ICUها پُر شد دلتا؛ ویروس غالب در تهران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش بستری های ناشی از کرونا در تهران، گفت: ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است.
به گزارش ایسنا، نادر توکلی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در تهران، گفت: در حال حاضر میزان بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا در استان تهران بالا رفته و به طور کلی اکنون در کل استان تهران نزدیک ۶۷۰۰ بیمار بستری هستند. همچنین در حال حاضر روزانه حدود ۱۵۰۰ بستری جدید در تهران داریم.
ICUها پُر شد_با جابه‌جایی‌ها، شرایط مدیریت می‌شود
وی با بیان اینکه تعداد بیماران سرپایی هم بسیار بالا رفته است، گفت: طبق آخرین آمارها در روز گذشته حدود ۸۶۰۰ بیمار سرپایی و ۱۳۰۰ بیمار بستری جدید داشته‌ایم که در حال حاضر ۶۷۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان تهران داریم. آی سی یوها هم طبیعتا در این شرایط پر است، اما طبیعتا با جابه‌جایی‌ها یا باز کردن آی سی‌ یوهای جدید مدیریت می‌کنیم. در کل ما با تمام بیمارستان‌های استان تهران جلسات آمادگی را برگزار کردیم و بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کردند تا ظرفیت تخت‌هایشان را افزایش دهند.


برقراری طرح بستری موقت در کلینیک‌های تخصصی
توکلی افزود: در عین حال بحث بستری موقت و درمان بیماران در کلینیک‌های تخصصی به این صورت که بیمارانی که خیلی بدحال نیستند، مراجعه کرده و داروهایشان را دریافت کنند و مجددا به خانه بازگردند، همچنان فعال است.
دلتا؛ ویروس در گردش در تهران
توکلی درباره ویروس در گردش در استان تهران، گفت: ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است. بنابراین بر اساس چیزی که در حال حاضر می‌بینیم ویروس غالب در تهران کرونای دلتا است.
تهران هنوز آرایش شهر قرمز به خود نگرفته است
وی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ها در تهران و اینکه آیا تهران آرایش شهر قرمز را دارد یا خیر، گفت: متاسفانه هنوز تهران آرایش شهر قرمز را به خود نگرفته است. در حال حاضر در تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۷۰ درصد است. البته در حال حاضر خوشبختانه ساعت کار اداری کاهش یافته و از هفت صبح تا ۱.۵ بعد از ظهر است که مقداری کمک می‌کند، دورکاری‌ها هم وجود دارد و یک‌سوم پرسنل در اداراتی که کار خدماتی واجب ندارند، سرکار حضور می‌یابند. این‌ها اتفاق افتاده و امیدواریم شرایط به تدریج بهتر شود.‌ ‌
وی تاکید کرد: مردم تا حد ممکن باید پروتکل‌ها را رعایت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند. تا زمانی هم که واکسیناسیون کامل نشود، اقدام دیگری نمی‌توان انجام داد.
تجهیزات برق اضطراری مناسب در بیمارستان‌ها
توکلی درباره مشکلات قطع برق در بیمارستان‌ها نیز گفت: خوشبختانه مشکل مربوط به قطعی برق در بیمارستان‌ها بسیار کم شده و تجهیزات و برق اضطراری بیمارستان‌ها مناسب است و در عین حال تجهیزات حساس‌شان هم UPS دارد.
فعالیت سامانه اعلام بیمارستان‌های با تخت خالی
وی درباره وضعیت سامانه ۶۰۷۰ که در پیک چهارم کرونا برای اعلام بیمارستان‌های با تخت خالی، راه‌اندازی شده بود، گفت: سامانه ۶۰۷۰ کاملا فعال است و مردم می‌توانند برای اطلاع از بیمارستان‌هایی که تخت خالی دارند، با آن تماس گیرند. این سامانه روزانه بالغ بر ۱۵۰ تماس دارد و همه را پاسخ می‌دهد تا مشکلی ایجاد نشود. مردم اگر مشکلی در بستری داشتند، می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند.
گفتنی است که پیش از این نیز توکلی درباره سامانه «اعلام بیمارستان‌هایی با تخت خالی»، اعلام کرده بود که سامانه تلفنی ۶۰۷۰ راه اندازی شده است و بیماران می‌توانند تماس گرفته تا درصورتی که دستور بستری داشته باشند همکاران ما بر اساس منطقه جغرافیایی محل سکونت آنها برایشان مکان‌یابی کرده و آنها را به بیمارستان دارای تخت خالی ارجاع می‌دهند. بنابراین با شماره‌گیری تلفن ۶۰۷۰ به همراه کد ۰۲۱ می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.
زالی: تعداد بسترهای کرونایی در تهران رو به افزایش است
از سوی دیگر زالی به افزایش تعداد بسترهای کرونایی در تهران اشاره کرد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: مجموع بیماران بستری کرونا در تهران به ۶ هزار و ۶۱۰ نفر رسیده است که نسبت به روزهای قبل افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، علیرضا زالی روز دوشنبه در حاشیه نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، با فرایند رو به رشد بیماری کرونا در تهران مواجه هستیم به طوری که روز یکشنبه بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ مراجعه‌کننده سرپایی در پایتخت داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مراجعین بستری حدود هزار و ۱۵۰ مورد جدید داشتیم، افزود: حدود ۹۰۰ بیمار هم روز یکشنبه در تهران ترخیص شدند.
