فعالیت ۴ میلیون بیماریاب در شبکه ثامن بسیج

یکی از توانایی‌های بسیج، استفاده از توانایی‌های اقشار مردم است. بسیج با استفاده از همین پتانسیل در تمام محلات و مناطق، پایگاه‌هایی برای خدمات‌رسانی به مردم ایجاد کرده‌است. طرح شهید سلیمانی در دوران کرونا هم یکی از تجربیات موفق در این زمینه بود که پیامد‌های ستایش‌برانگیزی را خلق کرد. فعالیت ۴ میلیون بیماریاب در شبکه ثامن از اقداماتی است که رئیس سازمان بسیج روز گذشته در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌است.
اجرای طرح ثامن با هدف روشنگری در فضای مجازی از هفته بسیج سال گذشته آغاز شد. دشمنان در فضای مجازی، واقعیت‌های تاریخی و حقایق و مسائل دینی و فرهنگی را تحریف کرده و با راه‌اندازی هشتگ‌های مختلف حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند. طرح ثامن هم حضور در فضای مجازی برای مقابله با این افراد است.
شبکه هدایتگران بسیج در فضای مجازی
نخستین سند راهبردی ۱۰ ساله برای بسیج، سال گذشته تدوین شد که مبنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است. طرح ثامن یکی از بخش‌های مهم این سند راهبردی است؛ این طرح در واقع یک رویکرد سازماندهی از شبکه هدایتگران بسیج و هم‌افزایی در حوزه‌های گفتمانی بسیج در فضای مجازی است.


اکنون مدت‌هاست که بسیاری از امور و برنامه‌های اجتماعی در فضای مجازی رقم می‌خورد و بیشترین بازخورد را نیز در این فضا مشاهده می‌کنیم. به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری نشست‌های سیاسی و بصیرتی که در گذشته به صورت حضوری انجام می‌شد، وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم بر این شد سازماندهی از شبکه هدایتگران بسیج در فضای مجازی ایجاد شود تا با استفاده از این فرصت بتوان ارتباط تنگاتنگی با بدنه بسیج داشت.
در طرح ثامن، فرمانده حوزه‌های مقاومت بسیج در خط مقدم عملیات‌ها، مأموریت‌ها و رزمایش‌های بسیج به عنوان ادمین دوم کانال و حلقه واسط فرمانده پایگاه و سرشبکه در ستاد قرارگاه هستند.
به کارگیری خلاقیت و ایده‌های جدید
در همین راستا روز گذشته رئیس سازمان بسیج مستضعفین در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از عملکرد ملت ایران در مواجهه با ویروس منحوس کرونا در مقایسه با سایر ملت‌ها به‌رغم مشکلات افتخار می‌کنم. این ملت محکم ایستاد و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدافعان سلامت جنگیدند.
سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی افزود: تجربه گرانسنگی داریم و می‌دانیم مرور زمان باعث عادی شدن شرایط شد؛ نکند که موضوع برای ما خدمتگزاران هم عادی شود. باید به موقع به نیاز‌های مردم پاسخ دهیم، باید امکانت بسیج را پای کار بیاوریم. رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: باید با تشکیل قرارگاه استانی یک بار دیگر آماده باش کامل و صد‌درصدی به شبکه گسترده بسیج بدهیم و هر مسجد و هر خانواده یک پایگاه سلامت باشد و هر ایرانی یک سفیر سلامت شود. ما ۴ میلیون نفر در شبکه ثامن داریم که می‌توانند در بیماریابی کمک کنند. باید از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ما از بسیج اقشار، ادارات، کارگری، بازار، دانشجویی و دانش‌آموزی می‌توانیم برای فرهنگ‌سازی در پیگیری از تکثیر ویروس و قطع زنجیره کمک بگیریم. این طور فکر نکنیم که یک بار این کار را کرده‌ایم و برای بار دوم این کار لزومی ندارد؛ در این مرحله باید خلاقیت و ایده‌های جدید به کار گرفته شود.
ظرفیت بسیج در اختیار وزارت بهداشت
رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی، تشدید اقدامات در گام پنجم، فعال شدن قرارگاه‌های استانی و شهرستانی و محله‌محور با تمرکز بر خانواده‌محوری باید در نظر گرفته شود. تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و بسیج در این زمینه تدوین‌شده و مهم این است که نقش‌آفرینی به صورت گسترده آغاز و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود. سردار سلیمانی با اشاره به اینکه تمام نیروهایمان را برای تسریع واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد، افزود: حدود ۴٠٠ درمانگاه داریم و ساختمان‌ها و سوله‌های ورزشی را می‌توانیم به مرکز واکسیناسیون تبدیل کنیم. در برخی مراکز تفریحی، ورزشی و حوزه‌های مقاومت می‌توانیم مرکز واکسیناسیون ایجاد کنیم و در هر شکل و ظرفیتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر داشته باشند، آماده هستیم ظرفیتمان را در اختیار بهداشت و درمان برای واکسیناسیون قرار دهیم.
گفتنی است همانطور که واکسیناسیون فلج اطفال با کمک بسیج در دهه ٨٠ انجام شد، اکنون هم تمام توان بسیج در دو حوزه قطع زنجیره کرونا و واکسیناسیون به کار گرفته شده‌است.