تهاجم بي‌پرواي بايدن به نيروهاي مسلح عراق

شهاب شهسواري 
گروه موسوم به فرماندهي مركزي امريكا (سنتكام) وابسته به ارتش ايالات متحده كه از سوي ايران يك گروه تروريستي تلقي مي‌شود، روز يكشنبه اعلام كرد كه در حملاتي گسترده به اهدافي در عراق و سوريه «تاسيسات و منافع ايران» را هدف قرار داده است. حملات امريكا به پايگاه‌هاي نظامي حشدالشعبي در مرز عراق و سوريه كه با هدف مقابله با نفوذ مجدد عناصر تروريستي داعش به خاك عراق فعاليت مي‌كنند انجام شده است.
به نوشته رسانه‌هاي امريكايي، حملات اخير به دستور مستقيم رييس‌جمهور امريكا انجام شده است. اين دومين‌بار است كه او فرمان چنين حملاتي را صادر مي‌كند. براساس بيانيه اين گروه نظامي مدعي شده است كه حملات اخير امريكا در خاك دو كشور مستقل كه در حال جنگ با امريكا نيستند در واكنش «به تعدادي حملات پهپادي اخير به تاسيسات و پرسنل نظامي امريكا در عراق » انجام شده است. گروه سنتكام مشخصا اعلام نكرده است كه دقيقا اين حملات تلافي كدام حملات پهپادي در چه نقطه و چه زماني بوده‌اند و فقط اعلام شده كه به دو محل نگهداري تجهيزات و پرسنل در خاك سوريه و يك تاسيسات در خاك عراق حمله شده است. براساس اطلاعاتي كه در رسانه‌ها منتشر شده است پايگاه‌هايي كه مورد حمله قرار گرفته‌اند متعلق به دو گروه كتائب سيدالشهدا و كتائب حزب‌الله بوده‌اند و يكي از آنها براي پرتاب و احياي پهپادها استفاده مي‌شد. پنتاگون همچنين توضيح نداده است از طريق چه فرآيندي اين گروه توانسته است عاملان آن را در كشورهاي مستقلي كه در حال جنگ با امريكا نيستند شناسايي كند و با كدام حكم بين‌المللي و حقوقي عليه آنها اقدام نظامي انجام داده است. اين گروه همچنين توضيحي در مورد تناسب عمليات انجام شده با عمليات ادعايي پهپادي در عراق نداده است. بيانيه پنتاگون در مورد اين عمليات مي‌گويد: «همان‌گونه كه حملات روز يكشنبه نشان داد، رييس‌جمهور بايدن در حفاظت از جان نظاميان امريكايي كاملا واضح اقدام مي‌كند.» دولت امريكا گفته است كه در اين حمله از جنگنده‌هاي اف۱۵ و اف۱۶ استفاده كرده است و جنگنده‌ها و خلبان‌ها به سلامت از محل ماموريت بازگشته‌اند.
