دیداررئیس جمهور منتخب با مراجع عظام تقلید در قم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری منتخب روز گذشته سنت دیدار با مراجع و علمای قم را به جا آورد. سید ابراهیم رئیسی در سفر به شهر مقدس قم با حضور در دفتر مراجع تقلید با آیات نوری همدانی،  ناصر مکارم شیرازی، سبحانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سید محمدعلی علوی گرگانی و نیز با امام جمعه قم و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه این شهر دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او سحرگاه دیروز بعد از حضور در مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور در دفتر آیت‌الله نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیسی در این دیدار با تقدیر از مراجع معظم تقلید و علما به جهت حمایت و حضور در صحنه انتخابات، گفت: برای ادامه راه نیازمند رهنمودهای حضرات عالی و سایر بزرگان هستیم، از همه مراجع تقلید و بزرگان به خاطر حضور و پیشقدم بودن در عرصه‌های مختلف نظام و انقلاب و اعلام نظر و صدور بیانیه‌ها، بخصوص در انتخابات اخیر که بسیار مؤثر بود، تشکر می‌کنم.
به‌گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، رئیس‌جمهوری منتخب بر ضرورت همراهی همه مردم برای ادامه راه دولت نیز تأکید کرد و گفت: «بدون تردید دولت نیازمند همراهی همه مردم است، حضور و همکاری همه مردم مؤثر است و رهنمودهای مراجع می‌تواند برای آینده دولت بسیار تأثیرگذار باشد، مردم هم نگاهشان به مراجع و بزرگان خود است».
رئیسی با تأکید بر اینکه حماسه‌ای که در ۲۸ خرداد آفریده شد، بدون تردید حضور مراجع در آن نقش آفرین بوده است، گفت: مردم امروز بشدت مشکل معیشتی و کسب و کار دارند، مشکلات مختلفی که زندگی مردم را احاطه کرده مردم بسیار صبور هستند که نسبت به مسائل انقلاب، مقاومت و پایداری می‌کنند، مردم در این انتخابات با لطفی که داشتند، حقی برای خودشان و تکلیفی برای ما ایجاد کردند که امیدواریم به‌عنوان یک طلبه خدمتگزار بتوانیم گشایش‌هایی در زندگی مردم صورت دهیم که احساس کنند شرایط متفاوت شده است.



اولویت‌های دولت از نظر آیت‌الله نوری همدانی
آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز در مقام توصیه به رئیس جمهوری منتخب به مشکلات مردم و اولویت‌سنجی درباره حل آنها اشاره و تأکید کرد: امروز مردم با مشکلاتی همچون اقتصادی، معیشتی، بیکاری و گرانی رو به رو هستند، باید دولت جدید این مشکلات را درجه‌بندی کرده و معیشت مردم را اولویت قرار دهد. او در این باره افزود: مردم ما متدین و علاقه‌مند به نظام هستند، مسئولان باید سعی کنند رضایت مردم را جلب نمایند. این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌فرمایند، با مردم باشید و میان مردم بروید و به مشکلات آنان پی برده و آن را حل کنید، گفت: شما هم باید از این سخنان الهام بگیرید، با مردم باشید و احیای حق کنید.
او با اشاره به سخنان گهربار حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه بخصوص نامه ۵۳ آن حضرت به مالک اشتر و ترسیم حکومت‌ها در دنیای امروز گفت: متأسفانه امروز دنیا به ۲ بخش استکبار جهانی و ایادی آن که مردم را زیر چنگال ظلم خود نگه داشته‌اند و جبهه مردم عادی، تقسیم شده است. آیت‌الله نوری همدانی افزود: مردم امروز زیر چنگال ظلم و ستم استکبار قرار گرفته‌اند، البته مردم عادی بیدارند و به این مطلب پی برده‌اند که در دنیای امروز با چه مشکلاتی مواجه‌اند و مستضعفین جهان از این مشکلات به ستوه آمده و بشدت به‌دنبال کسی هستند که بتواند پرچم عدالت خواهی را به‌دست بگیرد.
او به رئیسی به‌عنوان رئیس سیزدهمین دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: شما متواضع، مردمی و شناخته شده هستید، انتخاب شما از سوی مردم به خاطر این صورت گرفت که پرچم یک حرکت را به دست گرفته‌اید تا با آن عدالت و حق را حاکم کنید.

