معمار دستگاه قضا

ديروز چهلمين سالگرد بمب‌گذاري در دفتر حزب جمهوري اسلامي و سالروز شهادت شهيد بهشتي و 72 تن از يارانش و مصادف با آغاز هفته قوه قضاييه بود. به همين مناسبت علاوه بر ديدار رهبري با رييس، معاونان و اعضاي قوه قضاييه، ساير روساي قوا نيز در سخنراني‌هايشان به اين موضوع پرداختند. روساي قوا در سخنراني‌هاي جداگانه‌اي كه داشتند از رويكرد معمار دستگاه قضا و نقش او در انقلاب گفتند. حسن روحاني، رييس‌جمهوري شهيد بهشتي را انديشمندي تشكيلاتي خواند. محمدباقر قاليباف، رييس مجلس نيز از مديريت شهيد بهشتي پيش و پس از انقلاب تمجيد كرد و او را كارگزاري توصيف كرد كه بي‌پرده با مردم ارتباط داشت. ابراهيم رييسي نيز كه پيش از اين شهيد بهشتي را استاد خود خطاب كرده‌بود، او را معمار دستگاه قضايي توصيف كرد.
 انديشمندي تشكيلاتي
حسن روحاني، رييس‌جمهوري در مراسم افتتاح پروژه‌هاي دانش‌بنيان ضمن گراميداشت شهداي هفتم تير گفت: «سال 60 سالي بود كه دشمنان انقلاب مي‌خواستند 7 تير را پايان نظام جمهوري اسلامي ايران ببينند و در اين فكر بودند كه به هر سه قوه با اين توطئه بزرگ ضربه اساسي بزنند و بعد از آن ساماندهي نظام كار سختي خواهد بود اما ديديم كه خون اين عزيزان مثل همه شهيدان تاريخ چگونه تحركات جديد را در جامعه ما به وجود آورد.» او همچنين در بخشي از اين سخنراني يادآور شد: «ان‌شاءالله بتوانيم راه آن عزيزان را ادامه دهيم كه به خصوص شهيد بهشتي كه حقيقتا از انديشمنداني بود كه قبل از سال 40 مسيري را كه براي علم و دانش و ساماندهي تشكيلات و نسل پژوهشگر ما بنيان‌گذاري كرد و آن را ادامه داد و امروز هم بايد همان مسير را ادامه دهيم.»
اتهامات  ناجوانمردانه  عليه  بهشتي


محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز شامگاه يكشنبه در مراسم سالگرد شهداي هفتم‌تير كه در محل مسجد جامع تاريخي اردستان برگزار شد، سخنراني كرد. او گفت: «ما شهيد بهشتي را سيدالشهداي انقلاب اسلامي مي‌شناسيم، وقتي ايشان به شهادت رسيدند حضرت امام (ره) جمله‌اي با اين مضمون فرمودند كه مظلوميت شهيد بهشتي در مقابل شهادتش بسيار ناچيز است. هنگام شهادت شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري در بيمارستان بستري بودند چرا كه در روز ۶ تير ماه به دست منافقين كوردل در مسجد ابوذر تهران قبل از فاجعه هفتم تير ترور شدند و با حفظ ايشان اين منت را خداوند بزرگ بر ملت ما و جامعه اهل بيتي ما و ايران عزيزمان گذاشت و منافقين كوردل موفق به شهادت مقام معظم رهبري نشدند و امروز ايشان ذخيره انقلاب اسلامي هستند. رهبر معظم انقلاب زماني كه در بيمارستان از شهادت شهيد بهشتي مطلع شدند فرمودند مظلوميت ايشان اين است كه كسي ايشان را نشناخت و در آينده هم شخصيت شهيد بهشتي شناخته نمي‌شود.» رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امروز در اينجا گرد هم آمديم كه فرهنگ شهيد بهشتي و شهداي هفتم تير و ياران ايشان را به درستي بشناسيم، به چند ويژگي شهيد بهشتي اشاره و تصريح كرد: «شهيد بهشتي يك سياستمدار دين‌مدار بود دقيقا آن چيزي كه كمتر در جامعه مشاهده مي‌شود. امروز شهيد بهشتي يك الگوي سياست‌ورزي مومنانه براي همه ما مسوولان در هر كجا كه هستيم، است.» قاليباف ادامه داد: «شهيد بهشتي ايمان داشت و بر باورهاي نظري و حكمت‌هاي عملي‌اش در عمل هم محكم پايبند بود و فقط از حوزه نظري اسلام سخن نگفت بلكه در پياده‌سازي و عمل كردن به آن در تمام شؤونات زندگي از جمله خانواده، تربيت فرزندان اينگونه بود. اگر به خاطرات ايشان نگاهي بيندازيد درمي‌يابيد وي با آن هم مشغله كاري و مسووليت پس از انقلاب اسلامي، وظيفه خودش را نسبت به فرزندان، طرح و كنترل درس‌ها، وقت و انضباط، امورات شخصي و حكمراني و... بي‌نظير عمل كرده است.»
