رسیدگی به بحران قطعی برق دستور روحانی تأکید رئیسی

گروه اقتصادی- رئیس جمهوری از قطعی‌های مکرر برق و گاهی اوقات طولانی بودن آن از مردم عذرخواهی و در همین راستا معاون اول را مأمور بررسی این مشکل کرد. مشکلی که پیامدهای جدی برای اقتصاد کشور دربردارد.
افتتاح طرح های ملی که هر هفته برگزار می‌شود این بار با چهره و صورت دیگری برگزار شد. «عذرخواهی از مردم»
حسن روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی که دیروز برگزار شد به ‌مشکل قطعی برق که از هفته گذشته در سراسر کشور شروع شده اشاره کرد - که در همین ارتباط می‌توانید گزارش صفحه 6 را هم بخوانید - و گفت: در 8 سال گذشته حدود 2500 مگاوات به‌طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است این درحالی است که قبل از این دولت به طور متوسط سالانه 1700 مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با وجود این به‌خاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.
دکتر روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال 52 درصد کاهش داشته است و 7 هزار مگاوات تولید برقابی کشور به‌خاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز به‌خاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود؛ لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد شد.


رئیس‌جمهوری افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف نمایند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند.
 روحانی ادامه داد: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
رئیس‌جمهوری گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.
همچنین رئیس‌جمهوری با اشاره به افتتاح 62 طرح توسعه‌ای و زیرساختی در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور در هفتاد و هشتمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی، گفت: مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال برعهده دارند و در این دولت کارهای بسیار عظیم و بزرگی در این مناطق صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: مناطق آزاد در آغاز فعالیت این دولت بیشتر واردکننده بود تا صادرکننده و بخش تجاری آن فعال بود تا بخش سرمایه‌گذاری که این یک نقیصه بزرگ برای این مناطق بود.
 روحانی با بیان اینکه امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی تولید کننده هستند و به مرکزی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند، گفت: در 8 سال گذشته در مناطق آزاد کارهای عظیمی صورت گرفته و طرح‌های استراتژیک و زیرساختی مهمی در این مناطق اجرا شده است و این مناطق باید به نقطه اتصال ایران و کشورهای جهان تبدیل شود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه راه‌آهن سراسری، گفت: منطقه آزاد اروند در جنوب‌غربی کشور و در منطقه شلمچه پروژه ریلی بسیار مهمی دارد و آن اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره است که اقدامات سیاسی، توافق با عراق و کار مقدماتی آن انجام شده است و بی‌تردید روند تکمیل این خطوط در دولت سیزدهم ادامه و تکمیل خواهد شد.
روحانی همچنین با اشاره به اتصال راه‌آهن چابهار به خط آهن سراسری کشور، اظهار داشت: تلاش ما این بود که در پایان دولت این خط آهن را افتتاح کنیم که البته بخشی از آن را افتتاح خواهیم کرد و با تکمیل و افتتاح این طرح مهم، چابهار به دریای خزر، ترکمنستان، اینچه‌برون و در آینده به آستارا متصل خواهد شد که اقدام بسیار بزرگ و مهمی است.
رئیس‌جمهوری افزود: راه‌آهن رشت – کاسپین طرح بسیار مهمی است که 85 درصد آن اجرایی شده است و در روزهای آینده 5 یا 7 خط آهن سراسری را افتتاح خواهیم کرد که نقش مهمی در اتصال خطوط آهن در سراسر کشور و به کشورهای منطقه دارد.
 روحانی با بیان اینکه در 8 سال گذشته اقدامات عظیمی در مناطق آزاد تجاری و طرح‌های استراتژیکی در این مناطق اجرایی شده است، گفت: حجم اقدامات زیرساختی در 8 سال گذشته نسبت به سال 92، حدود 2 برابر شده است و چنانچه همه طرح‌های موجود، اجرایی شود، حجم این اقدامات و طرح‌های زیرساختی در مناطق آزاد به 10 برابر افزایش می‌یابد.
رئیس‌جمهوری افزود: مناطق آزاد در نهایت باید نقطه اتصال مهم کشورمان با کشورهای منطقه و جهان شود و در زمینه صادرات می‌توانند نقش ارزشمندی ایفا کنند.
 روحانی در ادامه پایه اساسی تولید را سرمایه دانست و گفت: لازمه رونق تولید، جذب سرمایه است و در کنار آن باید تکنولوژی روز و بازار را به‌دست بیاوریم. در سال 99 که سال بسیار سختی از لحاظ تحریم و کرونا بود، شعار جهش تولید را عملیاتی کردیم و امسال هم در راستای شعار سال تلاش دولت این است که همه اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی عمرانی و زیربنایی در مناطق آزاد

