آقایان در مورد طالبان اظهار نظرهای عجیب و غریب نکنند!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: پنج ماه پس از آنکه طالبان در ایران با محمدجواد ظریف دیدار کردند و وزارت خارجه در خلال میزبانی از آنها وعده تشکیل «حکومت فراگیر اسلامی در افغانستان» را به آنها داد. حالا خبرهای رسیده از افغانستان حاکی از این است که آنها این روزها به شدت رویای افغانستانِ تحت نظر طالب را در سر می‌پرورانند.
>هر خبری از افغانستان به گوش می‌رسد تلخ است!
این روزها، به جز آمریکا که مدعی است مواضع طالبان را توسط «پهپاد» مورد حمله قرار داده، از بیشتر ولسوالی‌هایی که نیروهای طالبان به آن یورش برده‌اند خبر می‌رسد که مردم برای تقابل با نیروهای طالبان دست به سلاح برده‌اند و نیروهای طالبان را مجبور به عقب نشینی کرده اند. در یکی از این دست خبرها، « مقام‌های محلی سمنگان می‌گویند که دو هزار تن از اهالی ولسوالی دره صوف بالای این ولایت سلاح برداشته و علیه طالبان قیام کرده اند.»
در خبری دیگر می‌خوانیم:« منابع محلی بلخ می‌گویند که پس از سقوط ولسوالی‌های زاری، چاربولک، دولت آباد، بلخ، شولگره و چمتال این ولایت، طالبان از هر قریه ۳۰ تا ۴۰ هزار افغانی و از هر خرمن یک بیستم، زکات جمع‌آوری می‌کنند.» در همین حال«حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان گفته است:«طالبان افغان هستند و دولت افغانستان می‌تواند با آن‌ها صلح کند.» این مقام دولتی خاطرنشان می‌کند:«آن عده از تروریست‌های خارجی که اکنون با کمک طالبان در افغانستان می‌جنگند، افغان نیستند و برای صلح با آنان هیچ‌گونه زمینه،‌ قانون و چارچوب سیاسی نداریم، آن‌ها باید از افغانستان اخراج شوند. کشورهای خارجی نباید بگویند که امکان تامین صلح در افغانستان وجود ندارد. هر زمانی که جلو جنگ گرفته شود، همان روز در افغانستان صلح تامین می‌شود.»


>فریب شعار‌های ظاهری گروه طالبان را نخورید!
دکتر علی‌اکبر فرازی، مسئول سیاسی سابق ستاد افغانستان در وزارت امورخارجه (طی سالهای ۶۹ تا ۷۰) و معاون پیشین دبیر کل اکو درباره آینده صلح در افغانستان و درگیری‌های موجود بین نیروهای طالبان و حکومت مرکزی می‌گوید: «ساختار قدرت در افغانستان به گونه‌ای است که هیچ کسی نمی‌تواند در مورد آینده افغانستان پیش‌بینی درازمدتی داشته باشد. یعنی جریان در افغانستان سیال است و من بعید می‌دانم روند طالبانیزه کردن موفق باشد.» او تاکید می‌کند:« اصلا نباید فریب شعار‌های ظاهری گروه طالبان را خورد.»
>طالبان معتقد است که قدرت از لوله تفنگ خارج می‌شود
نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره هند می‌گوید: واقعیت این است که ایران یک بازیگر تاثیرگذار در افغانستان است اما تعیین‌کننده نیست. در نتیجه نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه نیز نمی‌توانند در این مسیر پادرمیانی کنند به خصوص اینکه طالبان خود را در آستانه پیروزی می‌داند.
>منافع افغانستان در مذاکرات قطر قربانی شد
ابراهیم رحیم‌پور معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تحولات اخیر افغانستان گفت:«وقتی حوادث افغانستان را نگاه می‌کنید، وحشتناک بودن ترورها را می‌بینید؛ ترورهای قبلی بوی حیوانی نمی‌داد اما اکنون این ترورها فجیع‌تر شده است. در فعل و انفعالات و مذاکراتی که با آمریکایی‌ها در قطر و قبل از آن داشته‌اند، نهایتا افغانستان، ذبح شده است.»
وی ادامه می‌دهد:«در انتخابات افغانستان شاهد بودیم که
۱۵ درصد واجدین شرایط رای دادند و رئیس جمهوری با ۸ درصد آرا برنده شد. بعد هم مجبور شدند با عبدالله ائتلاف کنند. حالا با این ۱۵ درصد می‌خواهند کشور را اداره کنند. آمریکا هم مردم افغانستان را رها کرد و هم دولتی که خود حامی آنان بود را ترک کرد.» وی تاکید کرده است:«افغانستان ثروتی ندارد که ‌آمریکا از آن پولی بگیرد از این رو می‌بینید که بعد از ۲۰ سال آمریکایی‌ها افغانستان را ترک می‌کنند و تنش‌ها و درگیری‌های داخلی بروز می‌کند.»
