می توان در شرایط تحریم آرامش اقتصادی ایجاد کرد؟ دو روی سکه ثبات اقتصادی و تحریم

کیمیا نجفی
مرتضی افقه، اقتصاددان با اشاره به آسیب تحریم‌ها گفت: بدون شک تحریم‌ها بسیار شدید و مخرب بود. اگر تحریم‌ها لغو نشود هیچ راه‌حلی نیست که در کوتاه‌مدت بتوانیم چالش‌های بر سر راه اقتصاد را از بین ببریم.
این روزها بیش از هر زمان دیگری جامعه و اقتصاد چشم انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات و به دنبال آن ایجاد گشایش‌هایی هستند. این انتظار در روند معاملات در بازارهای مختلف، تصمیم‌گیری‌ فعالان اقتصادی و فعالیت‌ها به وضوح دیده می‌شود. به بیانی دیگر مذاکرات انتظاراتی را در اقتصاد و جامعه به وجود آورده است و حالا مردم منتظر به نتیجه رسیدن آن هستند. اما باید پرسید اگر احیای برجام به نتیجه نرسد و تحریم‌ها با قوت برجای خود باقی بماند آیا راهی برای بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد وجود خواهد داشت یا خیر؟
محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم یادواره شهدای هفتم تیر در اردستان ‌که در محل مسجد جامع تاریخی اردستان برگزار شد، گفت: «با اطمینان عرض می‌کنم که ظرفیت کشور به‌نحوی است که با همین شرایط سخت تحریم می‌توان‌ در یک برنامه پنج‌ساله آرامش و ثبات را به اقتصاد کشور و زندگی مردم بازگرداند.»


بازگرداندن ثبات به اقتصاد در شرایط تحریم‌ مسئله‌ای است که کارشناسان و اقتصاددانان آن را غیرممکن می‌دانند و معتقدند تا مادامی که کشور درگیر تحریم باشد نمی‌توان انتظار بهبود در بخش‌های مختلف را داشت. علی قنبری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به ابتکار گفت: اگر بخواهیم مشکلات و مسائل اقتصادی را کامل حل کنیم، به توسعه نزدیک شویم و از استعداد و امکانات کشور استفاده کنیم ناچار هستیم با دیگر کشورها تعامل داشته باشیم.
این کارشناس اقتصادی در ادامه با تاکید بر این مسئله که بهبود اقتصاد در گرو برقراری ارتباط با دیگر کشورها است، گفت: به بیانی روشن ارتباط دوستانه و پذیرفتن سازوکارهای اقتصادی بین‌المللی برای رفع موانع کشور اهمیت بالایی دارد. لذا حل شدن کامل مشکلات و مسائل ایران در گرو همراهی با دنیا، حل موانع برجام، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش تولید، صادرات و رشد اقتصادی کشور است بدون این عوامل نمی‌توانیم ایران را به جایگاهی که لیاقتش را دارد برسانیم و آرامش را به معیشت بازگردانیم.
FATF باید به نتیجه برسد
قنبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله FATF اشاره کرد و در این خصوص گفت: به جز برجام ماجرای FATF هم بسیار اهمیت دارد. ما برای بهبود وضعیت اقتصاد نیاز داریم که FATF را به نتیجه برسانیم و یک همکاری منطقی و بر اساس منافع ملی با سایر کشورها داشته باشیم.
به جز لغو تحریم هیچ راهی برای بهبود نیست
مرتضی افقه، اقتصاددان با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت باقی ماندن تحریم‌ها راهی برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران وجود دارد یا خیر؟ به ابتکار گفت: قاطعانه باید بگویم که اگر تحریم‌ها لغو نشود هیچ راه‌حلی نیست که در کوتاه‌مدت بتوانیم چالش‌های بر سر راه اقتصاد را از بین ببریم. اگر راهی بود باید در دو دهه گذشته انجام می‌دادیم و کشور را به این مرحله نمی‌رساندیم.
این اقتصاددان در ادامه گفت‌وگو به ضرورت رفع مشکلات بین‌المللی تاکید کرد در این خصوص گفت: بدون شک تحریم‌ها بسیار شدید و مخرب بود اما موانع و چالش‌هایی که سبب شده است که طی سال‌های اخیر تا به این حد در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر باشیم به دلیل بی‌کفایتی‌های دو دهه گذشته بوده و این بی‌کفایتی‌ها هیچ تغییری نکرده است. بنابراین در کوتاه‌مدت تنها و تنها راه این است که ما مشکل روابط خارجی هم سیاسی و هم تجاری را حل کنیم.
وی با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی ادامه داد: اگر تحریم‌ها حل نشود و در کنار آن FATF به نتیجه نرسد و ایران از لیست سیاه FATF خارج نشود بدون هیچ تردیدی مشکلات فعلی اقتصاد چندین برابر می‌شود.
این اقتصاددان اظهار کرد: ساختارهای موجود قادر نیستند که مشکلات را رفع کنند حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود ساختارها خود مانع جدی بر سر راه اقتصاد هستند چه برسد به اینکه پس از سه سال تحریم شدید و بی‌سابقه وضعیت بخواهد همچنان باقی بماند.
اعتصابات کارگران و دامداران طی روزهای اخیر را ببینید ما چنین مشکلاتی در کشور داریم و نمی‌توانیم انتظار بهبود وضعیت در شرایط تحریم را داشته باشیم.
کشور نتوانست از نیروهای شایسته استفاده کند
وی در پاسخ به این پرسش که علاوه‌بر احیای برجام و FATF چه مسائل دیگری نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات ما به داخل کشور مربوط می‌شود و این مشکلات همانطور که اشاره کردم ناشی از بی‌تدبیری‌هاست. بی‌تدبیری‌ها نتیجه‌ای جز بروکراسی ناکارآمد و ضدتولید و توسعه نداشت. اگر نظام مدیریتی در جهت شایسته‌سالاری واقعی اصلاح نشود مشکلات با قوت بر جای خود باقی می‌ماند. این اقتصاددان اظهار کرد: متاسفانه بخشی از نیروهای شایسته در عرصه کار نیستند و کشور نتوانسته از توانایی آنها استفاده کند. بنابراین در میان‌مدت و بلندمدت اگر به سمت اصلاح نظام مدیریتی در کلیه سطوح حتی برای کارکنان ادارات حرکت نکنیم مشکلات طی سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز کشور زنگ خطر موج پنجم کرونا به صدا درآمد جلال خوش چهره طالبان؛ واقعیت یا تهدید؟ آمار قربانیان تصادف اتوبوس‌ها در کشور بررسی شد زمانی برای مستی اتوبوس‌ها خطیب‌زاده در نشست خبری: هنوز درباره توافق و یا عدم‌توافق با آژانس تصمیم‌گیری نشده است سرکوب قیمت به بهانه حمایت از مصرف‌کننده است پای دولت بیخ گلوی تولید می توان در شرایط تحریم آرامش اقتصادی ایجاد کرد؟ دو روی سکه ثبات اقتصادی و تحریم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: حرکت آقای رئیسی در قوه قضائیه مصداق حرکت جهادی شبانه‌روزی بود انتصاب «قلی‌ها» به عنوان رئیس ستاد تحلیف ۱۴ مردادماه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار می‌شود در جلسه شورای هماهنگی مجلس انجام شد تاکید قالیباف بر ضرورت هماهنگی مجلس و دولت از جمله در تعیین کابینه برجام؛ تصمیم‌ سخت بایدن برای عبور از میراث ترامپ کابینه سیزدهم؛ شگفت‌انگیز یا قابل پیش‌بینی؟