خدمات منشی یوزارسیف به فارسی ، دودکش تکراری و اظهار نظر عجیب مونسان


 
 
 


خدمات «منشی یوزارسیف» به ادبیات فارسی!
امیرحسین مدرس، بازیگر، مجری و شاعر در گفت‌وگو با خراسان از چگونگی اجرا و نویسندگی‌اش  در برنامه رادیویی «قند پارسی» می‌گوید
چرا مردم تصنیف‌های 80 ساله را به خاطر دارند اما عمر ترانه‌های امروزی،به یک‌سال هم نمی‌رسد؟
 
الهه آرانیان - نوجوان‌های دهه هفتاد او را با اجرای برنامه «نیمرخ» در کنار شخصیتی به نام «فَفَ» که نقش آن را حسین رفیعی بازی می‌کرد، می‌شناسند. بعدها در دهه هشتاد با خوانندگی تیتراژ آغازین سریال محبوب و پربیننده «متهم گریخت» به‌همراه رضا عطاران، شهرت بیشتری پیدا کرد. مدرس بعدها و با ایفای نقش «ایناروس» در سریال پرمخاطب «یوسف پیامبر»، به شهرت بسیاری رسید؛ شخصیتی که ابتدا خادم آمنحوتپ، فرمانروای مصر بود و بعد، منشی یوزارسیف یا همان یوسف پیامبر شد. امیرحسین مدرس، علاوه بر بازیگری، اجرا و خوانندگی، نویسنده، شاعر و کارشناس ادبیات فارسی هم هست و تا به‌حال، دو مجموعه شعر «مبتلای اقیانوس» و «بانوی اعتدال بهاران» از او منتشر شده‌است. مدرس این روزها اجرا و نویسندگی برنامه رادیویی «قند پارسی» را که از رادیو صبا پخش می‌شود، به‌عهده دارد. در ادامه، گفت‌وگوی ما را با او درباره این برنامه رادیویی و دیگر فعالیت‌های ادبی‌اش می‌خوانید. دغدغه‌ام ادبیات فارسی است از امیرحسین مدرس که چندسالی است از اجرای برنامه‌های تلویزیونی فاصله گرفته و به رادیو کوچ کرده، درباره محتوا و متن برنامه «قند پارسی» و این‌که چرا اجرا و نویسندگی آن را پذیرفته است، پرسیدیم که گفت: «برنامه قند پارسی رویکردی برای توجه به ادبیات و متون کهن فارسی است و آن‌ها را بررسی می‌کند. یکی از دلایل تولید این برنامه، انس و پیوند مخاطبان با گنجینه میراث کهن ادبیات فارسی است و دیگری، پاسداشت و حفظ زبان فارسی. نسل امروز در گویش، نوشتن پیام و... خیلی متفاوت است و انگار زبانش دچار تحول و دگرگونی شده و اگر این ادامه پیدا کند، رفته‌رفته ارکان ادبیات فارسی را با آسیب مواجه می‌کند و این شوخی‌بردار نیست که بگوییم جوانند و اقتضای سن آن‌هاست. این مسئله در درازمدت زبان را هدف قرار می‌دهد. دلیل دیگر این است که میراثی که ما از ادبیات کهن فارسی در دست داریم، آموزه‌هایی است که تاریخ مصرف ندارد؛ چون مبتنی بر فطرت انسانی و زندگی اجتماعی است. علمای تربیت هنوز که هنوز است به آثار سعدی مراجعه می‌کنند. از آن‌جا که دغدغه خودم ادبیات فارسی است و اندک تسلطی به متون کهن دارم، پیشنهاد شد که این برنامه را بنویسم و اجرا کنم. قند پارسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 پخش می‌شود و بازپخش آن 23:30 است و خدا را شکر با استقبال مخاطبان هم مواجه و باعث شده‌است شنوندگان عمیق‌تر و دقیق‌تر متون کهن فارسی را مطالعه کنند. چون ما در برنامه قند پارسی همه یک متن را نمی‌خوانیم؛ برای مثال گزیده‌ای از متن گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، سفرنامه ناصرخسرو، مرزبان‌نامه و... را می‌خوانیم و شرح می‌دهیم و درباره محتوای مطلب و تطابقش با اتفاقات روزگار امروز، نکات و ظرافت‌های ادبی صحبت می‌کنیم». از امیرحسین مدرس پرسیدیم آیا ممکن است در آینده اجرای برنامه‌ای