او گفت: «يكي از مظلوميت‌هاي شهيد بهشتي اين بود كه هميشه تحت اتهامات ناجوانمردانه و ناروا قرار مي‌گرفت اما اين شهيد هيچگاه از متانت، تعادل و انصاف خارج نشد. اين شهيد عزيز با حرف‌هاي زشت مورد خطاب واقع مي‌شد اما با لبان خندان و با منطقي منصفانه صحبت مي‌كرد. شهيد بهشتي جزو روحانيون عزيزي بود كه اعتقاد به كار عميق تشكيلاتي و تربيت نيروي انساني داشت. ايشان همواره دفتري به همراه داشت و در گفت‌وگو اگر احساس مي‌كرد فردي برجسته حضور دارد، شماره ايشان را گرفته و پس از تماس با وي همواره ارتباطش را با او حفظ مي‌كرد. شهيد بهشتي به تمام معنا مردمي بود، ايشان از يك طرف معتقد به كار تشكيلاتي و حزبي بود و از طرف ديگر كاملا مردمي بود.» قاليباف تصريح كرد: «شهيد بهشتي در نظام اسلام حرفي گفته كه ما كمتر شنيده‌ و كمتر هم به آن عمل كرديم؛ ايشان يك مجتهد مسلم و اسلام‌شناس است و كسي است كه معني حكمراني، مديريت و سختي اداره را مي‌فهمد. ايشان قبل از انقلاب مسووليت داشته و در قبل و بعد از انقلاب بر اين موضوع تأكيد كرده كه همانطور كه عدالت بايد باشد و حكم ثانوي است، در رابطه بين كارگزاران نظام و مردم هم هيچ مانع، حجاب و بهانه‌اي نبايد وجود داشته باشد.» او همچنين در بخشي از سخنانش تاكيد كرد كه حق مردم است كه بتوانند با مسوولان خود بدون هيچ مانعي صحبت كنند. اين همان چيزي است كه امروز در بين مسوولان كم است. به بهانه‌هاي مختلف اين جداسازي بين مردم و كارگزاران نظام اتفاق افتاده است.سيره مهم ديگر شهيد بهشتي مسووليت‌پذيري است. ايشان معتقد بود همه بايد مسووليت‌پذير، تأثيرگذار و مطالبه‌گر باشند. ايشان معتقد بود كه مردم به هيچ عنوان نبايد خودشان را كنار بكشند و بايد هميشه در ميدان باشند. ايشان معتقد بود اگر جامعه قوي نباشد و مردم در صحنه نباشند و اگر تك‌تك مردم قوي نباشند هرگز دولت و حكمراني قوي شكل نمي‌گيرد.» قاليباف تصريح كرد: «نظام اسلامي زماني قوي است كه مردم آن در ميدان و در صحنه باشند. اساس انقلاب معتقد است كه متعلق به مردم است و حضرت امام(ره) هم فرموده‌اند آنهايي كه تا خط آخر انقلاب و سختي‌ها پاي انقلاب هستند محرومين و مستضعفين هستند.»
 شهادت بهشتي، جلوه سياه ترور
سيدابراهيم رييسي، رييس‌ دولت سيزدهم و رييس كنوني قوه قضاييه يكشنبه شب در شبكه يك سيما ياد و خاطره شهيد بهشتي را گرامي‌داشت و گفت: «شهيد دكتر بهشتي شخصيت عالي داشت‌ و بسيار در معماري دستگاه قضايي بعد از انقلاب اسلامي نقش داشت.» او همچنين روز نشست خبري نيز در پاسخ به پرسش‌ اي‌اف‌بي ‌فرانسه در مورد شهيد بهشتي گفته بود: «شهادت دكتر بهشتي جلوه‌اي سياه از چهره منافقين و جلوه‌اي تاريك از دفاع برخي كشورهاي مدعي حقوق بشر از اين سازمان تروريستي است. آنها كه مدعي حقوق بشر هستند در موضع حمايت از سازمان منافقين، چه پاسخي به افكار عمومي جهانيان دارند؟ تلاش كردم توجه به مردم و توجه به سازوكارهاي كارآمد را از شهيد بهشتي فرابگيرم. در دنيا همه سياستمداران اسم مردم را مي‌برند اما آنچه امام و شهيد بهشتي از مردم مي‌گفتند، باور داشتن به مردم بود نه تشريفاتي نگاه كردن به مردم.»  همچنين همزمان با سالگرد شهادت شهيد بهشتي و آغاز هفته قوه قضاييه رييسي صبح دوشنبه در همايش سراسري قوه قضاييه كه همزمان با هفته قوه قضاييه برگزار شد از عملكرد همكاران قضايي در سراسر كشور براي اجراي عدالت، احقاق حق و ابطال باطل و همچنين از همراهي و صبوري خانواده‌هاي آنها تقدير كرد. رييس دستگاه قضا گفت: «انتظار همه از عدليه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و با گذشت يك دوره ۴۰ ساله، كمال‌يافتگي است كه دستگاه قضايي به جايگاهي رسيده باشد كه با اهداف مهم انقلاب اسلامي كاملا همخواني داشته باشد.» او همچنين در بخش ديگري از اين سخنراني از رسيدگي به پرونده‌هاي معوقه و كثيرالشاكي و به‌روزرساني اين پرونده‌ها، كاهش قرارهاي بازداشت و معرفي به زندان و همچنين رسيدگي به موقع به پرونده‌هاي جاري به عنوان اقدامات قابل تقدير همكاران دستگاه قضا در دوره تحول ياد كرد. او توضيح داد: «در معاونت قضايي ۱۴ هزار پرونده مشمول ماده ۴۷۷ رسيدگي و به روز شد و در ثبت اسناد هم چهار برابر گذشته فعاليت صورت گرفت و با تلاش شبانه‌روزي همكاران ديوان عالي كشور براي به‌روزرساني پرونده‌ها، بسياري از دغدغه‌هاي مردم برطرف شده است.» سيدابراهيم رييسي همچنين گفت: « امروز بيش از ۷۰ درصد بدنه دستگاه قضا را جوانان فعال و باانگيزه تشكيل مي‌دهند كه نيروي اصلي براي ادامه حركت تحولي در قوه قضاييه هستند.»