امنیت جمعی، دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای دولت جدید است

همزمان با ارسال پیام‌های تبریک مقامات عالی کشورهای جهان برای رئیس‌جمهوری منتخب کشورمان، سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیر قطر تأکید کرد: «امنیت جمعی» بخش اصلی «دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای» دولت جدید است.
به‌گزارش ایرنا، رئیسی در این گفت‌و‌گو با تقدیر از تبریک دولت و ملت قطر، گفت: پیوندهای میان دو ملت ایران و قطر چنان قوی و مستحکم است که تکانه‌های مختلف نتوانسته خللی در آن وارد کند.
رئیس جمهوری منتخب ارتقای مناسبات دوجانبه در دوران فشار و تحریم را ضامن پایداری روابط دو کشور دانسته و تأکید کرد: «امنیت جمعی» بخش اصلی «دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای» دولت جدید است که می‌تواند «صلح و ثبات» را برای کشورهای منطقه و «آرامش و رفاه» را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورد.
رئیسی با تأکید بر اینکه اولویت اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت جدید، همسایگان ایران خواهند بود، «هم‌افزایی» میان «مناسبات سیاسی» و «تعاملات اقتصادی» ایران و قطر را الگوی مناسبی برای تحقق «همگرایی اقتصادی منطقه‌ای» عنوان کرد. او در این باره افزود: «ثبات و پایداری امنیت جمعی» در گرو به صفر رساندن مداخلات بیگانگان در مناسبات منطقه‌ای است.


شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر دولت قطر هم در این گفت‌و‌گو ضمن تبریک به منتخب ملت، روابط دو کشور را متمایز و عالی توصیف و تأکید کرد که این روابط تحت هدایت رئیس جمهوری منتخب، توسعه بیشتری خواهد یافت.
امیر دولت قطر با اشاره به اینکه در دوره اخیر شاهد تحولات و پیشرفت‌های بسیار خوبی در روابط دوجانبه بوده‌ایم، سرعت گرفتن فعالیت کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور را از نمونه‌های توسعه روابط دو کشور بر شمرد. شیخ تمیم همچنین با تقدیر از موضع ایران در طول چهار سال محاصره قطر و بویژه نقش مؤثری که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی در این زمینه در منصب ریاست قوه قضائیه داشت، تأکید کرد: اکنون ما از شرایط سختی عبور کردیم و باید در کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم.
همزمان با این گفت‌و‌گو نخست‌وزیر عراق که پیشتر در گفت‌و‌گویی تلفنی با رئیس‌جمهوری منتخب ایران خواستار تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک شده بود در گفت‌و‌گویی تلویزیونی با تأکید بر روابط خوبش با سید ابراهیم رئیسی گفت که در زمان مناسب به تهران سفر خواهد کرد.به گزارش ایسنا به نقل از الفرات نیوز، مصطفی الکاظمی با تأکید بر اینکه روابط همجواری تاریخی و طولانی با ایران داریم و تمرکز بر مشترکات و منافع دو کشور مطمئناً هم به سود ایران و هم به سود عراق است، گفت: سیاست دولت ما ایجاد روابط خوب با همه است و روابط ما با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران بسیار خوب است. الکاظمی با اشاره به سفر چندی پیش سید ابراهیم رئیسی از جایگاه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق و اینکه در آن دیدار رویکردهای دو طرف برای آینده روابط ایران و عراق مطرح شده است، گفت: عراق خواهان حفظ روابط خوب با ابراهیم رئیسی و گسترش آن است. او افزود: برخی خواهان تخریب روابط عراق با کشورهای جهان هستند درحالی که این روابط شخصی نیست بلکه در راستای منافع کشورمان است و عراق نقشی مهم در ثبات منطقه دارد.
ارسال نخستین پیام تبریک از سوی اروپا
اتریش که همواره یکی از میزبان‌های اصلی مذاکرات برجامی بوده است در خیر مقدم گفتن به رئیس جمهوری منتخب ایران پیش قدم شد. به‌گزارش ایرنا، «الکساندر فان در بِلِن» رئیس‌جمهوری اتریش روز پنجشنبه با ارسال پیامی انتخاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. او در پیام تبریک خود نوشت: «دو کشور ما بیش از هفت قرن است که دارای ارتباطات مستند و روابط دوستانه هستند. مایلم به حضرتعالی اطمینان دهم که اتریش در آینده نیز روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی خود را به پیش خواهد برد. علاوه بر آن مایلم تأکید نمایم، اتریش به‌عنوان میزبان ادامه گفت‌و‌گوهای «برجام» با کمال میل آماده همکاری بوده و ابراز امیدواری نمایم که این گفت‌و‌گوها در آینده‌ای نزدیک با موفقیت به پایان رسانده شوند». رئیس‌جمهوری اتریش تأکید کرد: «برای حضرتعالی در این مقام مهم و در این ایام پر چالش آرزوی موفقیت دارم. به امید اینکه حضرتعالی در تحقق بخشیدن به امیدها و آرزوهای ملت ایران برای صلح، برقراری روابط خوب ایران با دنیا و بخصوص تنش زدایی و ثبات بخشی به منطقه و همچنین شرایط اقتصادی خوب و تضمین حقوق اساسی آزادی موفق باشید». روز گذشته رؤسای جمهور دو کشور گینه کوناکری و گینه استوایی نیز در پیام‌هایی انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران را تبریک گفتند. پروفسور «آلفا کنده» رئیس‌جمهوری گینه کوناکری در پیام خود برای همکاری با رئیس‌جمهوری منتخب کشورمان درجهت تحکیم و گسترش روابط دوستانه در سطح عالی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گینه تأکید و برای رئیس‌جمهوری منتخب کشورمان در انجام وظایف، آرزوی موفقیت کرد.
«اوبیانگ انگوئما امباسوگو»، رئیس‌جمهوری گینه استوایی هم ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهوری منتخب در انجام وظیفه تاریخی خود در جهت ارتقای جایگاه مردم بزرگ ایران در عرصه بین‌المللی، بر اراده راسخ دولت و ملت گینه استوایی بر گسترش همه جانبه روابط دوستانه و عالی دو کشور تأکید کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در انتخاباتی که جمعه گذشته در سراسر کشور برگزار شد موفق به کسب ۱۸.۰۲۱.۹۴۵ رأی شد و به‌عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران از سوی مردم انتخاب شد.