تلویزیونی را بپذیرد که گفت فعلاً کارهای مهم‌تری دارد و اجرا در تلویزیون برایش در اولویت نیست و ترجیح می‌دهد به کارهایی بپردازد که ماناییِ بیشتری دارند. «وحی بر طوفان» در انتظار انتشار این مجری و کارشناس ادبیات از پروژه تألیفی و تحقیقی‌اش که سه چهار سالی است او را مشغول کرده‌است و بخش اول آن تا یک‌ماه دیگر منتشر خواهد شد، این‌طور گفت: «این کار تصحیح و شرح یک اثر آیینی منظوم متعلق به اواخر دوره صفوی و بر اساس 15 نسخه‌ خطی با عنوان «وحی بر طوفان» است که سوره مهر آن را منتشر خواهد کرد». در بخش پایانی گفت‌وگو، نظر مدرس را درباره وضعیت ترانه‌های امروزی جویا شدیم که گفت: «به جز معدود ترانه‌های خوبی که می‌شنویم، اوضاع ترانه خوب نیست. ترانه‌ها عموماً عمق ندارند و ماندگار نمی‌شوند. یک هفته، یک‌ماه و نهایت یک‌سال سر زبان‌ها می‌افتند و بعد فراموش می‌شوند. شما ترانه‌ها و تصنیف‌های قدیمی را نگاه کنید. ممکن است از عمرشان هشتاد سال گذشته باشد، اما مردم هنوز زمزمه‌شان می‌کنند».            بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام و ماجرای تکراری نخستین قسمت های سریال «دودکش 2» در مقایسه با «دودکش 1» و «پادری» کیفیت بهتری نداشت نویسنده:  مائده کاشیان     یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون در سال‌های گذشته، مجموعه کمدی «دودکش» است. فصل اول و دوم این سریال را محمدحسین لطیفی جلوی دوربین برد و فصل جدید آن را برزو نیک‌نژاد با نام «دودکش 2» کارگردانی کرده است. دو فصل نخست این مجموعه در زمان پخش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و فصل جدید آن یکی از برگ‌های برنده تلویزیون به حساب می‌آمد، اما «دودکش 2» کیفیت بهتری از «دودکش» و «پادری» نداشته و نتوانسته است به اندازه فصل‌های قبل رضایت مخاطبان را جلب کند. «دودکش 2» در ادامه «دودکش 1» همان طور که اشاره کردیم، کارگردانی «دودکش 2» را برزو نیک‌نژاد برعهده گرفته است. او در فصل اول سریال به عنوان نویسنده با این پروژه همکاری می‌کرد، در «پادری» از گروه سازنده جدا شد و در «دودکش 2» علاوه بر کارگردان به عنوان طراح فیلم نامه و سرپرست نویسندگان نیز حضور دارد. ظاهرا سازندگان «دودکش 2» مجموعه «پادری» را که 3 سال پس از «دودکش» و در ادامه آن پخش شد، کاملا نادیده گرفته‌اند و قصه را از ادامه فصل اول سریال شروع کرده‌اند. در سریال «پادری» که در واقع همان فصل دوم «دودکش» بود، دیدیم که قالی شویی «فیروز» تعطیل شده، «فیروز» تصمیم داشت قالی شویی دیگری اجاره کند و در خانه شخصی به نام «اردشیرخان» مستاجر بود، اما «دودکش 2» در لوکیشن اولیه سریال یعنی همان قالی شویی و خانه «فیروز مشتاق» در فصل اول آغاز شد. علاوه بر این، در «پادری» دیدیم که «افروز» باردار است و «فیروز» و «عفت» دو فرزند داشتند، اما در «دودکش 2» این زوج علاوه بر «پوریا» و «پریا» فرزند سومی هم دارند که از فرزند دوم «افروز» چند سال بزرگ‌تر است، بنابراین «دودکش 2» در ادامه فصل اول ساخته شده است که در نوع خود اتفاق عجیبی محسوب می‌شود. قصه تکراری «نصرت» نادیده گرفتن وجود سریالی به نام «پادری» از طرفی به ضرر «دودکش 2» تمام شده. شخصیت «نصرت» که طلبکاران زیادی داشت و با مشکلات مالی رو‌به‌رو بود، در