عراق اقدام تهاجمي امريكا عليه نيروهاي مسلح خود را محكوم كرد
امريكا از هرگونه اظهارنظر در مورد تلفات حملات خود به خاك سوريه و عراق خودداري كرده است. اما خبرگزاري رسمي سوريه، سانا نوشته است كه بر اثر يكي از اين حملات يك كودك سوري كشته و سه غيرنظامي ديگر مجروح شده‌اند. گروه موسوم به ديدبان حقوق بشر سوريه مستقر در لندن هم مدعي شده است ۵ «شبه‌نظامي» كشته و چندين نفر ديگر بر اثر اين حملات امريكا مجروح شد‌ه‌اند. گروه كتائب سيدالشهدا، از اعضاي حشدالشعبي به عنوان يكي از نيروهاي مسلح رسمي اين كشور اعلام كرده است كه چهار عضو اين گروه در حملات امريكا به شهادت رسيده‌اند. اين گروه مقاومت عراقي اسامي شهدا را حسين علي عبد‌الحسين صالح البيضاني، كرار سعد حمدان جلوب المحمداوي، كرار عبدالعزيز زينل الشبكي، محمد رومي ماجد محاسن الفرطوسي اعلام كرد. اين گروه عضو نيروهاي مسلح رسمي عراق اعلام كرده است كه قطعا در مقابل حملات امريكا اقدامات تلافي‌جويانه متناسبي انجام خواهد داد. حشدالشعبي هم با صدور بيانيه‌اي حق تلافي اين حملات را براي خود محفوظ دانسته است. ارتش عراق هم در بيانيه‌اي رسمي اين اقدام خصمانه امريكا را محكوم كرده است. يحيي رسول، سخنگوي فرماندهي كل نيروهاي مسلح عراق با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشته است: «ما حملات شب گذشته امريكا به مرزهاي عراق و سوريه را كه نقض فاحش و غيرقابل قبول تماميت ارضي، استقلال و امنيت ملي عراق و همه قواعد بين‌المللي است محكوم مي‌كنيم.» سخنگوي وزارت خارجه عراق، احمد الصحافي نيز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي اين كشور اين عمليات را محكوم كرد و گفت: «دولت عراق اين حمله را نقض حاكميت ملي خود و خروج آشكار از قوانين و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مي‌داند. اين وزارتخانه بار ديگر تاكيد مي‌كند كه عراق نمي‌پذيرد خاكش براي هرگونه درگيري يا تسويه حساب طرف‌ها مورد استفاده قرار گيرد.»گروه‌هاي سياسي عراقي از جمله رهبر ائتلاف العراقيون، عمار حكيم، ائتلاف فتح به رهبري هادي العامري، ائتلاف نصر به رهبري حيدر العبادي به‌شدت اين اقدام امريكا را محكوم كرده‌اند.
تهران: ايجاد ناامني در منطقه ايجاد ناامني براي خود امريكاست
او درباره حملات جنگنده‌هاي امريكايي به منطقه مرزي بوكمال تصريح كرد: امريكا همچنان مسير اشتباهي در منطقه را طي مي‌كند. متاسفانه آنچه مشاهده مي‌كنيم اين است كه دولت امريكا نه تنها در مساله تحريم‌ها بلكه در سياست‌هاي منطقه‌اي هم بر سياست‌هاي شكست خورده امريكا در منطقه ادامه مي‌دهد. رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه خطاب به دولت امريكا خاطرنشان كرد: توصيه ما به امريكا اين است كه به جاي رفتارهاي احساسي، بحران‌آفريني، زندگي در تنش و باقي گذاشتن معضلات براي مردم منطقه مسير خود را اصلاح كند و اجازه دهد مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت‌شان تصميم‌گيري كنند. آنچه امريكا انجام مي‌دهد برهم زدن امنيت در منطقه است. يكي از قربانيان اين ناامني، خود امريكا خواهد بود.


جنگ اشباح