درهمین حال دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: در دولت تدبیر و امید هشت هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف عمرانی و زیربنایی سرمایه‌گذاری شده است.
به‌گزارش ایرنا، «حمیدرضا مؤمنی» روز سه‌شنبه در آیین افتتاح پروژه‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه توسعه اقتصادی با تأمین زیرساخت‌ها ممکن می‌شود، اظهار داشت: سازمان‌های این محدوده‌ها هشت هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که شامل دو هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش لجستیک، ۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش توسعه شهری، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان گردشگری و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش آموزش و درمان می‌شود.
وی تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رتبه چهارم بعد از وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در افتتاح پروژه‌های دولت تدبیر و امید را به‌دست آورده است که البته برخی از طرح‌ها در این محدوده‌ها به‌عنوان زیرمجموعه وزارتخانه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.مؤمنی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیم درصد مساحت و یک درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۴۴ درصد صادرات غیر نفتی کل کشور متعلق به این محدوده‌ها است و تنها ۱۴ درصد واردات کل را به خود اختصاص داده است.
به‌گفته وی، مجموعه ارزش سرمایه‌گذاری محقق شده در هشت سال دولت ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۰۷ هزار میلیارد تومان نیز در حال حاضر است که این روند نشان از توسعه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری دارد.
به‌گزارش ایرنا، این طرح‌ها در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو، چابهار، ارس، انزلی اجرا شده است و با افتتاح آنها برای یک هزار و ۶۳۸ نفر اشتغالزایی مستقیم فراهم شد.
در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس، ۳۸ طرح اقتصادی و زیربنایی با ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۳ نفر به بهره‌برداری رسید.این طرح‌ها شامل تولید کشنده ۲۶۳۱ یورو ۵ ارس خودرو دیزل، مجتمع مشاهیر آذربایجان فازهای دو، سه و چهار در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع، مجتمع تجاری هایپر اسکار در زمینی به مساحت ۲۰ هزار ۶۷۲ مترمربع، ۱۰ مجتمع مسکونی خدماتی و آزمایشگاه غذا و دارو می‌شود.
چهار پروژه سرمایه‌گذاری و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو، با ارزش سرمایه‌گذاری ۷۵۸ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۳۶۰ نفر بهره‌برداری شد.
این پروژه‌ها شامل بزرگراه شهید سردار سلیمانی، تأسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو، پروژه مشارکتی پایانه هوشمند و چندمنظوره نوبت دهی و خدماتی ۶۵۰ کامیون و پل تقاطع غیرهمسطح فرودگاه است.
در منطقه آزاد انزلی هم ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری و زیربنایی با ارزش سرمایه‌گذاری ۶۱۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۴۴۶ نفر با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
واحد صنعتی تولید لامپ و مجتمع مسکونی تجاری مهتاب از طرح‌هایی است که امروز در این منطقه به بهره‌برداری رسید.
امروز همچنین ۶ پروژه سرمایه‌گذاری و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار، با اعتبار سرمایه‌گذاری ۲۱۶ میلیارد تومان و با اشتغالزایی برای ۱۶۹ نفر افتتاح شد که از جمله این طرح‌ها می‌توان از فاز ۳ آریا پروفیل، هتل سه ستاره گیلان، شهرک مسکونی یاس، واحد بازیافت آلومینیوم و طرح مسئولیت اجتماعی نام برد.


حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته کرد.
به‌گزارش میزان، در نامه رئیس قوه قضائیه به حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری آمده است «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.»

رئیس ‌جمهوری منتخب با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر، درباره اقدامات وزارت نیرو برای عدم تداوم این وضعیت و تأمین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست.
به گزارش فارس، در ادامه ملاقات وزرا با رئیس جمهوری منتخب، رضا اردکانیان وزیر نیرو بعد از ظهر دوشنبه با حضور در دفتر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
اردکانیان در این دیدار با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین اقدامات وزارتخانه متبوع خود ارائه کرد.وزیر نیرو با اشاره به غفلت صورت گرفته در زمینه تعامل و ارتباط مناسب با کشورهای منطقه، به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در قبال خاموشی‌های اخیر پرداخت.
رئیسی نیز در این دیدار با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر و مشکلات عدیده‌ای که به واسطه آن برای زندگی روزمره مردم و صنوف مختلف ایجاد شده، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تأکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تأمین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست.رئیس جمهوری منتخب همچنین در پاسخ به استقبال وزیر نیرو از راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت آینده اظهار داشت: شایسته سالاری در دولت سیزدهم محدود به وزرا نیست و این رویکرد در انتخاب مدیران سطوح مختلف دنبال خواهد شد.