مجموعه «پادری» طی اتفاقاتی در یک هلدینگ مشغول به کار شد و   وضعیت زندگی‌اش متحول شد. او به واسطه کار در هلدینگ ثروت خوبی برای خودش دست‌وپا کرده بود و به این واسطه به «فیروز» فخرفروشی می‌کرد. اکنون در «دودکش 2» نیز مشابه چنین ماجرایی برای «نصرت» اتفاق افتاده است، منتها با این تفاوت که قصه بنابر وضعیت فعلی جامعه به‌روز شده، او در اینستاگرام فعالیت می‌کند و از این طریق درآمد خوبی دارد. ایده تقابل «فیروز» و «نصرت» با یکدیگر را در حالی که یکی از آن‌ها درگیر مشکلات مالی و دیگری در رفاه است، قبلا در «پادری» دیده بودیم و موضوع جدیدی نیست. همان تکیه‌کلام‌های همیشگی در سریال «دودکش» شخصیت «فیروز» با بازی هومن برق‌نورد تکیه‌کلام‌های بامزه و جالبی داشت که در زمان پخش سریال بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه قرار گرفت. این کاراکتر در «پادری» هم از تکیه‌کلام‌های خاص خود، فراوان استفاده می‌کرد. اکنون همه آن تکیه‌کلام‌های معروف مانند «قمپز در کردن» و «در آمپاس ماندن» در «دودکش 2» نیز تکرار می‌شود و هیچ اصطلاح جدیدی برای شخصیت «فیروز» در نظر گرفته نشده است. تکرار تکیه‌کلام‌های اولیه پس از دو فصل باعث شده این واژه‌ها جذابیت اولیه‌شان را از دست بدهند و دیگر برای مخاطب خنده‌دار نباشند. زوج کمدی «دودکش» برگ برنده سریال؟ شخصیت «نصرت» در 4 قسمت ابتدایی سریال که تا شنبه‌شب روی آنتن رفته حضور پررنگی نداشته، بنابراین در کنار «فیروز» قرار نگرفته تا زوج کمدی سریال شکل بگیرد و به دنبال آن شاهد کل‌کل و رقابت آن‌ها با یکدیگر باشیم. باتوجه به آن چه در تیزر قسمت بعدی دیدیم، ظاهرا در ادامه داستان او نیز در کنار دیگر اعضای خانواده حضور خواهد داشت و ترکیب آن‌ها کامل می‌شود. ممکن است با حضور «نصرت» در کنار «فیروز» لحظات کمدی سریال بیشتر شود، اما از طرفی هم شخصیت‌های قصه نسبت به گذشته تغییر ویژه و جدیدی نداشته‌اند، بنابراین معلوم نیست حضور این کاراکتر در کنار دیگر شخصیت‌ها تا چه اندازه به سریال کمک می‌کند. بازی ضعیف امیرحسین رستمی بازیگران سریال هومن برق‌نورد، سیما تیرانداز، نگار عابدی و بهنام تشکر مانند فصل‌های قبلی سریال بازی خوبی داشته‌اند و تغییر ویژه‌ای در کیفیت بازی آن‌ها دیده نمی‌شود. الهام اخوان نیز به عنوان شخصیت جدید قصه بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته، در این میان بازی امیرحسین رستمی نسبت به «دودکش 1» و «پادری» بسیار اغراق‌شده است. او در «دودکش 2» کمی لحن صدا و حالت چهره‌اش را تغییر داده تا در نقش شخصیت خرابکار و ساده‌لوح قصه بامزه به نظر برسد، اما تلاشش نتیجه نداده و به نظر می‌رسد در 2 فصل قبلی بازی بهتری داشت. مورد استثنای شبکه یک سریال‌های کمدی شبکه یک مانند «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» که به دلیل استقبال مخاطبان در فصل‌های جدید ادامه یافته‌اند، معمولا موفق شده‌اند در فصل‌های بعد نسبت به فصل‌های قبلی کیفیت بهتری داشته‌ باشند یا حداقل کیفیت اولیه خود را در ادامه حفظ کنند، اما «دودکش» استثناست. هر چند که هنوز 4 قسمت از سریال پخش شده و برای قضاوت بهتر درباره آن باید صبر کرد، اما «دودکش 2» نسبت به «دودکش 1» و حتی «پادری» اُفت کرده و نتوانسته مخاطبان را راضی کند.  
 