زالی ادامه داد: هنوز آمار مرگ و میر در تهران متناسب با موضوع میزان مراجعان سرپایی تغییر چندانی نداشته است‌.
این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شاخص مرگ و میر با تاخیر نسبت به سایر شاخص‌ها تغییر پیدا می‌کند یا اینکه در خیز پنجم، سوش دلتا گونه غالب است و این واریانت فقط سرایت‌پذیری بالاتری دارد که این موضوع باید مورد تحلیل قرار گیرد.
بیشترین مرگ و میر در ۳ استان
البته اوضاع تنها در تهران بحرانی نیست. سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش میزان مراجعات سرپایی بیماران کرونایی و همچنین موارد بستری و فوتی‌های این بیماری در کشور خبر داد.
بر اساس گزارشی از مهر، سیما سادات لاری، گفت: در هفته گذشته تعداد مراجعان سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی موارد مثبت بستری، افزود: همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی فوتی‌ها نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.
لاری ادامه داد: استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور بودند. ضمن اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر کرونا هستند.
وی گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استان‌های یزد و هرمزگان دارای پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند.
لاری اظهار کرد: ویروس جهش یافته نوع دلتا سرعت تکثیر و شیوع بالاتری نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا دارد و با توجه به شیوع گسترده آن در بسیاری از نقاط کشور، لزوم پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و در صورت تداوم روند کاهشی عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط بیماری در کشور به مراتب سخت‌تر خواهد شد.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از همه مردم می‌خواهیم که حتی در صورت تزریق واکسن کرونا نیز موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک و عدم حضور در محل‌های سربسته و پرتجمع را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: امیدواریم در روزهای آتی با رسیدن محموله‌های جدید واکسن کرونا، فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ سرعت بیشتری بگیرد.
احتمال ورود موج جدید کرونا به خوزستان وجود دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اشاره به وضعیت خوزستان گفت: با توجه به وضعیت قرمز استان‌های همجوار و افزایش میزان مراجعه آنها به مراکز بهداشتی و درمانی، احتمال ورود موج جدید کرونا به خوزستان وجود دارد.
به گزارش ایرنا فرهاد ابول‌نژادیان گفت: برای جلوگیری از انتشار بیماری از هم‌ استانی‌ها تقاضا داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه تاکنون مورد تایید شده‌ای از ویروس کرونای دلتا در خوزستان نداشته‌ایم افزود: البته موارد مشکوک به کرونا دلتا داشته‌ایم و نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم اما هیچکدام از آنها تایید نشدند.
بستری روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی خوزستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بستری شدن روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان خبر داد و افزود: امیدواریم با همراهی مردم روند بیماری در استان افزایشی نشود.
ورود ۸۰ هزار دوز واکسن به خوزستان
وی افزود: حدود ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان خوزستان شده و تلاش می‌کنیم روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام دهیم.
ابول‌نژادیان با بیان اینکه تاکنون حدود ۴.۵ درصد از جمعیت خوزستان در مقابله کرونا واکسینه شده اند افزود: از روز ۲۱ تیرماه افراد بالای ۶۵ سالی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال را تا آخر هفته جاری به پایان برسانیم تا از اول هفته آینده، واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم.
۲۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال خوزستان اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال استان اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند گفت: از این افراد درخواست می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
سایر اخبار این روزنامه
آتزوری فاتح یورو 2020؛ جام به رم رفت لاجوردیها بر بام فوتبال اروپا محمد یوسفی آرامش فراخوان سخت‌گیری ملی! «ابتکار» وضعیت اقتصاد در ماه‌های آتی را بررسی کرد کاهش سود بین بانکی، سیگنالی برای خیزش بورس؟ ICUها پُر شد دلتا؛ ویروس غالب در تهران بیانیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت طرح آزادسازی معادن ربطی به موضوعات سیاسی و انتخابات ندارد طالبان تفاوت کرده است؟ تغییر استراتژی اصولگرایان مقابل طالبان از زمان شیوع کرونا در ایران تا امروز، بر ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک چه گذشت؟ سرنوشت چوب‌های سرگردان رهبر ارکستر وزیر امور خارجه بیست و دومین گزارش سه ماهه از روند اجرای برجام را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد آخرین گزارش ظریف رئیس قوه قضائیه بر ادامه مسیر تحول با رویکرد «تحول و تعالی» این دستگاه تاکید کرد ده فرمان محسن اژه‌ای قالیباف: وقت مردم را با مدیریت‌های غلط تلف کردیم در دیدار با سفیر ایران در مسکو مطرح شد تاکید دادستان بر تسریع پیوستن ایران به کنوانسیون حقوقی دریای خزر آمریکا: حامی تجمعات در کوبا هستیم اعتراضات بی‌سابقه در خیابان‌های کوبا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم طالبان چگونه بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت گرفت؟