آیت‌الله نوری همدانی، با ابراز امیدواری که با دولت جدید تحولی به وجود آمده و این وسعت پیدا خواهد کرد، به پیام‌های مردم و سران کشور‌ها، به انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اشاره کرد و گفت: امریکا و کشورهای غربی به دفاع از رژیم صهیونیستی که غاصب و دزد هست، تأکید دارند، وضعیت اسفبار افغانستان و برخی کشورهای مسلمان، نتیجه دخالت استکبار است، امروز بسیاری از مردم در کشورهای اسلامی بیدار شده‌اند، احتیاج به حرکتی دارند و با سوابق درخشانی که از شما وجود دارد به این راه امیدوارند.
رئیس جمهوری منتخب به محض ورود به شهر مقدس قم با حضور در حرم مطهر بانوی کرامت و عرض ارادت به حضرت معصومه(س) با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت این آستان مقدس و نماینده ولی فقیه در استان قم دیدار کرد. دیدار‌های او در قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون اطلاع و دعوت از خبرنگاران محلی انجام شد. همچنین به همین دلیل اعلام شد که، نشست‌های مردمی، نخبگانی و سایر برنامه‌های ممکن در سفر رئیسی به قم در فرصت مناسب دیگری انجام خواهد شد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: مبنای سیاست خارجی واقعیت‌ها باشد و نه خوش باوری ها
رئیس جمهوری منتخب در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با آرزوی سلامتی کامل برای ایشان، استفاده از رهنمودها و نظرات مراجع عظام، علما و نخبگان را از وظایف دولت جدید دانست و گفت: یقین دارم با حضور و مشارکت مردم می‌توانیم بر همه مشکلات فایق بیاییم.
 رئیسی با بیان اینکه قبل از تشکیل دولت مصمم هستیم جلساتی با مراجع، علما، نخبگان و گروه‌های مختلف مردمی داشته باشیم، اظهار داشت: امروز اعتماد مردم به‌خاطر برخی اقدامات نسنجیده آسیب دیده است و باید این اعتماد را که سرمایه اصلی کشورمان است احیا کنیم.
او خاطرنشان کرد: در اولین اقدام باید ثبات را در بازار ایجاد کنیم به گونه‌ای که وضعیت آینده، هم برای تولیدکننده و هم برای مردم قابل پیش‌بینی باشد.
به‌گزارش برنا، آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم و ابراز خوشحالی از دیدار رئیس‌جمهوری منتخب، اظهار داشت: امروز مردم از وضعیت معیشت و کسب و کار ناراضی هستند و باید علت اصلی این نارضایتی‌ها بدرستی شناسایی و برطرف شود.
او با تأکید بر اینکه سامان دادن به وضعیت نابسامان موجود امکان پذیر است، تأکید کرد: با همت، آمادگی و شجاعتی که از رئیس‌جمهوری منتخب مردم سراغ دارم، این نابسامانی‌ها می‌تواند سامان پیدا کند. این مرجع تقلید استفاده از ظرفیت‌های کشور و اجرای طرح‌های عملی و دقیق را در بهبود وضعیت مردم حائز اهمیت دانست و گفت: بدون شک اگر وضعیت مردم سامان یابد، نور امید در دل مردم روشن خواهد شد و بواسطه آن مردم مشارکت و همکاری بیشتری با برنامه‌های دولت خواهند داشت.
آیت‌الله مکارم شیرازی هوشیاری و اعتماد نکردن به دشمن را در عرصه سیاست خارجی مورد تأکید قرار داد و گفت: در این حوزه بایستی بر مبنای واقعیت‌ها و نه خوش باوری و با قاطعیت، شجاعت، تدبیر و حسن عمل گام برداشت و یقین دارم که شما مرد این کار هستید.
دیدار رئیسی با آیت‌الله سبحانی
سیدابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله جعفر سبحانی هم با بیان اینکه مردم نسبت به رفع مشکلات و کاستی‌های موجود به دولت مردمی امید بسته‌اند اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، چشم‌انداز آینده را روشن می‌دانم و عمیقاً باور دارم که اصلاح روند موجود امکانپذیر است.
آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار ضمن تبریک به رئیسی، اقدام رئیس‌جمهوری منتخب در نظرخواهی از اقشار و گروه‌های مختلف را بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: بی‌تردید این اقدام پسندیده و مجموع نظرات می‌تواند در رفع مشکلات مؤثر باشد.
