز و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شوند. پرتغال هم با همین تعداد امتیاز در رده سوم قرار گرفت و صعود کرد و مجارستان هم با 2 امتیاز با جام وداع کرد. یواخیم لوو، سرمربی تیم ملی آلمان پس از تساوی تیمش مقابل مجارستان و صعود دشوار مانشافت گفت: «مقابل مجارستان یک بازی هیجانی داشتیم؛ تیم‌های کوچک، خوب دفاع می‌کنند.» و مارکو روسی، سرمربی مجارستان هم از عملکرد شاگردانش مقابل آلمان تمجید ویژه‌ای انجام داد و در واکنشی جالب گفت: «باورکردنی نیست که آلمان بعد از تساوی جشن می‌گیرد.»

 رونالدو به دایی رسید
اما بازی پرتغال و فرانسه با یک اتفاق مهم همراه بود و کریستیانو رونالدو، فوق ستاره تیم ملی پرتغال با دبل در این مسابقه 109 گله شد تا به رکورد علی دایی، اسطوره فوتبال ایران در آقای گلی فوتبال جهان برسد. رونالدو همچنین موفق شد تا مجموع گل‌های خود در یورو و جام جهانی را به عدد 21 برساند و به اولین بازیکن اروپایی مبدل شد که به این تعداد گل می‌رسد. او 7 گل در جام جهانی و 14 گل هم در یورو زده است. دایی پس از این اتفاق در پستی که در صفحه‌اش منتشر کرد، نوشت: «این باعث افتخار من است که این موفقیت قابل توجه به رونالدو اختصاص دارد. قهرمان بزرگ فوتبال و یک انسان‌دوست دغدغه‌مند که الهام‌بخش افراد زیادی در سراسر دنیا شده و روی زندگی‌شان تأثیرگذاشته است.» فوق ستاره پرتغالی هم با انتشار استوری در اینستاگرامش از اسطوره فوتبال ایران تشکر کرد و نوشت: «قهرمانان واقعی برای همیشه قهرمان می‌مانند. من خیلی مفتخرم که چنین سخنان مهربانانه‌ای از طرف یک الگوی بزرگ مثل شما را (در مورد خودم) خواندم. ممنون علی دایی.»



واکنش‌ها به برابری 2 اسطوره پرتغالی و ایرانی
رسیدن رونالدو به رکورد دایی واکنش‌های  گسترده‌ای را در رسانه‌های معتبر دنیا به همراه داشت. توئیتر فیفا درباره رسیدن رونالدو به رکورد دایی نوشت: «او موفق شد! کریستیانو رونالدو به رکورد بیشترین گل ملی علی دایی در سطح بین‌المللی رسید.» توئیتر یوفا هم نوشت: «بهترین گلزنان تاریخ بازی‌های ملی به شرح زیر است: علی دایی از ایران با 109 گل و کریستیانو رونالدو از پرتغال با 109 گل.» گری لینه‌کر، مجری مشهور انگلیسی نوشت: «رونالدو دوباره پنالتی زد و توانست به رکورد 109 گل علی دایی آقای گل فوتبال جهان برسد. او بیش از همه کارشناسان فوتبال در استودیوی ما (لمپارد، فردیناند و شیرر) در مسابقات بین‌المللی گلزنی کرده است.» و توئیتر باشگاه یوونتوس که رونالدو در آن بازی می‌کند، این اتفاق را پوشش داد. صفحه رسمی فدراسیون فوتبال هم با انتشار پستی به تمجید از دایی پرداخت و نوشت: رکوردها جاودانه نمی‌‌مانند اما آدم‌ها می‌توانند تا همیشه عزیز و سربلند باشند. آری. تو برای فوتبال ایران اسطوره‌‌ای. تو شهریار فوتبال آسیایی و همچنان مهم‌‌ترین گلزن قاره. خوش به حال ما که گل زدن‌‌های شماره 10 را دیده‌ایم. آقای دایی‌! تا همیشه برای ما بهترین هستید. یحیی گل‌محمدی، سید جلال حسینی، فرهاد مجیدی و جواد نکونام و... هم در پست‌های جداگانه‌ای به تمجید از دایی پرداختند.

برنامه مرحله حذفی یورو 2020
مرحله حذفی یورو از روز شنبه آغاز می‌شود که در مهم‌ترین بازی‌ها آلمان به مصاف انگلیس می‌رود و پرتغال هم باید مقابل بلژیک صف‌آرایی کند. تیم ملی فرانسه هم با سوئیس مصاف می‌دهد و کرواسی هم مقابل اسپانیا جدال می‌کند. ایتالیا و اتریش هم مقابل هم قرار خواهند گرفت. سوئد با اوکراین مصاف می‌دهد و هلند مقابل چک صف‌آرایی می‌کند و ولز و دانمارک مقابل هم قرار می‌گیرند. در بازی‌های امشب  ولز - دانمارک و ایتالیا – اتریش از ساعت 23:30 دیدار می‌کنند.

رکورد عجیب یورو 2020 در مرحله گروهی
اما در رقابت‌های یورو 2020 رکورد بیشترین گل به خودی را تا به اینجای پیکارها ثبت کرده. در این مرحله تیم‌ها به اشتباه دروازه خودی را 8 بار باز کرده‌اند و این در حالی است که در مجموع رقابت‌های یورو در قرن 21 میزان گل به خودی 7 گل بوده است. در این مرحله پرگل‌ترین بازی مربوط به دیدار آلمان و پرتغال بود که با برتری 4 - 2 مانشافت به پایان رسید. هلند در این یورو با 8 گل بیشترین گل زده را به ثبت رساند. در بین آقای‌ گل‌ها، گل ‌به ‌خودی با 8 گل در صدر است و رونالدو با 5 گل دوم است. اسپانیا با 68.7 درصد مالکیت، بیشترین آمار درخصوص تسلط در میدان را به ثبت رساند و در زمینه دقت با 89.7 درصد بهترین آمار را داشت. در زمینه دقت پاس فردی هم، ریس جیمز از انگلیس آمار 99 درصد را ثبت کرد. بیشترین موقعیت را دانمارک با 61 حمله داشت و ایتالیا و انگلیس هم با ثبت 3 کلین‌شیت بهترین نمایش را در دروازه از خود به ثبت رساندند. به عبارتی جان لوییجی دوناروما و جوردن پیکفورد دروازه‌بانانی بودند که گلی دریافت نکردند. در زمینه مهار توپ ترکیه با 18 مهار توپ در صدر قرار گرفت و چاکر با 18 سیو از ترکیه، با اینکه 8 گل دریافت کرد ولی بیشترین مهار را به ثبت رساند.