 
 
اظهارنظر عجیب وزیر گردشگری درباره رعایت پروتکل ها در فرودگاه مشهد
 
زنده روحیان/ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد از اجرای خوب پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد سخن گفت و تاکید کرد که ما هیچ ازدحامی را در سالن نمی‌بینیم؛ اظهار نظری که نشان می دهد یا وزیر از پروتکل های بهداشتی بی اطلاع است یا احتمالا از پاویون اختصاصی استفاده کرده است.  به گزارش خراسان رضوی روز گذشته در خروجی پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث‌فرهنگی استان به نقل از علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد مشهد مطلبی قرار گرفت که نشان دهنده اظهارنظر عجیب وزیر درباره اجرای پروتکل های بهداشتی در فرودگاه مشهد بود.  او پس از حضور در مشهد که در شرایط نارنجی کرونا و برای افتتاح یک هتل چهار ستاره و البته برخی دیدارها با مسئولان استان انجام شده بود، به بازدید از فرودگاه شهید هاشمی نژاد پرداخت و گفت: «پروتکل‌های بهداشتی در این فرودگاه به خوبی رعایت می‌شود و ما هیچ ازدحامی را در سالن نمی بینیم.» این اظهارات در حالی صورت گرفت که روزنامه خراسان طی روزهای اخیر با انتشار گزارش های میدانی بارها انجام نشدن پروتکل های بهداشتی در این فرودگاه را متذکر شده بود. گزارش «هجوم دلتا، از زمین و هوا» که 10 تیرماه منتشر شد، یکی از همین گزارش ها بود که در آن به اجرا نشدن کامل  پروتکل های بهداشتی، ازدحام جمعیت،  انجام نشدن تست در بدو ورود و انجام ده ها پرواز از مبدا شهرهای قرمز کرونایی اشاره شد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تایید آن، کمبود نیرو را عاملی برای نبود نظارت های بهداشتی در پایانه داخلی فرودگاه مشهد دانسته بود. این در حالی است که پیش از این یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از اصرار این دانشگاه و درخواست برای جداسازی راه های ورودی و غربالگری مسافران شهرهای با وضعیت قرمز در فرودگاه خبر داده بود که به دلیل مخالفت مدیران فرودگاه میسر نشد. اظهارات عجیب وزیر درحالی است که خود در بحبوحه پیک کرونا به ترکیه سفر می کند و پس از اصرار به برگزاری سفرهای نوروزی و طرح شکست خورده سفرهای هوشمند که در ایجاد  پیک چهارم کرونا در کشور موثر بود و همچنین برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی کشور در تهران، انگار همچنان تمام شدنی نیست و با این که تمام مسئولان استانی مکرر از خطر بیخ گوش شهروندان مشهدی و ورود دلتای هندی به مشهد سخن می گویند، وزیر گردشگری اما ناآشنا به دستورالعمل های بهداشتی حالا با تبلیغ غیر واقعی از فرودگاه مشهد دیگران را نیز به سفر ترغیب می کند.