>کیهان و ماجرایی کشدار!
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان معتقد است: «طالبانِ امروز با طالبانی که سر می‌بُرید، تفاوت‌هایی کرده، در پیشروی‌های آن‌ها خبری از جنایت‌های هولناک شبیه داعش نیست، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست، طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان هم ندارد.»
این اظهار نظر در حالی صورت پذیرفته که یک عضو گروه تروریستی طالبان می‌گوید:« باید دولت کابل از بین برود و یک دولت تمام شمول اسلامی تشکیل شود و ما با جمهوری اسلامی و روسیه دیدارها و گفتگوهایی داشتیم و آنان موافق هستند.»
نکته ی عجیب‌تر اظهارات حسام رضوی، مدیرکل دفترهای خارجی خبرگزاری تسنیم است که از برنامه ی جهان آرا پخش شده است او در این برنامه گفته: «اگر شیعیان با طالبان بجنگند و شیعیان کشته شوند، به‌معنای شیعه‌کشی نیست!»
>فتنه طالبان برای مراقبت از اسرائیل!؟
مجموع این حرف‌ها و موضعگیری‌ها و تحولات، در داخل و خارج ایران واکنش‌هایی را به دنبال داشته که بخش‌هایی از آن را در گفتگو با «احمد نقیب زاده» کارشناس جامعه شناسی سیاسی و پژوهشگر مسائل امنیتی به بحث گذاردیم. این استاد دانشگاه می‌گوید:«موضع جمهوری اسلامی نسبت به طالبان تا حدی تغییر کرده است. از زمانی که دیپلمات‌های ما را کشتند تا به الان، آقایان
هدایای بسیار زیادی دریافت کردند ولی آدم‌هایی که مشغله
ذهنی شان فقط آمریکا است و اینگونه اظهار نظر می‌کنند باید بدانند که رفتن آمریکا از افغانستان بعد از آن همه تلاشی که برای منکوب کردن و از بین بردن طالبان کردند فقط به این دلیل است که به دنبال هدف بالاتر و مهم‌تری هستند و اینگونه نیست که
از دستاوردهای خود صرف نظر کنند. بنده معتقدم آمریکایی‌ها برای آنکه فعالیت‌های ایران در غرب خاورمیانه یعنی عراق و سوریه را تحت تاثیر قرار دهند این بار قرار است در شرق کشور فتنه انگیزی
کرده و ایران را در آنجا مشغول کنند تا دیگر توانی برای مداخله
در سوریه نداشته باشد که امنیت اسرائیل را به خطر اندازد.»
این کارشناس ارشد اظهار می‌دارد:«این که می‌گویند طالبان عوض شده به تعبیری درست است زیرا طالبانی که سر نمی‌برد هنوز نیامده بمب در دبستان دخترانه شیعه مذهب گذاشت و
80 نفر را نابود کرد. چطور عنوان می‌کنند طالبان این آدم‌ها نیستند. در همین یک سال میلادی اخیر اگر در نظر بگیریم هزاران فتنه کردند و ده‌ها انسان بی‌گناه را کشتند. اتفاقاً اینها می‌خواهند شیعه کشی راه بیاندازند و خیلی خوب مرزهای ایران را می‌شناسند و در قالب پناهندگان وارد ایران می‌شوند. هم چنان که اکنون سه میلیون افغانستانی در کشور داریم و احتمالا سه میلیون دیگر هم به ایران خواهند آمد.»
این پژوهشگر مسائل امنیتی خاطرنشان می‌کند:« این آقایان برای بار اول هم نیست که در خواب خرگوشی فرو رفته‌اند و رویاهای کاذب می‌بینند.»
>موضع ایران در قبال طالبان اشتباه است
احمد نقیب زاده می‌گوید:« انتظار داریم ایران افرادی که از افغانستان می‌آیند و بیشترشان وهابی هستند را کنترل کند؟ اینها الان در حال خام کردن ایران هستند و در آینده خواهیم دید که اینجا چه بساطی راه خواهند انداخت. فتنه‌ای در شرق کشور به پا خواهد شد.»
>هدف غایی آمریکایی‌ها ناامن کردن مرزهای شرقی ایران است!
نقیب زاده به آفتاب یزد می‌گوید:«استیلای طالبان دودش فقط
به چشم افغان‌ها نمی‌رود این امر سبب نا امن شدن مرزهای شرق ایران خواهد شد و بنده حتی بدتر از این را می‌بینم. مرز ایران فقط با افغانستان نیست پاکستان را هم در بر می‌گیرد باید خیلی هوشمندانه برخورد کرد و اظهار نظرهای عجیب و غریب نکرد.»
این استاد دانشگاه در پایان می‌گوید:« افغانستان باتلاقی است که هر کشوری که وارد آن شود حتی شوروی و آمریکا جان سالم به در نمی‌برد.»