نخستین جام ملیِ مسی

بامداد یکشنبه تیم‌های ملی فوتبال برزیل و آرژانتین در ورزشگاه ماراکانا، فینال کوپا امریکا را برگزار کردند. دربی فینال امریکای جنوبی فرصتی برای لیونل مسی بود تا یک قهرمانی بزرگ با آرژانتین کسب کند. کاپیتان آلبی سلسته با وجود موفقیت‌های بسیار در سطح باشگاهی با بارسلونا، تا پیش از این بازی موفق نشده بود که تیم ملی کشورش را به یک عنوان قهرمانی برساند. آرژانتین از سال 2005 سلسائو را شکست نداده بود و از سال 1993 عنوانی کسب نکرده بود. علاوه بر این ماراکانا، استادیومی که بازی فینال در آن برگزار شد، جایی بود که آرژانتین فینال جام جهانی 2014 را به آلمان واگذار کرد اما این بار اتفاق دیگری رقم خورد و آرژانتینی‌ها موفق شدند با یک گل به پیروزی برسند و عنوان قهرمانی را به‌دست آورند. تک گل این بازی را دی ماریا در دقیقه 22 به ثمر رساند. گل دی‌ماریا به برزیل، نخستین گل ملی او برای آرژانتین پس از باخت ۴-۳ برابر فرانسه در یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود. او پس از آن گل، ۱۳ بازی بدون گل را پشت سر گذاشت و در حال سپری کردن بدترین روند بدون گل خود با پیراهن آلبی‌سلسته بود اما موفق شد با گلزنی در فینال به این روند بد خود پایان دهد. پس از سوت پایان بازی، لیونل مسی اشک شوق ریخت و نیمار از ناراحتی گریه کرد. آرژانتینی‌ها با این پیروزی پس از 28 سال جام قهرمانی کوپا را بالای سر بردند و لیونل مسی سرانجام در بازی‌های ملی طلسم شکنی کرد و موفق به کسب جام قهرمانی آن هم مقابل برزیل و نیمار شد.

کوپا امریکا بهترین‌های خود را شناخت
پس‌از پایان بازی فینال آنخل دی‌ماریای آرژانتینی به‌عنوان بهترین بازیکن فینال معرفی شد و امیلیانو مارتینز، دروازه بان آرژانتین نیز به‌عنوان بهترین دروازه بان جام معرفی شد. مارتینز با کسب این عنوان تبدیل به اولین دروازه‌بان آرژانتینی تاریخ کوپا امریکا شد که موفق به کسب دستکش طلایی این رقابت‌ها می‌شود. همچنین تیاگو سیلوا، مدافع برزیل بهترین مدافع جام شناخته شد. لیونل مسی هم که با ۴ گل و ۵ پاس گل، عنوان بهترین گلزن و بهترین گل ساز مسابقات را کسب کرد و به‌عنوان بهترین بازیکن جام هم معرفی شد.



عملکرد فوق‌العاده لیونل مسی در سال 2021
مسی از شروع سال 2021 تا الان که در هفتمین ماه سال میلادی حضور داریم، 38 بازی برای بارسلونا و تیم ملی آرژانتین انجام داده است که در این بازی‌ها 33 گل زده و 14 پاس گل داده است. بدین ترتیب مسی در 38 بازی روی 47 گل تأثیر مستقیم داشته است. همچنین او در 26 بازی از این 38 دیداری که در سال 2021 انجام داده، به‌عنوان بهترین بازیکن بازی انتخاب شده است که این آمار گویای تأثیر بسیار مسی روی عملکرد تیم‌های خود است. این ستاره آرژانتینی همچنین در پایان فصل 21-2020 لالیگا، بهترین گلزن این لیگ و اکنون در پایان رقابت کوپا امریکا 2021 نیز، با 4 گل بهترین گلزن و با 5 پاس گل بهترین گل ساز رقابت لقب گرفت. سال 2021 تا الان برای مسی با دو جام همراه بوده است؛ کوپا دل ری با بارسلونا و کوپا امریکا با تیم ملی آرژانتین.

مسی و نیمار در آغوش هم
مسی و نیمار پس از پایان دیدار فینال همدیگر را در آغوش گرفتند و پس از مراسم اهدای جام و مدال، در تونل‌های استادیوم به شوخی و خنده مشغول شدند. این دو بازیکن که سابقه بازی در کنار یکدیگر در بارسلونا را دارند، این بار به‌عنوان رقیب در بازی‌های ملی مقابل هم قرار گرفتند. در پایان بازی، لیونل مسی با در آغوش گرفتن نیمار به او دلداری داد و پس از مراسم اهدای جام نیز، این دو بازیکن در تونل‌های استادیوم در کنار یکدیگر نشستند و کمی با هم وقت گذراندند.

مسی: احساس می‌کنم خدا این لحظه را برای من رزرو کرده بود
لیونل مسی، کاپیتان تیم ملی آرژانتین پس از قهرمانی در کوپا امریکا 2021 و انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها، گفت:«دیوانه کننده است. توضیح اینکه چقدر احساس خوشحالی و خوشبختی می‌کنم، غیر ممکن است. من لحظات غم انگیز بسیاری را پشت سر گذاشتم اما می‌دانستم که دیر یا زود تمام اینها اتفاق خواهد افتاد. من اطمینان زیادی به این تیم داشتم که از کوپا امریکای قبلی قوی‌تر شده است. هدف ما مشخص بود و ما قابلیت قهرمان شدن را داشتیم. باید از این تیم و بازیکنان بهره ببریم. به دی ماریا گفتم که امروز، روز انتقام او خواهد بود و این اتفاق افتاد. من می‌خواهم این خوشحالی را با هم تیمی‌هایی که داشته‌ام و با آنها خیلی به قهرمانی نزدیک شدیم اما نتوانستیم قهرمان شویم، تقسیم کنم. این قهرمانی برای آنها نیز هست.» او افزود: «ما هنوز کاملاً درک نکرده‌ایم که ما چه کاری انجام دادیم اما فکر می‌کنم این دیداری است که در تاریخ ماندگار خواهد شد، نه تنها به خاطر اینکه ما قهرمان کوپا امریکا شدیم، بلکه به خاطر اینکه این کار را مقابل برزیل و در خانه آنها انجام دادیم. وقتی بازی تمام شد، بلافاصله یاد خانواده‌ام افتادم. ما بارها رنج کشیدیم و ناراحت شدیم، ما به تعطیلات می‌رفتیم و چند روز اول را ناراحت بودیم. این بار قضیه فرق می‌کند. بارها رؤیای این لحظه را دیده ام. احساس می‌کنم خدا این لحظه را برای من رزرو کرده بود: مقابل برزیل در برزیل!»

جشن خیابانی مردم آرژانتین
قهرمانی آرژانتین پس از 28 سال باعث شد که خیابان‌های آرژانتین مملو از جمعیت شود و مردم بی‌آنکه توجهی به کرونا داشته باشند در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. مردان آلبی سلسته برای آخرین بار در کوپا امریکا سال 1993 در رقابتی که مارادونا در آن حضور نداشت، توانستند قهرمان شوند و این انتظار 28 ساله باعث شد همه به خیابان‌ها در شهرهای مختلف بروند. نکته جالب این است که برخی از مردم آرژانتین با تصاویر مارادونا در خیابان‌ها حاضر شدند و یاد ستاره فقید خود را زنده کردند.