این مرجع تقلید در ادامه فعال کردن تولید داخل و رفع موانع در کنار جذب سرمایه خارجی را در غلبه بر مشکلات اقتصادی مؤثر دانست و گفت: امروز باید از همه ظرفیت‌های موجود برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تولیدکنندگان استفاده کرد.
توصیه‌های آیت‌الله علوی گرگانی به رئیسی
رئیسی در دیدار با آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی هم با قدردانی از نقش آفرینی ایشان در انتخابات ۲۸ خرداد، اظهار کرد: استفاده از رهنمودها و نظرات مراجع و صاحبنظران را در بهبود وضعیت موجود کشور، تأثیر‌گذار و مفید می‌دانم. او نقش دولت در رفع مشکلات مردم را مهم و اثرگذار دانست و با تأکید بر اینکه مشکلات کشور راه حل‌های عملی دارد و با جلب اعتماد و مشارکت مردم می‌توان موانع را برطرف کرد، گفت: امیدوارم دولت جدید بتواند اعتماد مردم که دچار آسیب شده را مجدداً احیا و بازآفرینی کرده و گام به گام و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، در زندگی مردم گشایش و بهبود ایجاد کرد.
آیت‌الله علوی گرگانی هم در سخنانی با بیان اینکه شما را شخصیتی خدوم، خدمتگزار و دلسوز می‌دانم و اطمینان دارم که می‌توانید عملکرد موفقی داشته باشید، گفت: در عملکرد گذشته خود بت‌شکن بودید و امیدوارم همچنان ابراهیم وار در مسیر شکستن بت‌های فساد و ناکارآمدی موفق باشید. او در ادامه با ابراز ناراحتی از وضعیت اقتصادی مردم، توجه به نیروی ارزشمند جوانان و رسیدگی به مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان را مورد تأکید قرار داد.

ادامه پیام‌های تبریک سران کشورها به رئیس جمهوری منتخب ایران

در ادامه ارسال پیام‌های تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، طی دو روز گذشته سران کشورهای کامرون، مالی، سیرالئون، نامیبیا و مالزی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای پیروزی سید ابراهیم رئیسی را تبریک گفتند و بر توسعه روابط‌شان با جمهوری اسلامی تأکید کردند.
به‌گزارش ایرنا «پل بیا» رئیس‌جمهوری کامرون با ارسال پیامی برای رئیس‌جمهوری منتخب در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کرد. «آسیمی گویتا» رئیس‌جمهوری مالی هم در پیام تبریک خود از سوی مردم و دولت جمهوری مالی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در جهت تحکیم و ارتقای مناسبات عالی دوستانه و دوجانبه اعلام آمادگی کرد.
«جولیوس مادابیو» رئیس‌جمهوری سیرالئون هم ضمن تبریک و تهنیت پیروزی رئیسی در پیامش با اشاره به شایستگی‌های آقای رئیسی در سمت قبلی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: جنابعالی نقش مهم و سهم بسزایی در جامعه ایران به‌عنوان یک مقام عالی در کارنامه خود به جا گذاشتید که فراموش نشدنی است. او با دوستانه و صمیمانه خواندن روابط بین سیرالئون و جمهوری اسلامی ایران ظرف سالیان متمادی، تأکید کرد: رجای واثق دارم که در سالیان پیش رو، روابط خوب موجود میان دو کشور بیشتر تقویت می‌شود. رئیس‌جمهوری سیرالئون ابراز امیدواری کرد: روابط کنونی میان طرفین در سایه همکاری نزدیک و در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور و دو ملت تداوم یابد.
«هاگه گینگوب» رئیس‌جمهوری نامبی هم بر تعهد کشورش در جهت تحکیم روابط و همکاری دوجانبه با ایران و محکم کردن دوستی و همبستگی موجود بین دوکشور تأکید و ابراز امیدواری کرد در دوران ریاست جمهوری رئیسی مردم ایران در جهت موفقیت و خوشبختی بیشتر حرکت کنند.
همچنین «سلطان عبدالله رعایه‌الدین المصطفی بالله شاه» پادشاه مالزی، با ارسال پیامی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب، انتخاب ایشان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تهنیت گفت و ابراز امیدواری کرد روابط نزدیک و برادرانه بین مالزی و جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری دکتر رئیسی بیش از پیش تقویت شود. وی افزود: من مطمئن هستم که مالزی و جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های قاطع خود را برای تحکیم مناسبات در سطوح عالی‌تر ادامه خواهند داد.