امريكا مدعي شده است كه در حال خارج شدن از منطقه غرب آسيا و كاهش قابل توجه نيروهاي خود در منطقه است، اما به نظر مي‌رسد كه نظاميان خارج شده اشباح خود را به‌جا گذاشته‌اند! هر چند در افغانستان اشباح امريكا در قالب شبه‌نظاميان طالبان در حال جنگ هستند، اما در عراق و سوريه، اشباح امريكايي همان نظامياني هستند كه به اصطلاح از منطقه خارج شده‌اند، اما از چند ده كيلومتر آن‌سوتر به نقاطي حمله مي‌كنند كه نيروهاي عراقي در آنجا در حال مبارزه با داعش هستند. دونالد ترامپ كاخ سفيد را ترك كرده است، امريكايي‌ها اعلام كرده‌اند كه نظاميان خود را از افغانستان خارج مي‌كنند و در سوريه و عراق به شكل قابل‌توجهي تعداد آنها را كاهش مي‌دهند و تا مرداد ماه تقريبا تمامي تجهيزات نظامي پيشرفته پدافند موشكي خود را از عراق، عربستان و اردن خارج خواهند كرد و هزاران نظامي خود را از خاك عربستان بعد از چند ماه خارج خواهند كرد. كاخ سفيد در عين حال مدعي است كه در وين در حال مذاكره غيرمستقيم با ايران براي بازگشت به تعهداتش در برجامي است كه سه سال پيش توسط رييس‌جمهور پيشين امريكا ترك شد و با نقض فاحش قطعنامه الزام‌آور ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد، واشنگتن را بار ديگر به جمع ياغيان بين‌المللي اضافه كرد. اما به نظر مي‌رسد همه اين اظهارنظرها در مورد ترك غرب آسيا و آسياي ميانه و بازگشت به تعهدات بين‌المللي و توقف نقض تعهدات الزام‌آور حقوقي، تبليغات پوچ و توخالي بيشتر نباشد. امريكايي‌ها در ماه‌هاي گذشته بازي با اعدادي را آغاز كرده‌اند كه روز به روز بي‌معني‌تر از گذشته مي‌شود. از يك‌سو اعلام مي‌كنند كه تا ۲۰ شهريور خاك افغانستان را ترك مي‌كنند و از سوي ديگر به صورت سازمان يافته اجازه مي‌دهند كه يك گروه شبه‌نظامي كه يك سال و نيم پيش با واشنگتن پيمان مودت امضا كرده است مساحت وسيعي از خاك افغانستان را تصرف كند. در مورد جابه‌جايي‌ها و تغيير آرايش نظاميان امريكايي در غرب آسيا، هنوز هيچ رقم دقيقي اعلام نشده است. هر چند وزارت دفاع امريكا اندكي پيش از پايان دوران رياست‌جمهوري ترامپ اعلام كرد كه رقم نظاميان امريكايي در عراق به ۲۵۰۰ نيرو كاهش پيدا كرده است و تعداد نظاميان اين كشور در سوريه هم به چند صد نفر نمي‌رسد، اما واقعيت اين است كه بخش عمده‌اي از نيروهايي كه از كشورهايي چون افغانستان، عراق و سوريه خارج شده‌اند، هرگز به خاك امريكا بازنگشته‌اند، بلكه در نقاط ديگر منطقه مستقر شده‌اند.
تهاجم تدافعي!
خبرگزاري رويترز در ادعايي عجيب با ارتباط دادن تهاجم اخير امريكا به كشورهاي عراق و سوريه با مذاكرات احياي تعهدات امريكا در برجام مدعي شده است: «امريكا همزمان قصد دارد ديپلماسي را با عمليات تدافعي با هم بياميزد.» اين خبرگزاري در مورد توصيف تدافعي براي تهاجم به نقاط در دو كشور مستقل كه در حال جنگ با امريكا نيستند، نكرده است. عبارت «عمليات تدافعي» توسط مقام‌هاي امريكايي نيز به كار گرفته‌شده است. از جمله نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا، روز دوشنبه در بيانيه‌اي ادعا كرد: «حمله هوايي تدافعي كه امروز توسط وزارت دفاع عليه تاسيسات عملياتي و انبارهاي تسليحات در منطقه مرزي عراق-سوريه انجام شد، پاسخي هدفمند و متناسب به تهديد جدي و مشخص بود.» او در توجيه اين حمله در بيانيه خود آورده است: «حفاظت از نظاميان ما، يك اولويت است.» رويترز به نقل از دو منبع آگاه كه حاضر به ذكر نام خود نشده‌اند گفته است كه تعدادي از گروه‌هايي كه به‌زعم آنها «تحت حمايت ايران هستند» از يك ماه پيش دست‌كم ۵ حمله پهپادي عليه تاسيسات امريكا و پرسنل ائتلاف تحت رهبري امريكا در عراق انجام داده‌اند.
 
ادعاي آنتوني بلينكن: اين حمله پيام مهم به ايران بود 
«آنتوني بلينكن»، وزير امور خارجه ايالات متحده امريكا درباره حملات هوايي اين كشور در مرز عراق و سوريه اظهارنظر كرد. وزير امور خارجه امريكا اين حملات را اقدامي «ضروري، مناسب و آگاهانه» توصيف كرده و مدعي شده هدف اين حملات كاستن از خطرات تشديد تنش‌ها بوده است. بلينكن روز دوشنبه گفت فكر مي‌كند اين حمله پيامي مهم و قوي به «شبه‌نظاميان تحت حمايت ايران» ارسال مي‌كند.